واردات برنج آلوده ادامه دارد

در سال ۸۸، ۱۲۸۷ هزار تن برنج به ارزش ۱۰۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۷ با وجود کاهش ۷ درصدی در وزن به لحاظ ارزشی ۳۴ درصد رشد داشته است. امارات متحده عربی، پاکستان، و هند به ترتیب مبدا ۴۶ درصد، ۳۱ درصد و ۲۱ درصد واردات برنج به ایران بوده‌اند. طی چند روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر تایید آلودگی برنج وارداتی در راهروهای مجلس شنیده شده است. سال گذشته در پی تردید در سلامت برنج وارداتی از هند، به‌رغم اینکه موسسه استاندارد برای اولین بار اعلام کرد که این برنج‌ها مسموم هستند، اما پس از کش و قوسی طولانی، کمیته سلامت وزارت بهداشت این موضوع را تکذیب کرد با این حال انوشیروان محسنی بندپی ـ نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس ـ هفته گذشته بر غیراستاندارد بودن ۱۳ نوع برنج وارداتی به کشور به دلیل غیرمجاز بودن سطح سرب و آرسنیک آنها تاکید کرد.

به گفته نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس از میان ۶۲ نمونه برنج وارداتی، برنج‌هایی با نام‌های سوفی کلاسیک، شیرخوان، فرهادجان، آریا (خرده‌فروشی در تهران)، آریا (نمونه‌گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای آرسنیک بالاتر از حد مجاز بوده است. همچنین میزان سرب آزمایش شده در این ۶۲ نمونه نشان داد که سرب موجود در برنج عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی ۱۱۲۱، عررمان و حاجی مردای سرب بالاتر از حد استاندارد است.

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» می‌گوید: برنج‌های وارداتی به سه فلز سرب، آرسنیک و کادیوم مشکوک هستند به همین منظور میزان این سه فلز را در ۶۲ نمونه برنج وارداتی مورد سنجش و بررسی قرار دادیم، در بررسی‌ها مشخص شد که کادیوم در برنج‌های وارداتی وجود دارد، اما میزان سرب هشت نمونه از این برنج‌ها بالاتر از حد استاندارد و نرمال است.

و اما، معاون امور گمرکی گمرک کشور اعلام کرد که این دستگاه هنوز دستوری برای ممانعت از ورود این برنج‌ها دریافت نکرده است. نادری گفت: اگر قرار است برای واردات کالا محدودیتی یا ممنوعیتی در نظر گرفته شود، قطعا وزارت بازرگانی باید از ثبت سفارش آن جلوگیری کند. کالایی که ثبت سفارش نشود، وارد نخواهد شد.

نادری همچنین با اشاره به روند واردات برنج در سنوات گذشته اظهار کرد: شرط ترخیص برنج‌های وارداتی علاوه‌بر پرداخت حقوق ورودی این است که از سازمان‌ استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان حفظ نباتات بلامانع بودن ورود این کالاها اعلام شود.