برند‌های کشور ساماندهی می‌شود

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از تشکیل کارگروه برند در این سازمان خبر داد و گفت: در حال حاضر دستورالعمل‌هایی در این کارگروه تدوین شده و در مرحله تصویب نهایی است. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی اظهار داشت: از سال جاری موضوع برندسازی بر اساس برنامه ساماندهی شده و با مدیریت ویژه‌ای بررسی می‌شود. کرمانشاهی افزود: برنامه ساماندهی برند در ۲۵ محور تدوین شده که ایجاد بانک اطلاعات برند در کشور یکی از این محورها است.

وی افزود: در این بخش باید بانک‌های اطلاعاتی در زمینه شناسایی شرکت‌های فعال، شناسایی صاحب‌نظران داخلی و خارجی در حوزه برند، سوابق عملیاتی برند در کشور و کتب و مقالات ارائه شده داخلی و بین‌المللی در زمینه برند ایجاد شود.

کرمانشاهی تصریح کرد: همچنین باید به منظور ساماندهی برند در کشور بانک اطلاعاتی در زمینه رخدادهای برند در سایر کشورها و سایت تخصصی را برای مدیریت برند راه بیندازیم.

وی، حمایت از توسعه برند حلال، برند ارگانیک، برند محصولات با فن‌آوری بالا و حمایت از توسعه برندهای صادرکنندگان ممتاز و نمونه را از دیگر محورهای برنامه ساماندهی برند در سال جاری عنوان کرد.

به گفته کرمانشاهی، تهیه و تدوین دستورالعمل فرهنگ سازی برند در رسانه‌ها، ایجاد دبیرخانه دائمی برند در سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری میز برند، مطالعه برندهای برتر دنیا و بررسی فرآیند ثبت برند در بازارهای مرجع در دستور کار این کارگروه قرار گرفته است.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برند، تاسیس تشکل مربوط به برند در اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن ایران، برپایی همایش‌های بین‌المللی، حمایت از کلینیک مشاوره برند و برنامه‌ریزی برای برگزاری روز ملی برند، دیگر محورهای برنامه ساماندهی برند در کشور است. کرمانشاهی به ضرورت ایجاد برندهای مطرح در کشور نیز اشاره کرد و گفت: به‌تازگی ارزش ۱۰۰ برند مطرح جهان دو هزار میلیارد دلار اعلام شد؛ بنابراین توجه به مقوله برندسازی به خاطر ارزش اقتصادی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. وی اظهار داشت: بر این اساس حمایت‌ها و تسهیلات بیشتری در زمینه برندینگ ارائه خواهد شد تا در سال‌های آینده شاهد شکل‌گیری چندین برند مطرح باشیم.