نرخ‌های جدید برای خرید تضمینی برنج

بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب هیات دولت، نرخ‌های جدید خرید تضمینی انواع برنج پرمحصول تعیین شد که نسبت به سال گذشته ۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.بنا به مصوبه هیات دولت، برنج‌های خزر، فجر و سایر اقلام مشابه به قیمت پایه هر کیلوگرم ۱۴۰۰۰ ریال‌، برنج‌های ندا و نعمت به قیمت پایه هر کیلوگرم ۱۱۰۰۰ ریال و برنج آمل به قیمت پایه هر کیلوگرم ۹۰۰۰ ریال از کشاورزان خریداری خواهد شد. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا)، مهدی غضنفری با اشاره به تصویب پیشنهاد وزارت بازرگانی توسط هیات دولت مبنی بر افزایش ۵۰۰ ریالی قیمت خرید تضمینی برنج در هر کیلوگرم برای واریته‌های مختلف در سال‌جاری گفت: با ابلاغ مصوبه دولت کار خرید تضمینی برنج در استان‌های شمالی با مبلغ جدید انجام می‌شود.وزیر بازرگانی از اختصاص یکصد میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی برنج خبر داد و گفت: براین اساس کشاورزان هر میزان برنج پرمحصول مازاد داشته باشند، وزارت بازرگانی بدون هیچ محدودیتی از آنها خریداری می‌کند.

یکی از دلایل خرید ارقام پرمحصول برنج توسط دولت در سال‌های گذشته وجود کالابرگ برنج در کشور بود که در دو سال گذشته به دلیل حذف این کالابرگ در کشور خرید تضمینی ارقام پرمحصول بستگی به تولیدکننده داشت که چه میزان از محصول خود را به بازار و چه مقدار از محصول خود را برای خرید تضمینی به مراکز خرید عرضه کند.

برنج آلوده همچنان وارد می‌شود؟

در حالی که دو روز قبل یکی از اعضای هیات رییسه مجلس خبر داده بود که با واردکنندگان برنج‌های‌ آلوده برخورد خواهد شد، اما وزیر بازرگانی می‌گوید هنوز ابلاغیه جلوگیری از واردات این نوع برنج‌ها به این وزارتخانه نرسیده است.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «ایسنا» خاطرنشان کرد: واردات سه مرحله دارد که ما در مرحله میانی آن هستیم. در مرحله نخست که دستگاه تخصصی باید راجع به آلوده بودن یا ضوابط واردات اعلام نظر کنند و کتبا به ما بنویسند، هنوز نه از طرف موسسه استاندارد، نه از طرف وزارت بهداشت و نه از طرف وزارت جهاد کشاورزی که اجازه قانونی برای اعلام این موضوع را دارند، چیزی کتبا مطرح نشده است.

یادآور می‌شود که احمدناطق نوری، عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرده است اگر آن‌ برنج‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کند آلوده است، وارد شود قطعا با آن برخورد خواهد شد؛ یعنی اینکه نمی‌گذارند توزیع شود.

خرید تضمینی از مسیر واقعی منحرف شد

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه در میزان واقعی مصرف برنج میان دستگاه‌های متولی اختلاف نظر وجود دارد، گفت: میزان کسری تولید در سال ۵۰۰ هزار تن است که اگر ضریب ذخیره سازی هم در نظر گرفته شود، حداکثر ۶۰۰ هزار تن خواهد بود.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه میزان مصرف سرانه برنج اعلام شده از سوی وزارت بازرگانی حدود ۶ کیلوگرم بیشتر است، افزود: همین اختلاف نظر موجب شده که کسری برنج یک میلیون تن برآورد شود که با یک تحقیق میدانی می‌توان آن را مشخص کرد، اما هیچگاه این کار انجام نشد.

علیزاده شایق با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال باید تولید بیشتری انجام شود، یادآور شد: متاسفانه درسال جاری تاکنون به دلیل برخی مشکلات طبیعی و انسانی اهداف تعیین شده محقق نشده است.

وی در ادامه با اشاره به نرخ خرید تضمینی برنج اظهار داشت: در سال ۱۳۶۰ که خرید تضمینی برنج مطرح شد هدف تشویق کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول بود و اینکه در بهمن ماه قیمت برنج اعلام شود تا در اسفند و همزمان با کاشت برنج، کشاورز انگیزه کافی را داشته باشد، اما هم‌اکنون نرخ‌ها را در فصل تابستان اعلام می‌کنند و قیمت‌ها هم با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد.

دبیر انجمن برنج خاطرنشان کرد: برخی مسوولان گوش شنوا ندارند و خریدهای تضمینی نیز از مسیر خود منحرف شده است.