گروه بازرگانی - دو سال طلایی کشت گندم، افتتاح ۷ کارخانه تولید نان صنعتی ظرف سه ماه آینده، صادرات دو میلیون تن گندم، ابهام در قیمت آرد و نان در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و واگذاری ۱۸ شرکت بازرگانی دولتی تا سال ۹۰ به بخش خصوصی، از جمله محورهای سخنان روز گذشته حمید علیخانی، معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی کشور در جمع خبرنگاران بود. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی در خصوص موجودی ۱۲ میلیون و‌نیمی گندم کشور گفت: در ۳۰ سال گذشته موجودی گندم کشور به ۱۲ میلیون تن نرسیده بود و این در حالی است که ما دو سال پیاپی کشت طلایی داشتیم و امسال بیش از مصرفمان تولید کردیم.

این مقام مسوول با اشاره به اختصاص دو میلیون تن گندم برای صادرات در سال‌جاری اظهار داشت: تاکنون ۷۰۶ هزار تن صادرات انجام شده که در بورس قیمت‌گذاری شده است.

وی با اعلام اینکه در ۳۱ فروردین ماه سال‌جاری اولین محموله گندم در بورس کشف قیمت شد و فروش گندم معمولی از ۱۵۶ دلار در هر تن به تنی ۲۲۹ دلار در روز گذشته رسیده است، بیان کرد: در دو هفته اخیر با توجه به بحران روسیه، هند و پاکستان وضعیت قیمت گندم رشد داشته است و این در حالی است که قیمت گندم دروم به ۲۵۰ دلار در هر تن هم رسیده است.

به گفته وی، گندم معمولی و دروم ایران به کشورهای هند، عمان، امارات، شرق آفریقا و افغانستان و عراق صادر شده است.

وی در خصوص قیمت آرد و نان در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: هنوز در قیمت آرد و نان در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ابهام وجود دارد و اگر شما بگویید که این طرح دقیقا چه روزی اجرا می‌شود، من قیمت دقیق آرد و نان را به شما اعلام می‌کنم. در کل کشور فقط شخص رییس‌جمهور می‌داند که این طرح چه زمانی اجرا می‌شود و قیمت‌ها چقدر است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای هدفمند کردن یارانه‌ آرد و نان سه سناریو در پیش رو داشتیم که سناریوی اول ادامه وضع موجود بود که رای نیاورد، سناریوی دوم پرداخت کل یارانه به مصرف‌کننده بود که این سناریو هم رای نیاورد، اما سناریوی سوم که یک سناریوی بینابین بود در راستای حمایت از کشاورز و مصرف‌کننده به تصویب رسید، به طوری که از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه آرد و نان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورز و بین ۲۵۰۰تا ۲۷۰۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

۱۸ شرکت در انتظار واگذاری

علیخانی در پایان در خصوص واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه بازرگانی دولتی به بخش خصوصی گفت: تا قبل از سال ۸۷، ۳۳ شرکت زیرمجموعه بازرگانی دولتی بوده، اما امروز به ۱۸ شرکت تقلیل یافته است و برخی در مرحله تسویه، واگذاری و ادغام هستند و باید تا سال ۱۳۹۰ نسبت به بستر‌سازی و توانمند‌سازی برای واگذاری اقدام کنیم.

وی افزود: شرکت حمل‌ونقل آبادان و بازرسی کالای IGI در مرحله واگذاری توسط اصل ۴۴ و وزارت دارایی هستند و شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس نیز در بورس کشف قیمت می‌شود.