گروه بازرگانی- وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به نامه وزیر بازرگانی ضوابط فنی واردات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارو و مواد مخدر را برای اعمال مدیریت واردات اعلام کرد. به گزارش روابط‌عمومی وزارت بازرگانی بر اساس این نامه به استناد ماده ۱۶ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، ترخیص مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی از گمرک به هر شکل و کیفیت به منظور بازرگانی یا تبلیغاتی با رعایت مقررات عمومی علاوه بر دارابودن گواهی بهداشت و قابلیت مصرف از کشور مبدا، مستلزم تحصیل پروانه (مجوز) ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و واردکننده نیز مکلف است برای گرفتن مجوز تمام مدارک موردنیاز را به آن وزارتخانه ارائه دهد. این نامه بلافاصله از سوی وزیر بازرگانی برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است. قرار است وزارت صنایع نیز طی روزهای آینده فهرست کالاهای مشمول مدیریت واردات را اعلام کند. وزارت جهادکشاورزی پیش از این فهرست بیش از ۴۰۰ قلم کالای ممنوعه را در اختیار وزارت بازرگانی قرار داده است.

یادآور می‌شود که وزیر بازرگانی در تاریخ ۱۲ شهریورماه گذشته با ارسال نامه‌ای به وزرای جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصوبات نشست مشترک سازمان توسعه تجارت با دستگاه‌های موثر در تعیین ضوابط فنی واردات را ابلاغ کرد و از آنان خواست به منظور اجرایی شدن این مصوبات، دستورات لازم را صادر کنند. در نامه وزیر بازرگانی با اشاره به تصمیمات نشست تعیین ضوابط فنی واردات آمده بود: به دستگاه‌ها ۱۰ روز فرصت داده شده تا به تعریف، اصلاح و بازنگری شرایط و ضوابط فنی واردات کالاها اقدام کرده و نتیجه را به وزارت بازرگانی اعلام کنند. قرار است وزارت بازرگانی پس از دریافت ضوابط فنی جدید یا اصلاح‌شده آنها را در کتاب مقررات صادرات و واردات منعکس و به دستگاه‌های ذی‌ربط و عموم ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی کند. براساس توافق به عمل‌آمده کلیه دستگاه‌ها براساس چارچوب کلی مندرج در ماده ۱۶ قانون بهره‌وری کشاورزی و مواد سه و چهار قانون ارتقای کیفی خودرو و افزایش کیفیت محصولات داخلی موظف شده‌اند به تفکیک کالاها در هر دستگاه براساس گروه‌بندی ضروری، زائد و مضر در راستای مدیریت واردات اقدام کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت پیش از این گفته بود: وزارت بهداشت باید ضوابط فنی ورود برخی کالاهای غیرضروری از جمله مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی را بازنگری کند.