صادرات به آمریکای لاتین و چین به جای آمریکا

گروه بازرگانی - آمریکا، آلمان، امارات، قطر و ژاپن ۵ کشور عمده طرف تجاری برای صادرات فرش ایران هستند. رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی فرش به بهانه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار فرش به آمریکا صادر شده و این کشور ۲۳ درصد از حجم ۲۰۷ میلیون دلاری صادرات ۵ ماهه فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده است، افزود: برای جبران شرایط تحریم راهکارهای مختلفی برای جایگزینی کشورهای دیگر تدوین شده است.

عابد در ادامه تصریح کرد: بازار کشورهای آمریکای لاتین و چین جایگزین آمریکا خواهند شد، ضمن اینکه برزیل، آرژانتین و شیلی بازارهای جدیدی هستند که پیش روی صادرات فرش دستباف قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه از کشور برزیل به طور مرتب تقاضا داریم گفت: کشورهای آمریکای لاتین رتبه ۲۰ تا ۲۵ را در زمینه صادرات فرش ایران

در اختیار دارند.

عابد همچنین در خصوص واگذاری شرکت سهامی فرش ایران به بخش خصوصی بیان کرد: در آخرین جلسات پایان سال گذشته با تصمیم‌گیری هیات عالی واگذاری مقرر شد شرکت سهامی فرش طی سال ۸۹ از طریق مزایده واگذار شود، اما ۲۵۰ قطعه فرش نفیس و موزه‌ای متعلق به این شرکت است، بنابراین پیشنهادمان این بوده که دولت فرش‌های نفیس را برای موزه فرش خریداری کند و این فرش‌ها از دارایی‌های شرکت جدا شود.

عابد ارزش این تعداد فرش را ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و توضیح داد: این پیشنهاد به تصویب هیات عالی واگذاری رسید، لیست فرش‌ها تهیه و در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت که اکنون منتظر تصویب هیات دولت برای اختصاص بودجه خرید این فرش‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش به ارزیابی برند این شرکت در جریان واگذاری به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول شرکت سهامی فرش ۸۴ میلیارد تومان برآورد شده است؛ در حالی که هنوز ارزش برند شرکت سهامی فرش در این ارزش گذاری دیده نشده است.

وی ارزش فروش ۶ ماهه شرکت سهامی فرش را ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و با رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته اعلام کرد.

عابد در ادامه خاطرنشان کرد: بیمه قالیبافان درباره افراد تحت پوشش شرکت سهامی فرش ایران اجرایی شده است و حتی شرکت سهامی فرش ایران ۷ درصد سهم قالیباف را نیز خود تقبل می‌کند؛ بنابراین قالیبافان تحت پوشش این شرکت حق بیمه ای پرداخت نکرده و سهم آنها را شرکت می‌پردازد.

عابد گفت: در سال ۸۸ شرکت سهامی فرش ایران توانست ۲۲ هزار مترمربع فرش را به فروش برساند که پیش بینی می‌شود امسال این رقم به ۳۰ هزار مترمربع برسد.

وی در خصوص سفارش‌های خارجی برای بافت فرش اظهار کرد: هم اکنون سه سفارش بافت فرش از کشورهای اروپایی و عربی شامل دو فقره سفارش از آلمان و یک فقره از کشور عمان دریافت شده است، ضمن اینکه با کشور قطر نیز در حال مذاکره هستیم و امیدواریم به زودی قرارداد مربوط را منعقد کنیم.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران افزود: ارزش قرارداد بافت فرش برای آلمان ۳۵۰ هزار دلار است که در طول نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف منعقد شده است. از سوی دیگر، با توجه به پتانسیل‌های این کشور، امیدواریم قراردادهایی برای بافت فرش تا سقف ۵۰۰ هزار دلار را منعقد کنیم.

یادآور می‌شود که نوزدهمین نمایشگاه فرش دستباف دیروز به کار خود پایان داد.