گروه بازرگانی - رییس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و رییس سومین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی (دکو ۲۰۱۰) عنوان کرد: فقدان ساختار علمی موجب عقب ماندگی ما در بسیاری صنایع شده و راهکار این موضوع، پیاده‌سازی مدیریت علمی است. علی انصاری در این کنفرانس، از خودکفایی صنعت مبلمان تا سه سال دیگر نیز خبر داد و در عین حال، دستیابی به اهداف چشم‌انداز را مستلزم حمایت دولت دانست و از دولت خواست تا با تداوم امنیت اقتصادی و گسترش ظرفیت‌های قانونی و خدمات، دستیابی به فرصت‌ها را تسهیل کند.

انصاری از تاسیس موزه ملی مبل ایران خبر داد و گفت: صنعت مبلمان کشور تا ۳ سال دیگر در آستانه خودکفایی کامل خواهد بود، چراکه نخستین دوره تحصیلکرده‌های رشته مدیریت صنعت مبلمان و دکوراسیون در آن زمان فارغ‌‌التحصیل شده و ۳ ضلع مثلث طراحی، تولید و توزیع عادلانه این صنعت کامل خواهد شد.

ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این مراسم بر ضرورت پویایی صنعت مبلمان کشور تاکید کرد و متذکر شد: مدیریت واردات از سوی تشکل‌های تخصصی بحثی حیاتی است، چرا که به عنوان مثال در صنعت مبلمان سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار انواع مبل وارد کشور شده که این میزان ۱۱ برابر ارزش صادرات آن است.

فتحی‌پور ادامه داد: این آمارها نشان می‌دهد که ایران در صنعت مبلمان بیشتر واردکننده است تا صادرکننده، این در حالی است که نرخ‌های تعرفه واردات مبل، نرخ‌های بالایی است و بیش از ۵۰ درصد ارزش این کالا به عنوان حقوق ورودی اخذ می‌شود که به طور قطع قیمت کالا را در داخل برای عرضه به مصرف‌کننده بالا می‌برد.

فتحی پور اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات صنعت مبل‌سازی در کشور قیمت تمام شده بالای آن است به نحوی که قیمت هر کیلوگرم کالای صادراتی در حدود ۳.۱۴ دلار بوده؛ در حالی که قیمت وارداتی آن در حدود ۲.۲۲ دلار است که این امر نشان‌دهنده آن است که ما هنوز از نظر قیمت تمام شده نتوانسته‌ایم به مزیت رقابتی دست یابیم.

در این مراسم همچنین از منشور صنف و صنعت مبلمان ایران رونمایی شد. این منشور، مانیفست هنری، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی صنعت مبلمان ایران در دنیا است؛ تعامل و تعاون، رعایت اصول حرفه‌ای و احترام به حق مالکیت مادی و معنوی، اصالت طراحی، سلامت زیست بوم، توجه به منافع ملی، دانش و خرد، مشتری‌مداری و فروش سالم و سرمایه‌های انسانی از جمله مفاد این منشور است.

در ادامه این مراسم،همچنین رامین سمیع‌نژاد دبیر این کنفرانس عملیات احداث بزرگترین شهرک صنعتی تولید مبلمان و دکوراسیون در ماه پایانی سال گذشته را از رویدادهای مهم و تاثیرگذار در صنعت مبلمان دانست که در فاصله نمایشگاه سال گذشته تا امسال رخ داده است.