سلطانی‌نیا گفت: بنگاه‌هایی که به صادرات مجدد از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام می‌کنند مشمول تسهیلات بانکی با نرخ تسهیلات صادراتی در سرزمین اصلی و همچنین استفاده از اعتبار خریدار می‌شوند. مشاور رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در امور صادرات ادامه داد: سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس یکی از بندهای این آیین‌نامه موظفند زمین و تسهیلات لازم برای ایجاد انبار، سردخانه و تاسیسات نگهداری کالا در اختیار افراد و شرکت‌های خارجی و داخلی به منظور صادرات مجدد کالا به سایر کشورها قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: کالاهایی که به منظور صادرات مجدد وارد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌شود برای مدت دو ماه از پرداخت هزینه‌های انبارداری معاف می‌شوند.

به گفته سلطانی‌نیا، همچنین نظام بانکی موظف است تمام تسهیلات و خدمات مالی و بانکی از جمله ضمانت نامه و گشایش اعتبار اسنادی را برای صادرکنندگان مجدد کالا همانند صادرکنندگان داخلی انجام دهد.

سلطانی‌نیا، گشایش اعتبار اسنادی مدت دار برای واردات کالا به منظور صادرات مجدد برای کالاهای مصرفی را ۶ ماه، برای کالاهای واسطه ای ۱۲ ماه و برای کالاهای سرمایه‌ای ۱۸ ماهه دانست و گفت: گشایش اعتبار اسنادی مدت دار برای واردات کالا توسط شعب بانک‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت می‌گیرد.

مشاور رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در امور صادرات خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه، طرح‌های مربوط به صادرات مجدد در استفاده از اعتبارات طرح‌های زودبازده، حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی در صورت داشتن توجیه اقتصادی از اولویت برخوردار هستند.سلطانی‌نیا در ادامه همچنین بیان کرد: تمام عملیات صادرات مجدد از هرگونه کنترل‌های رایج کالاهای صادراتی و اخذ هرگونه مجوز (به استثنای مجوز سازمان منطقه ذی‌ربط) معاف است.

بر اساس این آیین‌نامه صادرکنندگانی که در این مناطق به کار صادرات مجدد می‌پردازند مجازند ۲۰ درصد از کالاهای مشمول صادرات خود را با استفاده از تسهیلات و تخفیفات این آیین‌نامه و بدون ثبت سفارش بر اساس مقررات صادرات و واردات کشور به داخل کشور (سرزمین اصلی) وارد کنند.

وی همچنین با بیان اینکه آمار صادرات مجدد توسط مناطق در پایان هر ماه به سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک ایران اعلام می‌شود، ادامه داد: گمرک مکلف است این آمار را به طور جداگانه ثبت و همه ماهه در سرفصل معینی تحت عنوان صادرات مجدد اعلام کند.

وی تصریح کرد: کالاهایی که برای صادرات مجدد از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مقصد کشور ثالث خارج می‌شوند از ۵۰ درصد تخفیف در تعرفه‌های خدمات مربوط به تخلیه، بارگیری و باربری و سایر خدمات بندری برخوردار خواهند بود.

مشاور رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در امور صادرات افزود: بر اساس این آیین‌نامه انتقال یا ترانزیت کالا به مقصد مورد نظر صاحب کالا در صورت عدم درج مقصد نهایی در بارنامه یا تغییر مقصد، از طریق گمرکات مبادی ذی‌ربط با اخذ درخواست کتبی صاحبان کالا یا نماینده قانونی آنها امکان‌پذیر خواهد بود.

سلطانی‌نیا در پایان این موضوع را هم مطرح کرد که از این پس همه ساله یکی از مناطق آزاد و یکی از مناطق ویژه در چارچوب آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه روز ملی صادرات به عنوان صادرکننده نمونه معرفی و از مزایای آن برخوردار خواهند شد.