پیشنهادهای وزیر بازرگانی برای توسعه روابط تجاری با بلاروس

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی در دهمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس با ارائه هشت پیشنهاد خواستار گسترش روابط تجاری دو کشور شد که به‌رغم ظرفیت‌های موجود در سطح ۶۰ میلیون دلار باقیمانده است. مهدی غضنفری در این اجلاس با بیان اینکه مبادلات دو کشور باید به یک میلیارد دلار برسد، اظهار کرد: پیام اصلی دهمین اجلاس می‌تواند رساندن روابط تجاری به حداکثری خود و مناسبات سیاسی به حد اعتلا باشد که مهم‌ترین شرط آن تصمیم رهبران سیاسی دو کشور برای تحت فشار قرار نگرفتن است. وزیر بازرگانی با بیان آنکه در زمان حاضر هیچ مشکلی میان ایران وبلاروس در زمینه مبادلات تجاری ،‌روابط اقتصادی و سیاسی وجود ندارد، افزود:‌ شاید برخی قدرت‌ها به فکر انزوای کشورها باشند، اما وقتی دو دولت توسعه روابط را جزو اهداف خود قرار دهند، هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع شود.

وزیر بازرگانی کشورمان به ارائه پیشنهادهایی در خصوص لغو روادید، نگاه جدی تر به توافقات حاصله در حوزه‌های استاندارد و گمرک، برگزاری نخستین کمیته مشترک همزمان با نمایشگاه اختصاصی ایران در بلاروس طی دوماه آینده پرداخت و افزود : ‌هرچند پروژه‌های بسیاری میان دو کشور درحال اجرا بوده و حجم قراردادهای خدمات فنی و مهندسی قابل توجه است، ‌اما در حوزه مبادلات تجاری این اعداد شایسته دو کشور نیست.

وزیر بازرگانی سپس با بیان اینکه در هشت ماه سال جاری میزان مبادلات ایران و بلاروس حدود ۶۰ میلیون دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۹۰ میلیون دلار برسد، افزود:‌ تراز مناسبات به نفع بلاروس بوده و ضروری است تا با انجام برخی تمهیدات این تراز به حد تعادل و قابل قبول برسد، با توجه به اینکه کیفیت و قیمت کالاها نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. غضنفری با بیان اینکه ایران در تولید بنزین به خودکفایی رسیده و حتی زمینه صادرات آن نیز فراهم شده، ‌انجام سرمایه‌گذاری مشترک را خواستار شد. وی به برگزاری اجلاس‌های سالانه توسط وزرای دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد برای پیگیری پیشرفت برنامه‌ها معاونان وزرا باید هر شش ماه یک بار در نشست‌هایی مشترک روند مناسبات را مورد بررسی قرار دهند. وی در ادامه گفت: ‌با افزایش حجم پروژه‌های مشترک میان دو کشور و حضور انواع شرکت‌ها از سطوح پایین تا بالا برخی اختلافات به چشم می‌خورد که لازم است با راه‌اندازی کمیته‌ای چابک داوری که بیشتر نقش مصالحه را ایفا می‌کند، مسائل حل شود. غضنفری با تصریح بر اینکه بیش از ۱۲ پروژه جدی و ارزشمند علمی و فناوری کلان بین دو کشور درحال اجرا است، عنوان کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۵۰ پروژه کوچک‌تر در حوزه علمی و فناوری بین دو کشور اجرا می‌شود.

غضنفری برگزاری ۱۰ اجلاس کمیسیون مشترک، دیدار

روسای جمهوری و بازدید از کشور‌های دیگر، ‌افتتاح طرح میدان نفتی جفیر در آینده‌ نزدیک و برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور را سبب افزایش زمینه‌های همکاری برشمرد.

وی از افتتاح خط تولید کامیون در آینده نزدیک در شهر تبریز،‌ آغاز عملیات اجرایی چند پروژه خدمات فنی و مهندسی سرمایه‌گذاران ایرانی تا سقف یک میلیارد دلار در بلاروس، مذاکره برای انعقاد قرارداد و سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران ایرانی و دستگاه‌های مختلف برای مدرنیزه کردن کشت وصنعت بلاروس، احداث بیمارستان VIP در بلاروس، ‌افتتاح کارخانه تولید مس با ظرفیت ۲۵ هزار تن را از دیگر برنامه‌های درحال اقدام اعلام کرد.

مبادلات بی‌تناسب

در این مراسم الکساندر رادویچ، وزیر صنایع بلاروس گفت: سطح مبادلات تناسبی با توانمندی‌های دو کشور ندارد.

رادویچ اظهار داشت: هرچند حجم مبادلات در هشت ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی ۶۷ درصد رشد داشته، اما با اجرای پروژه‌های متقابل می‌توان آینده روشن تری را برای دو کشور ترسیم کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دهمین اجلاس کمیسیون مشترک، تحرک جدیدی برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بلاروسی ایجاد کند، از خط تولید مونتاژ سمند و پروژه مشترک شرکت‌های ایرانی کیسون و دیداس به عنوان نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری نام برد.

به گفته وزیر صنایع بلاروس،‌ این کشور در مکانیزم انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری تمهیداتی را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌کند و هم اکنون نیز شرکت‌های ایرانی از این موقعیت استفاده می‌کنند.

وی از قرار گرفتن اطلاعات تمام قوانین و مقررات بلاروس از جمله قراردادهای سرمایه‌گذاری روی سایت وزارت صنایع این کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا شرکت‌های ایرانی با اطلاع از قوانین و مقررات کشور مقصد به سرمایه‌گذاری بیشتر بپردازند. وی در ادامه از آمادگی کشورش برای راه‌اندازی خط تولید کامیون ماک در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا نخستین تولیدات این شرکت در سال جاری میلادی به بازار عرضه شود.