دفاع اتاق ایران از بخش خصوصی در مراجع قضایی جهان

عکس: نگار متین‌نیا

استاندارد «حلال» جهانی شد

نفیسه آفرین زاد - دفاع حقوقی اتاق ایران از شرکت‌های بخش خصوصی کشور که به ناحق مورد تحریم قرار گرفته‌اند و نیز «تصویب استاندارد بین‌المللی حلال» در کمیته دائم کشورهای اسلامی و اجلاس وزیران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، سرخط اخباری بود که رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به دستاوردهای سفرش به ترکیه اعلام کرد. دکتر محمد نهاوندیان دیروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌ها از رهاورد ویژه سفرش به اجلاس کمیته دائم کشورهای اسلامی (Comcec) که در استانبول برگزار شده بود، سخن گفت و خاطرنشان کرد: در پی تلاش مستمر سه ساله، برای نخستین بار یک استاندارد واحد و مورد تایید همه کشورهای اسلامی با مذاهب مختلف به تصویب رسید که به موجب آن، سود چند صد میلیارد دلاری بازار کالاهای حلال را در جهان رونق خواهد بخشید. او خاطرنشان کرد که یک ششم مساحت جهان در برگیرنده یک و نیم میلیارد مسلمان است که از این پس می‌توانند با طیب خاطر از کالاهای حلال بهره برداری کنند.

نهاوندیان همچنین از انجام همکاری‌هایی برای صدور گواهی حلال و تاسیس موسسات ناظر خبر داد و افزود: نمایندگی ایکریک (موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی) به چند کشور غیر از ایران نیز اعطا شده است. رییس اتاق ایران در ادامه به دستاوردهای سفرش به کشورهای ارمنستان و ترکیه نیز اشاره داشت و با تاکید بر گام‌های بخش‌ خصوصی در مسیر ایجاد توازن در مناسبات تجاری به‌ ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه، یادآوری کرد که افزایش حجم مبادلات تجاری ایران در طول سال‌های گذشته به‌‌رغم ایجاد برخی محدودیت‌ها، نشان‌ دهنده پویایی اقتصاد ایران است. او در این راستا، عزم دو کشور مذکور به ویژه ترکیه را در افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران مورد تاکید قرار داد و گفت: موافقت‌های ایران و ترکیه برای استفاده از پتانسیل‌های ترانزیتی دو کشور علاوه بر صدور کالا و خدمات به نتایج مطلوب رسیده و در بازدید از بندر طرابوزان که مزیت‌هایی چون ارزان‌تر تمام شدن حمل کالا از مبادی اروپایی و معافیت از عوارض گمرکی را در خود جای داده است، مذاکرات خوبی برای استفاده از پتانسیل‌های این بندر صورت گرفت.

نهاوندیان که در جریان سفر به ترکیه با رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است «تاسیس منطقه آزاد اقتصادی و صنعتی و همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای» را از دیگر موارد مورد توافق با مسوولان ترک ذکر کرد و در ادامه، اشاره ای نیز به نتایج سفر به ارمنستان داشت و در این رابطه گفت: همکاری با این کشور در حوزه راهسازی و توسعه راه‌آهن قوت خواهد گرفت.

او این بخش از سخنانش را با یادآوری این مطلب جمع بندی کرد که سابقه تاریخی مناسبات ایران، ترکیه و ارمنستان در احیای راه‌ابریشم موثر است.

رییس اتاق ایران در ادامه به چند پرسش خبرنگاران با محوریت تبعات تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیز پاسخ داد و پرسشی در مورد مواضع ترکیه در این مورد را این گونه پاسخ گفت که «ترکیه رسما اعلام کرده است که خود را ملزم به اعمال محدودیت‌های یک‌جانبه کشورهای غربی نمی‌داند و برای همکاری با بانک‌هایی غیراز لیست بانک‌های تحریمی از سوی سازمان ملل، ابراز علاقه‌مندی کرده است.»

او همچنین با خاطرنشان کردن این که در جریان صدور قطعنامه‌های تحریمی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، نام برخی شرکت‌های بخش‌خصوصی نیز ذکر شده که ارتباطی به موضوعات تحریم نداشته‌اند و از دریچه مسائل سیاسی به آنها نگاه شده، ادامه داد: ورود اسامی این شرکت‌ها به فهرست تحریم بدون گذراندن مراحل قضایی بوده است از این رو، تعرض به حقوق بخش‌خصوصی قلمداد می‌شود. در این راستا، اتاق بازرگانی ایران این تعرض به آزادی‌های اقتصادی بخش‌خصوصی را تخلف حقوقی می‌داند و از حقوق خصوصی این افراد در مراجع صالحه حقوقی دفاع خواهد کرد.

نهاوندیان به دعوت از اتاق ایران برای حضور در اجلاس آتی پارلمان اروپایی نیز اشاره و با تاکید بر بهره گیری این فرصت برای گسترش مذاکرات با بخش‌خصوصی سایر کشورها، تصریح کرد: برای بنگاه‌هایی که حجم بالای مناسبات اقتصادی با ایران دارند، از دست رفتن بازار ایران ناخوشایند است؛ ضمن اینکه در سال‌های اخیر،اثر تحریم‌ها به هیچ‌وجه حجم تجارت را کم نکرده بلکه صرفا جهت تجارت را عوض کرده است.

رییس اتاق ایران همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد روند تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا، اظهار کرد: بر اساس آیین نامه، تاسیس اتاق‌های مشترک نیازمند عمل و عکس‌العمل است؛ در عین حال طبق تصمیم‌گیری‌های انجام شده، مقرر شده است، اتاق بازرگانی ایران و آمریکای‌لاتین و ایران و آمریکای‌شمالی تاسیس شود.

او در این راستا از ابراز علاقه‌مندی چند شرکت آمریکایی برای مبادله اطلاعات و پیگیری ارتباطات با ایران سخن گفت و در عین حال یادآوری کرد که اتاق بازرگانی آمریکا چندین بار مخالفت خود را با تحریم‌ها اعلام کرده است. البته شرکت‌های آمریکایی نیز به رغم ابراز علاقه‌مندی خود به لحاظ محدودیت‌های قانونی باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که تخلفی اعمال نشود. محمدرضا کرباسی، دبیرکل اتاق اکو نیز در این نشست، با بیان این که حجم تجارت درون‌گروهی کشورهای عضو کنفرانس اسلامی به ۵ / ۱۶درصد کل تجارت جهانی آنها رسیده و در سال۲۰۰۹ این رقم ۴۲۱میلیارد دلار بوده است، از اتخاذ تصمیمات خوبی در این اجلاس برای توسعه همکاری‌های تجاری و کاهش تعرفه ترجیحی بین کشورها خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود گذشت ۲۰سال از امضای موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی کشورها هنوز این موافقت‌نامه اجرایی نشده است که مقرر شده پیوستن ایران به این موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد. عبدالحسین فخاری، مدیراجرایی مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) هم در سخنانی گفت: ایکریک تاکنون توانسته در ۱۱کشور از جمله آلمان، اتریش، سوئیس، فرانسه، ترکیه، مالزی، تایلند، نیوزیلند، استرالیا، کانادا و فی جی دفتر نمایندگی تاسیس کند و برای اجرای استاندارد حلال به سوالات متقاضیان پاسخ بدهد. او این مطلب را نیز مورد اشاره قرار داد که با توجه به گران تر تمام شدن ۱۰ تا ۲۵ درصدی کالاهای حلال، صادرکنندگان باید از این مزیت به میزان مطلوب بهره برداری کنند.

شاهرخ ظهیری، نایب رییس اتاق مشترک ایران و ارمنستان نیز طی سخنانی از مزیت‌های نسبی توسعه روابط با این کشور گفت و تاکید کرد که نیاز است که یک مرکز تجاری ایران در ارمنستان تشکیل شود؛ ضمن این که ایجاد راه ترانزیتی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا ارمنستان راه بندر آزاد ندارد و تنها از سوی ایران می‌تواند به شرق آسیا دسترسی داشته باشد. ظهیری در پایان خاطرنشان کرد که حجم روابط حدود ۵۰۰ میلیون دلار فعلی ایران و ارمنستان مطلوب نیست.