به دنبال ماجرای دو سال گذشته و تعطیلی بازار طلافروشان در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و تکرار مجدد آن از اواخر شهریور ماه امسال و مقاومت این صنف در برابر اجرای این قانون، شائبه‌های زیادی در خصوص اینکه عده خاصی بازار طلافروشان را هدایت می‌کنند، وجود قاچاقچی‌های طلا در بازار تهران و تهدید بازاری‌ها در محافل خصوصی و برخی رسانه‌ها منعکس شد. عبادالله محمدولی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و نقره در گفت‌وگو با «فارس» با بیان اینکه نباید به طلا نگاهی فله‌ای داشته باشیم و نباید از سرمایه در گردش طلا فروش، مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود، گفته است: عده خاصی ضمن هدایت بازار طلا حتی خانواده‌های ما را هم تهدید می‌کنند. متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

بالاخره صنف طلافروشان با سازمان امور مالیاتی کنار می‌آید؟

به نظر من کم کاری از مجموعه صنف ما بوده است، چرا که اگر ما می‌توانستیم با سازمان امور مالیاتی پیش از اجرای قانون جلسات متعددی داشته باشیم و اطلاعات لازم را به این سازمان بدهیم؛ امروز دچار این مشکل نمی‌شدیم و چون کاری نکرده‌ایم این مشکلات را داریم.

شما معتقدید که نباید از طلای خام مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود؟

چرا، در هنگام واردات و در مبادی ورودی باید مالیات اخذ شود.

پس انتقاد شما به روند تولید است؟

بله ما معتقدیم در روند تولید نباید مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود، چراکه ما باید قدرت رقابت داشته باشیم تا بازار به دست قاچاقچی‌ها نیفتد.

آیا در این زمینه سازمان امور مالیاتی با شما هم عقیده است؟

دیدگاه‌های متفاوتی در سازمان امور مالیاتی وجود دارد. این سازمان معتقد است که سرمایه در گردش واحد تولیدی که ابزار کار اوست نیز باید به ازای هر یک گرم که به ریال تبدیل می‌شود ۳ درصد مالیات اخذ شود.

شما مخالف این قضیه هستید؟

ما معتقدیم مالیات بر ارزش افزوده باید برای خرید و فروش باشد. ما همه زندگی مان همین سرمایه در گردشی است که داریم. اگر می‌خواهند تولید طلا و صنعت طلا پایدار بماند، نباید به طلا نگاهی فله‌ای داشته باشند.

برداشت من این است که شما مقوله قاچاق طلا و نیمه پنهان در صنعت طلا را قبول دارید.

واقعیت این است که هم قاچاق طلا وجود دارد و هم در این صنعت نیمة پنهان دیده می‌شود.

اما فعلا بحث ما مالیات بر ارزش افزوده است. ما معتقدیم که این موضوع را باید به عنوان یک پروسه مشخص و شفاف تعریف کنیم، چرا که اگر سازمان امور مالیاتی بخواهد از سرمایه در گردش ما در حین تولید مالیات بر ارزش افزوده اخذ کند، مثل این است که ما بخواهیم مالیات بر ارزش افزوده قاچاقی را بپردازیم. در این فضا عده محدودی هستند که نیامده به دنبال میلیاردر شدن هستند، لذا لازم است در این زمینه قدم به قدم پیش برویم.

آیا قبول دارید که بازار طلافروشان تهران را عده‌ای خاصی هدایت می‌کنند؟ و در این میان بازاری‌ها را تهدید به تعطیلی هم می‌کنند؟

متاسفانه عده خاصی هستند که بازار را هدایت می‌کنند و چه بخواهی و چه نخواهی این قشر وجود دارند و چون در این کار منفعت است، چنین برخوردهایی طبیعی است و حتی پیش آمده است که عده خاصی برای منافع خودشان خانواده‌های ما را تهدید می‌کنند. عدم برخورد جدی با قاچاقچیان صنف طلا باعث شده است که بسیاری از صنعتگران ما از این صنف خارج شوند و به کارهای دیگری بپردازند.