به جای انتقال مشکلات چاره‌جویی کنید

گروه بازرگانی - چند روز پس از آنکه معاون اول رییس‌جمهور عملکرد برخی مدیران وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت واردات را که منجر به ممنوعیت واردات صدها قلم کالا شده است «اشتباه» خواند، یک عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت بازرگانی با انتقاد از عملکرد وزارت جهادکشاورزی در مدیریت واردات عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی که طبق قانون تشکیل این وزارتخانه، متولی بخش کشاورزی و ساماندهی آن است، قبل از انجام تکالیف و مسوولیت‌های قانونی خود، به فکر اداره بهتر نظام توزیع که طبق قانون متولی دیگری دارد افتاده، این درحالی است که وی به‌جای انتقال مشکلات باید دنبال چاره‌جویی باشد. احمد اخوی که مشاور رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به حساسیت مدیریت واردات و مساله واردات بی‌رویه عنوان کرد: این موضوع در زمان‌های مختلف، حساسیت‌های گوناگونی را در میان اقشار و طبقات اجتماعی ایجاد کرده است. اینکه بازار کشور مملو از محصولات و کالاهای خارجی باشد، مورد قبول هیچ یک از افراد جامعه نیست و حساسیت مردم و به‌ویژه خواص در این رابطه بسیار ارزشمند، مقدس و ستودنی است. به ویژه آنکه محصولات مورد نظر، محصولات کشاورزی و حساسیت مورد نظر در سطح مراجع و علما ایجاد شده باشد.

اخوی ادامه داد: در این‌صورت ضرورت جدی خواهد داشت تا به صورت اساسی و ریشه‌ای به دغدغه‌های طرح شده اندیشید و راهکارهای اصولی را برای رفع دغدغه‌ها چاره‌جویی کرد.

وی با اشاره به دیدار چندی قبل وزیر جهاد کشاورزی با علما و مراجع قم اظهار کرد: در صورت توجه و حساسیت وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک دستگاه مهم و حاکمیتی، بسیاری از مشکلات به‌صورت ریشه‌ای‌ حل خواهد شد و در صورت بی‌توجهی به زیرساخت‌های بخش کشاورزی و کم‌توجهی به ظرفیت‌های موجود و همین‌طور مدیریت ضعیف منابع موجود در این بخش، امیدی به حل ریشه‌ای معضلی به نام واردات محصولات کشاورزی و دامی وجود نخواهد داشت.

اخوی اضافه کرد: مطالعه اخبار مرتبط با دیدار اخیر وزیر جهاد کشاورزی با علما و مراجع قم نشان می‌دهد که انتقاد درست علما و روحانیون در خصوص واردات بی‌رویه و توصیه‌های بجا و اصولی آنان در خصوص حل مشکل که نشان از درایت، تیزبینی و شناخت عمیق آنان از وضعیت اقتصادی کشور و به ویژه بخش کشاورزی دارد، به صورت اصولی مورد توجه وزیر قرار نگرفته و راهکارهای پیشنهادی علمای گرانقدر که توجه بیشتر به تولیدات بخش کشاورزی، حمایت اصولی از کشاورزان، سیاست‌گذاری و مدیریت علمی بخش کشاورزی، توجه به آموزش و ترویج در این بخش و نکات ارزشمند دیگری که هریک می‌تواند تحولی را در این بخش مهم ایجاد کند، توجه وزیر را جلب نکرده و به‌دنبال حل مشکل در بخش‌های دیگر رفته است.

اخوی در ادامه با اشاره به مدیریت الگوی کشت در کشور تصریح کرد: مدیریت الگوی کشت، مفهومی است که متاسفانه هنوز جایگاهی واقعی در سیاست‌گذاری بخش کشاورزی نداشته و به‌ دلیل سیاست‌گذاری نامناسب در این بخش، دسترنج کشاورزان در سال‌های مختلف از بین می‌رود و در برخی از سال‌ها نیز به دلیل نداشتن تولید به اندازه نیاز داخلی، مصرف‌کنندگان و مردم ناچار هستند نیازهای خود را با قیمت‌های سرسام‌آور تامین کنند یا برای تعادل بازار، واردات می‌کنند.

یادآور می‌شود که در پی نامه وزیر بازرگانی به وزرای سه وزارتخانه دخیل در امر واردات، آنها ملزم به ارائه فهرست کالاهای ممنوعه طی ده روز شدند که پس از پایان مهلت مقرر تنها وزارت جهاد کشاورزی فهرست کالاهای ممنوعه را اعلام کرد. اکنون این پرسش مطرح است که آیا اگر وزیر جهاد کشاورزی نیز می‌باید همانند دیگر وزرا این نامه را بی‌پاسخ می‌گذاشت؟ به نظر می‌رسد «اشتباه» در مدیریت واردات و اعلام فهرست کالاهای ممنوعه تنها به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی برنمی‌گردد و ریشه این مساله را باید در تصمیم‌گیری‌های شتابزده وزارت بازرگانی جست‌وجو کرد.

افزایش قیمت محصولات کشاورزی به دلیل شرایط جهانی

وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: در شرایط کنونی، قیمت جهانی نفت رو به افزایش است و قیمت محصولات کشاورزی نیز متاثر از آن افزایش می‌یابد.

به گزارش «مهر»، صادق خلیلیان در مراسم رونمایی از ۴ دستاورد تحقیقاتی کشاورزی که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه پشتیبانی نظام بانکی از بخش کشاورزی در برنامه چهارم ۲۵ درصد از سهم تسهیلات بانکی را شامل می‌شود، گفت: با این حال تنها ۱۷ و ۱۸ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای واحدهای تولیدی خود نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش هستند تا برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود مجبور به پیش‌فروش محصولات کشاورزی با قیمت کم به واسطه‌ها نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به امنیت سرمایه گذاری با توسعه نظام بیمه کشاورزی، گفت: در سال‌های اخیر بیمه محصولات کشاورزی رشد مناسبی داشته و اعتبارات بیمه به بیش از ۱۱ برابر رسیده است که باید برای حمایت از کشاورزان بیشتر شود. خلیلیان افزود: در سال جاری ۶۵۰ میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یافته است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی علاوه بر نوسان بازار باید با شرایط اقلیمی ‌نیز روبه‌رو باشد، افزود: بخش کشاورزی با مشکلات خشکسالی، سرما و آفات روبه‌رو است که برای گذر از این شرایط و تامین نیازهای روزمره کشور، بخش‌های تحقیقاتی باید با سرعت بیشتری به کار خود ادامه دهند و دستاوردهای جدید را در اختیار کشاورزان بگذارند. خلیلیان تصریح کرد: امروزه نیازمند سرعتی بیشتر برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش کشاورزی هستیم.