وزن و ارزش کالاهای صادراتی بیشتر شد

گروه بازرگانی- آمار اتاق تهران نشان می‌دهد که در مهر ماه امسال پسته با ارزآوری ۷۴ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۶ دلار در میان ۴۱۵ قلم کالای صادراتی مهم‌ترین کالای ارزآور صادرکنندگان پایتخت بوده است. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، طی مهرماه چین در خرید کالاهای ایرانی از امارات پیشی گرفته و عراق سومین خریدار کالاهای ایرانی بوده؛ در حالی که آمریکا جایگاه خود را در میان ده کشور اول خریداران کالای ایرانی از دست داد. در این مدت چینی‌ها بیش از ۹۹ میلیون دلار کالا از بازرگانان تهرانی خریدند. شرکت فرساشیمی که ماه‌ها در رتبه‌های دوم و سوم جدول شرکت‌های صادرکننده قرار می‌گرفت در مهرماه با توجه به کم کاری شرکت‌های پتروشیمی بزرگ دیگر به شرکت برتر صادراتی در پایتخت تبدیل شد. این شرکت در ماه گذشته در میان ۶۱۲ صادرکننده کالا با ۲۳ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۷۶۸ دلار صادرات توانسته بیشترین کالای ایرانی را بفروشد.

همچنین گمرک شهید رجایی در این ماه همانند ماه‌های گذشته باز هم در صدر گمرکات خروجی کالا از کشور از نظر ارزش دلاری قرار گرفت.در این ماه ۱۵۱ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۳۷۱ دلار کالا از گمرک شهید رجایی صادر شده است. در حالی که در مهر سال قبل همین گمرک که باز هم در صدر این رتبه‌بندی قرار داشت معادل ۱۶۳ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۰۹ دلار کالا صادر کرده بود.

گزارش واحد گواهی مبدا اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که تعداد گواهی‌های صادره از این واحد در ماه گذشته دو هزار و ۳۱۶ گواهی بوده که در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود هفت درصد افزایش داشته است. همچنین در هفت ماه ابتدایی سال جاری تعداد گواهی‌های مبدا صادر شده به ۱۶هزار و ۳۰۹ گواهی رسیده که نسبت به آمار صدور ۱۳ هزار و ۸۰۹ گواهی مبدا در هفت ماه اول سال ۸۸ بیش از ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اگرچه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته تعداد گواهی مبدا صادر شده در اتاق بازرگانی تهران با افزایش نسبی مواجه بوده، اما ارزش دلاری گواهی‌های مبدا کاهش و در مقابل وزن خالص کالاهای صادراتی رشدی ۱۰ درصدی داشته است. در مهرماه سال ۸۹ ارزش گواهی‌های مبدا صادر شده با ۹ درصد کاهش نسبت به همین ماه در سال گذشته به ۴۰۹ میلیون و ۶۴۶ هزار دلار رسیده است. در مقابل وزن خالص گواهی‌های مبدا صادر شده از اتاق تهران با ۱۰ درصد افزایش به یک میلیون و ۱۸۲ هزار تن رسیده است. در مهرماه سال قبل ارزش دلاری گواهی‌های مبدا صادر شده معادل ۴۴۹ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار و وزن خالص آن نیز یک میلیون و ۷۸ هزار تن بوده است.

بر اساس این گزارش، مقایسه آمارهفت ماهه صدور گواهی مبدا نشان می‌دهد که ارزش دلاری و وزن خالص گواهی‌های مبدا صادر شده در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به ترتیب با ۳۹ و ۶۴ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل داشته‌اند. ارزش گواهی‌های مبدا هفت ماهه امسال سه میلیارد و ۶۳۸ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار محاسبه شده و وزن خالص آن نیز به ۱۱ میلیون و ۱۰۵ هزار تن رسیده است. در هفت ماه اول سال قبل ارزش کالاهای صادراتی دو میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار و وزن این گواهی‌ها نیز معادل شش میلیون و ۷۶۷ هزار تن ثبت شده بود.

ده قلم کالای اول صادراتی پایتخت

پس از پسته که در صدر جدول کالاهای صادراتی از نظر ارزش دلاری قرار دارد، سنگ و کنسانتره آهن و خاکستر پریت با ارزش ۳/۶۸ میلیون دلار در رده دوم قرار گرفته است. فرش و کف پوش پشمی با ارزش ۳/۲۷، اتیلن گلیکول (اتان دیول) با ۶/۲۱، پلی‌اتیلن با ۵/۲۱ و قیرنفت با ۶/۱۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی جدول صادراتی قرار دارند.پس از این کالاها، وسایط نقلیه با موتور تناوبی و نفت/ روغن و انگور و کشمش مابقی ده قلم کالای اول صادراتی کشور هستند. مطابق آمار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در مهرماه گذشته در مجموع ۹۷۱ کارت بازرگانی صادر یا تمدید شده است. اگر در نظر بگیریم که ۱۶۸ کارت با اعتباری بیش از یکسال صادر شده‌اند در مجموع ۱۱۳۹ کارت صادر شده است. در مهرماه سال قبل در مجموع ۱۱۴۰ کارت صادر شده بود.