اخذ مالیات و عوارض از صادرات ممنوع می‌شود

گروه بازرگانی- قائم مقام وزیر بازرگانی با تاکید بر این موضوع که در برنامه پنجم توسعه، اخذ مالیات و عوارض از کالاهای صادراتی ممنوع می‌شود، گفت: به منظور صیانت از منابع کشور، عوارض ویژه برای صادرات مواد خام یا با ارزش افزوده پایین با تصویب هیات وزیران وضع و دریافت خواهد شد. مسعود موحدی‌، با اشاره به ضرورت حمایت از صادرات غیر‌نفتی و افزایش میزان صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا، ادامه داد: تنظیم بازار داخلی مانعی برای صدور انواع کالا در طول برنامه پنجم نخواهد بود و صدور تمامی کالاها و خدمات، به جز اشیای عتیقه و میراث فرهنگی، اقلام خاص دامی، ‌نباتی و گونه‌هایی که جنبه حفظ ذخیره ژنتیکی یا حفاظت محیط زیست را داشته باشند، بدون اخذ مجوز صورت خواهد گرفت.

به گفته موحدی؛ حذف مالیات، عوارض و مجوز برای صادرات‌، نشان‌دهنده توجه ویژه برنامه‌نویسان به توسعه صادرات غیر‌نفتی است. قائم مقام وزیر بازرگانی، با بیان این مطلب که برنامه پنجم، دولت را مکلف کرده تا با اقدامات جبرانی و حفاظتی از تولید داخل حمایت کند، افزود: دولت به منظور افزایش میزان مشارکت بنگاه‌ها و همچنین سهم تشکل‌ها، کنسرسیوم‌ها، ‌شرکت‌های مدیریت صادرات و شرکت‌های بزرگ صادراتی و دارای تنوع محصول در برنامه پنجم، کمک‌ها، تسهیلات، مشوق‌ها و حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم خود در حوزه صادرات غیرنفتی را به این تشکل‌های سازمان یافته‌، دارای پتانسیل اجرایی و پاسخگو تفویض خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که نگاه برنامه پنجم به واردات کالا نیز تغییر کرده است، گفت: کالاهایی که فاقد استانداردهای تعریف شده ایران باشند، به هیچ عنوان مجوز ورود و توزیع در کشور را پیدا نخواهند کرد.

موحدی، در رابطه با کالاهای قاچاق ضبط شده، بدون صاحب و توقیف شده در گمرک‌، خاطر‌نشان کرد: این نوع کالاها در صورت نداشتن استاندارد قابل قبول باید به مبدا خود بازگشت داده شوند و تنها در صورت دارا بودن شرایط استفاده در مصارف ثانوی، اجازه خرید و فروش برای مصرف ثانویه خواهند داشت.

وی رشد پایدار صادرات کالا و خدمات، افزایش مشارکت در بازارهای خارجی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی و مدیریت موثر واردات را از اهداف بازرگانی خارجی در برنامه پنجم برشمرد.