توافق برای توسعه تجارت دریایی در آسیا

نفیسه آفرین زاد - یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل دریایی جهان (APM) اعلام کرده است که پیرو انعقاد تفاهمنامه‌هایی با مراکز ذی‌ربط کشورهای چین، هند و ویتنام که از پتانسیل بالایی برای توسعه در این زمینه برخوردارند، سطح حمل و نقل دریایی در قاره آسیا را بهبود خواهد بخشید. براساس این گزارش، کارشناسان معتقدند که چنین اقدامی از سوی شرکت مذکور در رشد تقاضا در این زمینه و توسعه صنعت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی در آسیا بسیار موثر خواهد بود؛ چرا که رشد تجارت دریایی در این قاره، به توسعه سرمایه‌گذاری در بنادر فراوان آسیا و فراهم آوردن فرصت‌های قابل توجه برای بازیگران صحنه بین‌المللی تجارت منجر خواهد شد.

در این بین، رود «گنگ» در چین به عنوان یکی از مناطق اصلی مورد تمرکز در توسعه حمل و نقل دریایی در آسیا مدنظر قرار گرفته است؛ ضمن اینکه شرکت APM این را نیز اعلام کرده که کشورهای چین، اندونزی، مالزی و ویتنام را به عنوان اهداف اصلی خود در اجرای طرح‌های توسعه بندرگاهی در نظر دارد؛ چرا که این کشورها به روند رو به رشدی در این حوزه پس از توافقات ۲۰۱۰ «آسه آن» با محوریت توسعه تجاری آسیا دست یافته‌اند.

گردش مالی شرکت مذکور در ۹ ماه سال ۲۰۱۰، به ۳ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار رسیده است. این درحالی است که مجموع گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۰۹ ، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار بوده است که مقایسه این ارقام، روند رو به رشد سالانه گردش تجاری در این شرکت را نشان می‌دهد.

همزمان با شرکت APM ۱۴ شرکت بزرگ دیگر فعال در حوزه حمل و نقل دریایی نیز نسبت به فعالیت در راستای توسعه این صنعت در آسیا اعلام آمادگی کرده‌اند که ارزیابی این موضوع، از پتانسیل بالای آسیا و رشد استقبال از توسعه صنعت مذکور در این قاره حکایت می‌کند. شاهد مثال این موضوع را نیز می‌توان رشد ۳ درصدی حجم تجارت دریایی در آسیا ظرف یک سال گذشته دانست. ظرفیت حمل و نقل دریایی در این قاره نیز ۷ درصد رشد از خود نشان داده که این نکته نیز از نظر کارشناسان، بسیار قابل تامل است.