لغو همه تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهید

عکس: آکو سالمی

گروه بازرگانی - «آغاز استفاده از پول ملی متقابل با برخی کشورها در شرایط ادامه همکاری بانک‌های برخی کشورها با ایران در وضعیت تحریم و نیز سه پیشنهاد مهم به مذاکره‌کنندگان ایرانی در جریان مذاکرات پیش‌روی ایران با ۱+۵ در زمینه نحوه گذر از شرایط تحریم» محور سخنان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در سمینار «بررسی تنگناهای تجاری و تضییقات بانکی بین‌المللی» بود. محمد نهاوندیان در این سمینار با اشاره به حرکت پیکان تجارت و اقتصاد ایران از غرب به شرق و ختم نشدن حرکت به یک نقطه یعنی غرب تصریح کرد: ما برای اقتصاد ایران، «اقدام از روی ناچاری» را به هیچ وجه نمی‌پذیریم و باید رویکرد مدیران بنگاه‌ها، نگاه به «مناسب‌ترین قیمت‌ها» و «بالاترین کیفیت‌ها و فناوری‌ها» باشد.

او شرایط تحریم‌ها را شرایطی سیاسی با تبعات اقتصادی توصیف کرد که باید واقع‌بینانه مورد شناخت دقیق و اقدام هوشمندانه قرار گیرد و اقدامات سیاسی برای لغو این تحریم‌ها صورت گیرد، اما از سوی دیگر مدیران اقتصادی نیز وظیفه دارند که آثار آن را به حداقل تقلیل دهند.

۳ پیشنهاد برای مذاکرات ۱+۵

رییس پارلمان بخش خصوصی در این میان گریزی به مذاکرات پیش روی ایران با کشورهای ۱+۵ زد و با مطرح کردن سه پیشنهاد مهم برای مطرح شدن از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی در این دوره از مذاکرات با هدف کاهش فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر ایران تصریح کرد: باید در این مذاکرات در بخش مناسبات چند جانبه، «لغو همه‌ تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک اصل غیرقابل صرفنظر» مورد توجه مذاکره‌کنندگان ما قرار گیرد تا همچنان که ما در زمینه هسته‌ای از حق مسلم ملت ایران حراست کردیم، در این مورد نیز به نگاهبانی از حقمان بپردازیم و اساسا مذاکرات را به‌گونه‌ای اداره کنیم که تمامی شرکت‌کنندگان در مذاکرات به لغو تحریم‌های ایران نظر مثبت دهند.

او در ادامه به عنوان راهکار دوم در بخش مناسبات دو جانبه، با بیان اینکه کشورها در مناسبات اقتصادی خود منافع خود را در نظر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید کشورها را به سمتی سوق داد که میزان تعامل آنها با ایران گسترش یابد و به نوعی «بازی برد - برد» میان ایران و کشورهای طرف معامله ایجاد شود.

نهاوندیان سپس «نحوه مواجهه‌ مدیریتی در سطح بنگاه‌ها در شرایط تحریم» را مورد اشاره قرار داد و با مد نظر قرار دادن اهمیت «یافتن راهکارهایی برای انجام معاملات بدون مشکلات حقوقی» یادآوری کرد: در نظر گرفتن واحدهای مشاوره و اطلاع‌رسانی در مورد تحریم به ویژه در مورد روش‌های موثر در پرداخت نقدی از جمله این راهکارها است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه بهتر است از کم‌ترین تبلیغات در این نشست استفاه شود و در قالب کارگاه‌های تخصصی مسائل مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: با اتکا به کارنامه عزت ملی، قدرت چانه‌زنی مسوولان در مذاکرات مذکور افزایش می‌یابد.

تشکیل کمیته تجارت در شرایط تحریم برای بررسی مشکلات تجار

در این سمینار، کیومرث کرمانشاهی، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت نیز به بیان سخنانی در مورد شرایط تحریم که به گفته او، طی ماه‌های گذشته ابعاد گسترده و وسیع‌تری پیدا کرده، پرداخت و یادآور شد: در ماه‌های اخیر با تجار جلساتی داشتیم که این جلسات مصوبات و پیشنهاداتی برای گذر ایران از شرایط تحریم‌ اقتصادی داشته است.

او با بیان این که وزارت بازرگانی ابعاد مختلف تحریم را از جنبه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، بانکی و حقوقی، مورد مطالعه و مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان را مورد شناسایی و بررسی قرار داده است، از تشکیل کمیته تجارت در شرایط تحریم برای بررسی مسائل و مشکلات تجار در وزارت بازرگانی خبر داد و عنوان کرد: تجار باید مشکلات احتمالی مراحل مختلف از مذاکره، اجرایی تا تصفیه نهایی را به وزارت بازرگانی منتقل کنند.

فشار بر بخش‌خصوصی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران هم در این سمینار با تاکید بر این نکته که تحریم‌ها بیش از آنچه به بخش دولتی صدمه زند، بخش خصوصی واقعی کشور را زیر فشار قرار داده است، گفت: بانک‌ها باید مهلت بازپرداخت وام‌ها را تمدید کنند. عسگراولادی پیشنهاد کرد تا قبل از هر چیزی درهای مراجعه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به وزارت بازرگانی را باز کنند و افزود: برای انجام معاملات تجاری خارجی با پول‌های محلی در اولین گام، بانک مرکزی باید مشکل آنها را برطرف کند.

به گفته وی بانک مرکزی باید تسهیلات لازم را برای تامین ارزهای محلی حل کند تا این گونه مبادلات بتواند به راحتی صورت گیرد.

عسگراولادی «ضمانت یک صادرکننده» را جزو سوابق آن عنوان و خاطرنشان کرد:‌ باید ملک و زمین را از قاموس ضمانت‌نامه حذف کرد و در مرحله دادن وام به سوابق درخشان صادرکننده‌ها توجه کرد.

رییس کنفدراسیون صادرات، به صادرکننده‌ها یادآور شد تا امید خود را از دست ندهند و در هنگام مواجهه با مشکلات، بر تلاش خود بیفزایند.