چایکاران، دامدار شدند!

سرپرست سازمان چای کشور با اشاره به اینکه نرخ پیشنهادی خرید تضمینی چای به دولت ارائه شده است، گفت: چایکاران برای تامین هزینه‌هایشان به کشت برنج و دامداری روی آورده‌اند. علی محرر در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه پول اغلب چایکاران پرداخت شده است، گفت: کلیه بدهی‌ها به چایکاران تا تاریخ ۱۵ مهر ماه پرداخت شده، اما از این تاریخ به بعد، پول چایکاران که مبلغ کمی است، تسویه نشده است.

وی افزود: قیمت پیشنهادی خرید تضمینی برگ سبز درجه یک و دو چای به دولت ارائه شده است که در صورت موافقت دولت، این قیمت از سال آینده اجرا می‌شود.

سرپرست سازمان چای تصریح کرد: قیمت پیشنهادی براساس هزینه تمام شده و بررسی‌های کارشناسی ارائه شده است و از سال جاری بالاتر است، اما به نظر نمی‌رسد که با آن موافقت شود. محرر با اشاره به اینکه در سال گذشته هم قیمت تغییر چندانی نکرد، افزود: باید به انتظار مصوبه دولت نشست تا قیمت سال آینده تعیین و اعلام شود.

وی درباره هزینه تمام شده هر کیلوگرم چای برای چایکاران گفت: رقم کنونی برای چایکاران به صرفه نیست، اما کشاورزان در کنار چای به دامداری یا کشت برنج می‌پردازند، در غیر این صورت با کشت چای نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تامین کنند.

سرپرست سازمان چای با اشاره به وام‌های به زراعی، افزود: برای به زراعی باغات چای، ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته بود که ۱۰ میلیارد تومان از این تسهیلات با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود. محرر در خصوص تسهیلات ویژه به چایکاران در زمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: تاکنون تسهیلات خاصی برای چایکاران در نظر گرفته نشده است.