آل اسحاق: هدفمندی یارانه‌ها به تعویق نیفتد

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی تهران خواستار به تعویق نیفتادن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شد. یحیی آل‌اسحاق در چهل ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران با اشاره به درخواست اخیر محمد نهاوندیان و دیگر فعالان بخش‌خصوصی برای به تاخیر افتادن قانون هدفمندی یارانه ها در بخش تولید، گفت: هرچند نگرانی های فعالان بخش‌خصوصی در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاحدودی برطرف شده، اما معتقدم که باید راه دیگری غیر از به تاخیر انداختن این قانون درپیش گرفته شود. البته ازیک سو معتقدم دولت باید نگرانی بخش‌خصوصی را رفع کند.

وی طرح برخی نگرانی‌ها در مورد آینده صنایع پس از اصلاح نظام یارانه را دغدغه‌ای مهم دانست وگفت: هم دولت وهم بخش‌خصوصی نگران این موضوع هستند والبته باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کم‌ترین آسیب متوجه صنایع کشور شود. 

رییس اتاق تهران با اشاره به پیشنهادهای بخش‌خصوصی درمورد نحوه برخورد با صنایع پس از اصلاح نظام یارانه‌ها گفت: پیشنهادهای مختلفی از سوی فعالان بخش‌خصوصی مطرح می‌شود از جمله اینکه برخی معتقدند باید رفته رفته قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد یا پیشنهادی که ازسوی دبیرکل اتاق تهران مطرح شده ومی گوید؛ دولت می تواند برای رفع نگرانی بخش تولید، همان گونه که برای بخش مردمی حساب واریز یارانه ها را اجرایی کرد، برای واحدهای تولیدی نیز چنین حساب هایی را در دستورکار قرار دهد.

رییس اتاق تهران با اشاره به این نکته که دولت می‌تواند با تعامل مثبت با فعالان بخش‌خصوصی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تضمین کند، گفت: بهترین روش، اطلاع‌رسانی صادقانه وشفاف است وراهکارهای حمایتی هم باید حساب شده ومبتنی بر مطالعات کارشناسی باشد. یحیی آل‌اسحاق ابراز امیدواری کرد که قانون هدفمندی یارانه ها با کمترین هزینه و بهترین فایده و در کوتاه ترین زمان ممکن اجرایی شود. رییس اتاق تهران به برنامه پنجم نیز اشاره کرد و گفت: در این برنامه سکوهای خوبی برای حضور بخش‌خصوصی و اتاق های بازرگانی ایجاد شده است.

سه رویداد مهم در اقتصاد کشور

در ادامه، بهروز علیشیری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وکمک‌های فنی واقتصادی که مهمان این نشست بود با اشاره به سه رویداد مهم اقتصادی کشور یعنی هدفمندسازی یارانه‌ها، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بازنگری در قوانین بانکی و مالی و گمرکی گفت: سه ویژگی مهم در این گذار بزرگ وجود دارد که اولین آن تغییر عمده نقش بازیگران عرصه اقتصاد است. یعنی حرکت ما از سمت اقتصاد دولت محور به سمتی که محوریت اقتصاد با بخش‌خصوصی و تعاونی باشد. دومین ویژگی مهم نیز تغییر و تحول در قواعد و قوانین با سرعت بالا است. علیشیری با تاکید بر اینکه به دلیل تولی‌گری بخش دولت در اقتصاد، بخش‌خصوصی نتوانسته به طور کامل رشد کند و بیشتر در حال نظاره است، سومین ویژگی مهم در دوران گذار اقتصاد ایران را ملازمات همراه آن یعنی تبدیل شدن این تغییرات به هنجار و ارزش در اجتماع عنوان کرد و گفت: وقتی اهداف این دوران به هنجار و ارزش اجتماعی تبدیل شود می‌توانیم انتظار برآورده شدن و عمل به آن را داشته باشیم. معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم یک تعامل سازنده و دو جانبه را بین بخش دولتی و خصوصی داشته باشیم، در حالی که به روشنی می‌دانیم که در شرح وظایفمان موفق نمی‌شویم مگر بخش‌خصوصی شفاف و باطراوتی در کنار خود داشته باشیم.

در ادامه، صادق اکبری، معاون سازمان سرمایه‌گذاری با بیان اینکه تمام اقتصادهای دنیا به بخش‌خصوصی خود متکی هستند و حتی اقتصادهایی که رویکرد دولتی نیز دارند به سمت بخش‌خصوصی در حرکت هستند، عنوان کرد: تغییر و تحولات وسیعی در اقتصاد و تجارت دنیا در حال شکل‌گیری است که ما برای اینکه بتوانیم نقش خود در نظام بین المللی را حفظ کنیم باید تن به اصلاحات عمده در اقتصاد بدهیم که همان طرح تحول اقتصادی است.

اوهمچنین گفت: برای پیشبرد امور تجارت خارجی نیاز داریم که بخش‌خصوصی و بخش دولتی در کنار یکدیگر یک نقشه راه ترسیم و طراحی کنند تا براساس آن حرکت کنیم و موانع موجود را برداریم. در ادامه، سید حسین سلیمی، مشاور رییس اتاق ایران در امور سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز با بیان اینکه در زمان حاضر، هیچ کشوری را نمی‌توان نام برد که از امکان جذب سرمایه‌گذاران خارجی بی بهره مانده باشد، از«چین»، «ژاپن» و برخی کشورهای اروپایی به عنوان کشور‌های موفق در جذب سرمایه‌های خارجی یاد کرد و گفت: وقتی سرمایه‌گذاران خارجی پروژه‌ها را دردست می‌گیرند، بهترین تجهیزات را بر می‌گزینند، بنابراین، برای وارد کردن تکنولوژی به کشور با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.افزون براین، ارتباطات مالی و امکانات صادراتی آنان در بازار‌های بین المللی نیز می‌تواند در اختیار فعالان اقتصادی کشور قرار گیرد.

تجارت نفت را به بخش‌خصوصی بسپارید

اسدالله عسگر اولادی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز خطاب به رییس سازمان سرمایه گذاری  و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: اگر می‌خواهید بخش‌خصوصی رشد کند، فروش نفت را با حفظ مالکیت دولت به فعالان این بخش بسپارید.

در ادامه، هوشنگ ادهمی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به بوروکراسی‌های حاکم بر سازمان سرمایه گذاری  و کمک های اقتصادی و فنی ایران اشاره کرد و گفت: این بوروکراسی، سرمایه‌گذارانی را که راه و رسم پوشیدن کفش آهنین را نمی‌دانند با مشکل مواجه خواهد کرد. محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران نیز خطاب به علیشیری گفت: اگر سازمان سرمایه گذاری  و کمک های اقتصادی و فنی ایران بپذیرد، مجوز‌های مورد بحث با همکاری اتاق و این سازمان تحت بررسی‌های مجدد قرار گیرد تا آن بخش از بوروکراسی‌های موجود که قابل حذف است حذف وبخشی که نیازمند اصلاح است اصلاح شود. راسخ همچنین پیشنهادی را مبنی بر این موضوع مطرح کرد که حضورنمایندگان بخش‌خصوصی درسفرهای خارجی دولت، بسیار موثر خواهد بود. مسعود دانشمند، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در صورتی برای سرمایه‌گذاری در کشور، رغبت نشان خواهند داد که نرخ سود آوری رقابتی باشد، موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را «پایین بودن نرخ سودآوری وبهره وری» و«بالا بودن قیمت تمام شده» دانست و گفت: اتکا به رفتار تعرفه‌ای دولت، تاکنون مشکلی را حل نکرده است. درادامه این جلسه، شاهرخ ظهیری، عضو هیات رییسه اتاق ایران نیز از قوانین دست و پاگیر جذب سرمایه‌گذاری در کشور انتقاد کرد و از مسوولان این سازمان خواست که قوانین مربوط به این حوزه را به‌گونه‌ای طراحی کنند که امنیت سرمایه‌گذاران تامین شود. بهرامن، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تهران نیز قوانین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش معدن را غیر عملی خواند و گفت که دریافت مجوز در این بخش گاه تا ۵ ماه به درازا می‌کشد. احمد پورفلاح، از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران هم با اشاره به گزارش رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: انتظار داشتیم که در این گزارش، آماری از روند جذب سرمایه با نرخ ثابت در کشور یا موفقیت‌های شورای عالی ایرانیان در زمینه جذب سرمایه‌گذاران ارائه می‌شد، اما در این گزارش حتی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و فشار‌های سیاسی نیز عنوان نشد.

احمد ترک نژاد از اعضای بخش بازرگانی اتاق تهران نیز گفت: طی ۳۰ سال اخیر تولید ناخالص داخلی کشور چین ۱۳ برابر، برزیل ۱۱ برابر،کره جنوبی ۱۵ برابر شده درحالی که تولید ناخالص داخلی ایران طی ۳۰ سال گذشته ۵/۲ برابر شده  و این روند نشان می دهد که روند سرمایه گذاری در ایران پرتلفات و کم بازده بوده است.

او به کشور «بوتسوانا» هم اشاره کرد که به گفته وی، سرانه این کشور شرق آفریقا طی ۱۵ سال از سرانه کشورهایی چون برزیل،ترکیه و تایلند فراتر رفته و مسوولان کشور بوتسوانا توانسته اند طی ۱۵ سال با به رسمیت شناختن حق مالکیت این کشور را از فلاکتی که در آن گرفتار بود نجات دهند. پدرام سلطانی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست، پیشنهاد کرد که کارگروه دائمی برای ارتقای فضای کسب و کار ایران تشکیل شود . وی افزود: ما به عنوان فعالان بخش‌خصوصی باید این پیام را به دولت برسانیم که اگر دیپلماسی اقتصادی مقدم بر دیپلماسی سیاسی قرار نگیرد، کشور از مسیر چشم انداز فاصله خواهد گرفت.