پسته؛ عمده‌ترین کالای صادراتی بازرگانان تهرانی

پسته مهم‌ترین کالای صادراتی بازرگانان تهرانی در آبان‌ماه سال‌جاری بوده است. در این ماه ۱۰۹ میلیون دلار پسته با متوسط ارزش هفت هزار و ۱۸۷ دلار برای هر تن آن توسط بازرگانان پایتخت صادر شده است. به گزارش اتاق تهران «سنگ‌ـ کنسانتره آهن خاکستر پریت» دومین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی در آبان‌ماه امسال بوده است که از این محصول ۷۴ میلیون دلار با متوسط ارزش ۹۰ دلار در هر تن صادر شده است.

«متانول(الکل متیلیک)» به عنوان سومین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی به میزان ۵۶ میلیون دلار با قیمت متوسط ۲۳۷ دلار در هر تن آن صادر شده است.

براساس تعداد گواهی مبدا صادره اتاق بازرگانی تهران در آبان ماه امسال، چهارمین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی «اجزا ـ قطعات ـ توربین گازی» بوده که میزان ارزش صادرات این محصول ۴۹ میلیون دلار با قیمت متوسط ۳۹ هزار دلار برای هر تن بوده است. پنجمین و ششمین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی در آبان ماه امسال به ترتیب «قیر نفت» و «فرش ـ کف‌پوش از پشم ـ موی نرم ـ حیوانات بوده که به ترتیب ۳۱ میلیون دلار با قیمت متوسط ۴۸۷ دلار در هر تن و ۲۳ میلیون دلار با قیمت متوسط ۶۳ دلار در هر تن بوده است.

همچنین «پلی‌اتیلن با چگالی ۹۴» هفتمین کالای عمده صادراتی تهرانی‌ها طی ماه هشتم سال جاری بوده که در این مدت ۲۲ میلیون دلار از این محصول با قیمت متوسط هزار و ۱۶۴ دلار در هر تن صادر شده است.

هشتمین و نهمین کالای عمده صادراتی نیز طی این مدت «انگور خشک کرده ـ کشمش» و «نفت ـ روغن، دارای ۷۰ درصد وزنی از مواد معدنی» بوده است که میزان ارزش دلاری آن‌ها به ترتیب ۲۱ میلیون دلار و ۱۵ میلیون دلار برآورد شده و متوسط ارزش هر تن آن‌ها به ترتیب دو هزار و ۲۳۹ و ۷۳۱ دلار بوده است. دهمین کالای عمده صادراتی تجار تهرانی در آبان ماه نیز «اجزا ـ قطعات ـ توربین بخار آب» با صادرات بیش از ۱۳ میلیون دلار و متوسط ارزش هر تن ۲۹ هزار و ۹۱۲ دلار بوده است. براین اساس، از نظر وزنی بیشترین صادرات مربوط به «سنگ ـ کنسانتره آهن خاکستره پریت» با وزن ۸۲۰ هزار تن بوده و پس از آن «متانول(الکل متیلیک)» با ۲۳۸ هزار تن و «قیر نفت» با ۶۴ هزار تن در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین «نفت ـ روغن، دارای ۷۰ درصد وزنی از مواد معدنی» با ۲۰ هزار تن و «پلی‌اتیلن با چگالی ۹۴» با ۱۹ هزار تن و «پسته تازه و خشک» با ۱۵ هزار تن صادرات در جایگاه‌های چهارم، پنجم و ششم قرار دارند.

پس از این، «انگور خشک کرده ـ کشمش» با ۹ هزار تن صادرات، «اجزاـ قطعات ـ توربین گازی» با هزار و ۱۲۳ تن صادرات، «اجزا ـ قطعات ـ توربین بخار آب» با ۴۵۲ تن و همچنین «فرش ـ کفپوش از پشم ـ موی نرم ـ حیوانات» با ۳۶۵ تن صادرات در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.