گروه بازرگانی - «بی‌توجهی به تولید و واردات دانه کنجاله و روغن باعث می‌شود که سالانه بیش از ۱۷ میلیون دلار ارزش افزوده از کشور خارج شود.» این گفته ابوالحسن خلیلی، رییس کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در سومین سمینار بین‌المللی دانه‌های روغنی و روغن‌نباتی بود که در این باره افزود: ما باید دیوار تعرفه‌ای واردات را در برابر دانه سویا بالا ببریم تا تولید و واردات کنجاله سویا و روغن خام کنترل شود. او با بیان اینکه از سال ۸۰ تا ۸۶ روند رشد دانه‌های روغنی مطلوب بود؛ اما در سه سال گذشته این روند رو به کاهش بوده و امسال نیز خشکسالی و بی‌برنامگی مسوولان این مشکلات را افزایش داده است، گفت: بی‌توجهی به تعرفه پلکانی در کشور منجر به واردات محصول نهایی شده است که تداوم این سیاست و طرح هدفمندی یارانه‌ها و ثبات نرخ ارز نگرانی‌های بیشتری را در این حوزه به وجود می‌آورد.

خلیلی با اشاره به اینکه تعطیلی کارخانجات، بی‌ثباتی اشتغال در این حوزه و عدم توسعه کشت دانه‌های روغنی از نتایج تصمیم‌گیری‌های نادرست در کشور است، ادامه داد: از سال ۸۲ تا سال ۸۸ روند شاخص قیمت کالا و خدمات رو به افزایش بوده؛ اما این روند در قیمت روغن نباتی ثابت بوده یا بعضا کاهش داشته است که در هیچ کالای دیگری این نقش‌آفرینی بخش‌خصوصی را در تنظیم بازار نمی‌بینیم.

او در خصوص ترانس در روغن جامد نیز گفت: در گذشته ۳۰ درصد ترانس در روغن جامد وجود داشت که امسال این رقم به ۷ درصد می‌رسد، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۰ تولید روغن نیمه جامد با حداکثر ۵ درصد ترانس انجام شود.

قیمت روغن نباتی تا پایان سال ثابت می‌ماند

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی همچنین گفت: به‌رغم اعلام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت روغن نباتی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد.

ابوالحسن خلیلی در گفت وگو با «مهر» با بیان اینکه اعلام اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تاثیری بر توافقات انجمن روغن نباتی با دولت نخواهد داشت، افزود: اعضای این انجمن به ‌عنوان تولیدکننده و توزیع‌کننده روغن نباتی هیچ‌گونه تغییری در قیمت هااعمال نکرده اند و شرکت های پخش این کالا نیز بر اساس قیمت های قبلی،‌ روغن را از کارخانجات تحویل می‌‌گیرند.

به گفته خلیلی به‌‌رغم افزایش ۳۰ درصدی قیمت روغن خام که ناشی از قیمت های جهانی است، تولیدکنندگان روغن نباتی تا پایان سال قیمت های خود را افزایش نخواهند داد، هرچند که براساس توافقات انجمن با دولت، قول‌هایی برای جبران ضرر و زیان و پرداخت مابه‌التفاوت داده شده است.