پیام آشکار همراهی دو رییس

گروه بازرگانی- یحیی آل‌اسحاق و محمد نهاوندیان روز گذشته یکدیگر را تا محل ثبت‌نام در انتخابات اتاق‌های بازرگانی که در طبقه پنجم اتاق ایران واقع شده، همراهی کردند و در اقدامی نمادین در یک زمان انگشت خود را به جوهر این انتخابات آغشتند. محمد نهاوندیان به خبرنگاری که پرسید «این حضور مشترک چه پیامی دارد؟» با لبخند پاسخ داد: «خود گیرندگان پیام، آن را درک خواهند کرد». دیروز همچنین دو عضو دیگر هیات رییسه اتاق تهران نیز رسما گام به میدان انتخابات گذاشتند؛ محمد مهدی راسخ و علی اکبر جوان جاویدان. نهاوندیان و آل‌اسحاق پیش از آنکه فهرستی مشترک یا متفاوت برای حضور در هفتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی ارائه دهند، دفتر رقابت با رقبایی را گشودند که عمده آنها در ریاست مجدد ایشان تردیدی ندارند. در واقع می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو کماکان رییس باقی بمانند مگر آنکه چرخ روزگار طور دیگری به چرخش درآید. علینقی خاموشی و محمدرضا بهزادیان، دو چهره سرشناس دیگر در میان فعالان بخش خصوصی نیز اواخر هفته گذشته ثبت‌نام کردند و به این ترتیب گمان می‌رود که این چهار تن، در راس گروه‌هایی قرار گیرند که هر یک احتمالا فهرستی جداگانه را تدارک خواهند دید اگرچه نباید فراموش کرد که در فهرست‌های جداگانه هم احتمال اینکه نام‌های مشترک دیده شود بسیار است.

آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که؛ همه باید توان خود را به کار گیرند تا وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسد. همگی حواسمان جمع است و اجازه نمی‌دهیم که شبهه‌ای در کار باشد.همچنین نهاوندیان ارزیابی خود از کار انجمن نظارت بر انتخابات را چنین مطرح کرد: از لحظه‌ای که انجمن نظارت تشکیل می‌شود، تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به امر نظارت براساس قانون و آیین‌نامه‌های مصوب با انجمن نظارت است و هیات‌های نظارت در سراسر شهرستان‌ها زیر نظر انجمن نظارت عمل می‌کنند و هیچ مرجع دیگری در کار نظارت دخالت نمی‌کند.

رییس اتاق ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ائتلاف با نمایندگان دولتی گفت: نمایندگان دولتی ۲۰ نفر هستند که در هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران شرکت می‌کنند. در دوره‌ آینده نیز بعد از اعلام وزیر بازرگانی و وزیر صنایع در خدمت ۲۰ نماینده خواهیم بود. این ۲۰ نماینده در کنار دیگر نمایندگان حق رای دارند.

آل‌اسحاق در ادامه صحبت‌های نهاوندیان در این باره گفت: بحث انتخابات است و آخرین لحظه مشخص می‌شود که چه کسی رییس است. دبیرکل اتاق تهران هم خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی مانند آقای نهاوندیان و آقای آل‌اسحاق نیاز به ائتلاف با هیچ کس ندارند و همیشه بخش خصوصی در انتخابات اتاق حضور دارد.به گفته راسخ، دولت جمعا ۲۰ نماینده دارد و نتیجه براساس آرای بخش خصوصی است. این ۲۰ نفر، ۲۰ رای دارند که در همان حد می‌توانند اعمال رای کنند. راسخ با بیان اینکه این سوال، سوال خوبی نیست، اظهار کرد: در این چند ماه جلسات صبحانه با وزرا را قطع کردیم که همین شبهه‌ها به وجود نیابد. برای مثال امروز(شنبه) مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی تهران را در پیش داریم مگر می‌شود آقای غضنفری را دعوت نکرد؟ بحث تعامل با دولت است و بحث ائتلاف نیست. در دوره قبل هم دیدید که آقای نهاوندیان و آقای آل‌اسحاق بدون ائتلاف و با رای خود انتخاب شدند. همه نتایج را پذیرفتند.در ادامه نهاوندیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحلیل وی درباره ثبت‌نام خاموشی در انتخابات اتاق گفت: توفیق صحبت کردن با ایشان را نداشتم؛ چون هیات نظارت هم گزارشی به من نمی‌دهد، اطلاعی از این مطلب ندارم. از اینکه همه کسانی که امکان خدمت برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور را دارند بیایند و امکانات و نظرات خود را در معرض انتخابات فعالان اقتصادی قرار دهند، استقبال می‌کنیم.

همچنین یحیی آل‌اسحاق به این پرسش «فارس» که تحلیل شما از ثبت‌نام آقای بهزادیان، رییس سابق اتاق تهران چیست؟ پاسخ داد: به نظر من این یک وظیفه ملی است. برای همه وظیفه است تا آنچه در توان دارند عرضه کنند و این بقیه هستند که رییس را انتخاب می‌کنند. ما از هر کسی که ثبت‌نام کند استقبال می‌کنیم.

رییس اتاق تهران با یک پرسش دیگر نیز مواجه شد، اینکه «رد صلاحیت آقای بهزادیان را چقدر محتمل می‌دانید؟» آل‌اسحاق گفت: به ما ربطی ندارد، خصوصیت ما این است که در حدود قانونی دخالت نکنیم. اگر مبنا قانون باشد کمال اتفاق می‌افتد.به گفته نهاوندیان، در دوره پیش رو نیز باید نوین سازی اتاق در همه جهت و نقش آفرینی آن در سیاست‌های اقتصادی کشور و تثبیت جایگاه قطعی در مراجع تصمیم‌گیری مورد پیگیری قرار گیرد؛ به طوری که در ماده ۹۱ اصل ۴۴ اتاق عضو تصمیم‌گیری در همه مجامع قوه مجریه شده است. در قوه مقننه صندلی ثابتی برای ارائه نظر اتاق بازرگانی تامین شده است. قوه‌قضائیه هم حضور هر چه بیشتر اتاق را طلب می‌کند. نهاوندیان خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم درخصوص فضای کسب‌وکار موادی تثبیت شد که درخشان‌ترین آن تاسیس شورای گفت‌وگوی دولت در بخش خصوصی بود، در واقع حکمرانی اقتصادی در ایران در حال وارد شدن به مرحله جدیدی است. تاسیس کمیته اصلاح مستمر قوانین اقتصادی که با دو نفر نماینده از قوه قضائیه، دو نفر قوه مقننه، دو نفر قوه مجریه و یک نفر در اتاق کمیته‌ای ۷ نفره است، نشان دهنده تحقق هدف شماره یک اتاق بازرگانی در این دوره بود. این جهت حتما باید ادامه پیدا کند و در رابطه با تحقق آرمان پیشرفت و عدالت اتاق باید بیشترین نقش را داشته باشد.

احتمال ائتلاف مجمع فعالان اقتصادی و خواستاران تحول

و اما سه روز مانده به پایان مهلت ثبت‌نام در انتخابات اتاق های بازرگانی، مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران و گروه تحول‌خواهان در بیانیه مشترکی که شاید مقدمه‌ای برای ائتلاف آنها باشد، فهرست اعضای خود را که در این انتخابات شرکت خواهند کرد، ارائه کردند. در این بیانیه آمده است: «اعضای محترم اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن سراسر کشور اینک که در آستانه هفتمین انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن سراسر کشور و آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی هستیم، در این راستا با توجه به ضرورت بنیادین توسعه و تقویت بخش خصوصی واقعی و ارتقای جایگاه اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن در اقتصاد ملی و جهانی ضرورت حضور شایسته در این جایگاه اثربخش و تاثیرگذار موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

لذا از تمام فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی که دارای شرایط لازم جهت حضور در انتخابات به عنوان نامزد عضویت در هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن سراسر کشور هستند، دعوت به عمل می‌آید در مهلت مقرر که تا پایان وقت اداری پنجم بهمن‌ماه امسال است، اقدام به ثبت‌نام نمایند. »

مسعود دانشمند، دبیرکل مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران و جمشید عدالتیان، عضو گروه تحول‌خواهان به «ایسنا» گفتند که امکان اینکه ائتلافی به وجود بیاید، وجود دارد، اما قصد ما این بوده که به همه اعلام کنیم لیستی بسته نشده است و کسانی که شایسته‌تر هستند می‌توانند عضو این دو گروه شوند. محمد رضا بهزادیان هم معتقد است که باید از فعالان اقتصادی شایسته درخواست شود که به اتاق بازرگانی بیایند، چرا که با ورود آنها، اتاق چابک و جایگاه آن تقویت خواهد شد. قرار است امروز شش عضو سرشناس مجمع فعالان توسعه یعنی علاءمیرمحمدصادقی، ابراهیم جمیلی، محمدرضا بهرامن، شاهرخ ظهیری، عباس علی قصاعی و محمد حسن دیده‌ور ثبت‌نام کنند.از گروه خواستاران تحول نیز تاکنون محمدرضا بهزادیان، جمشید عدالتیان، حمید حسینی، پدرام سلطانی، فرهاد فزونی، علی شمس اردکانی، محسن بهرامی، مسعود خوانساری، احمد امیراحمدی، مهدی رییس‌زاده، تقی‌ بهرامی نوشهر، احمد ترک‌نژاد، مهوش نیک‌پور، ثبت‌نام کرده‌اند.

جمیلی از استان البرز می‌آید

از سوی دیگر ابراهیم جمیلی، عضو هیات‌رییسه اتاق با بیان اینکه هیات‌رییسه این اتاق خواستار ثبت‌نام نهاوندیان و آل اسحاق شده است، گفت: ما همه در جلسه هیات رییسه بودیم. دوستان ثبت‌نام نمی‌کردند ما خواهش کردیم که بیایند.

جمیلی ضمن رد اختلاف نظر با دکتر نهاوندیان تصریح کرد: من مثل افرادی نیستم که زمان انتخابات به نفع دولت حرف بزنم و قبل از آن مخالف باشم. همیشه حرف خودم را زده‌ام، ضمن آنکه با آقای نهاوندیان اختلافی نداشته‌ام. ما در هیات‌رییسه نظر خودمان را مطرح می‌کنیم بحث اختلاف نیست. ما به دنبال اجماع هستیم. جمیلی می‌گوید: «در حال رها کردن اتاق زنجان و تاسیس اتاق البرز هستم.»

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: تصمیم داشتم امسال از تهران در انتخابات شرکت کنم، اما چون دوستان می‌گفتند ۱۶ سال از شهرستان‌ها دفاع کرده‌اید به همین دلیل از استان البرز در انتخابات شرکت می‌کنم.