گروه بازرگانی- در حالی هم‌اکنون مقداری برنج ایرانی در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخیره شده است که مسوولان اخیرا اعلام کرده‌اند که برنج هندی به زودی در بازار توزیع خواهد شد. جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با بیان این مطلب در مورد دلیل واردات برنج همزمان با برداشت این محصول از شالیزارهای کشور اظهار کرد: در حال حاضر که کشاورزان مشغول برداشت برنج از شالیزارهای خود هستند، برنج خارجی به کشور وارد می‌شود؛ چون واردات این محصول منحصر به یک بازه زمانی خاصی نیست.

وی در گفت‌و‌گو با «مهر»، درخصوص میزان متوسط مصرف برنج و میزان متوسط تولید برنج در کشور بیان داشت: مصرف برنج مردم سالانه به طور متوسط در حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برآورد می‌شود؛ در حالی که میزان تولید برنج در کشورمان سالانه به‌طور متوسط در حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

دبیر انجمن برنج ایران در مورد پیش‌بینی میزان تولید برنج در سال‌جاری نیز گفت: با توجه به اینکه سال گذشته در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج در کشور تولید شده است، امسال هم پیش‌بینی می‌شود به همان میزان برنج در کشور تولید شود. وی با اشاره به اینکه حداکثر با انجام

ذخیره‌سازی باید در حدود ۶۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد کنیم، گفت: از سال ۱۳۸۵ به بعد در حدود ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد می‌شود. شایق در عین حال تصریح کرد: البته در سال ۹۰ که اتفاقا سال خوبی برای تولید برنج داخلی بود در حدود یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد که در نوع خود رکورد عجیبی بود. وی درخصوص قیمت برنج‌های خارجی در بازار جهانی عنوان کرد: قیمت برنج‌های خارجی از حدود ۲۸۵ دلار تا حدود ۱۰۵۰ دلار در هر تن متغیر است.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه طبیعتا وزارت صنعت برای واردات به دنبال خرید برنج‌های گران قیمت خارجی نمی‌رود، قیمت برنج وارداتی را که وزارت صنعت خریداری می‌کند، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برنج خارجی با توجه به هزینه‌های جانبی که دارد ارزان‌تر از برنج داخلی است، گفت: مردم کشور هم به دلیل ارزان بودن برنج خارجی ناچارا این محصول را مصرف می‌کنند. شایق با بیان اینکه باید قبول کنیم که هزینه تولید برنج داخلی بالاست، یکی از مهم‌ترین دلایل بالارفتن هزینه تولید برنج در کشور را خرد شدن و کوچک شدن مساحت شالیزارهای شهرهای شمالی کشور عنوان کرد. وی اظهار کرد: در مقطعی در شالیزارهای شهرهای شمال کشور ۲/۱ هکتار متوسط واحد بهره‌برداری بود که هم‌اکنون این عدد به ۷/۰ هکتار رسیده است.