گروه بازرگانی - مجلس طرحی برای تنظیم بازار داخلی در دست بررسی دارد که در صورت تصویب، یارانه به تولیدکنندگان کالاهای اساسی و حتی واردکنندگان آن پرداخت خواهد شد.

ارسلان فتحی پور در گفت و گو با «مهر» با بیان جزئیات جدیدتری از طرح کمیسیون اقتصادی برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: براساس کار کارشناسی و مطالعات انجام شده، طرحی را درمجلس برای تنظیم بازار داخلی آماده کرده ایم که براساس آن، دولت باید مابه‌التفاوت نرخ مصوب نهاده‌‌ها از جمله نهاده کنجاله سویا را که حدود ۸۵۰ تومان است، با نرخ آزاد آن که حدود ۲۰۰۰ تومان است، در قالب یارانه به تولیدکنندگان بپردازد تا هم تولید‌کنندگان متضرر نشوند و هم به مصرف‌کنندگان فشار نیاید. وی اضافه کرد: به عنوان مثال، اگر سالانه ظرفیت تولید ۲ میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد، اما فقط یک میلیون و ۶۸۰ هزارتن تولید می‌شود، باید با اختصاص یارانه به تولید‌کنندگان این میزان تولید را به ۲ میلیون تن افزایش داد و از طرفی هم با انجام این اقدام دیگر نیازی نیست برای واردات گوشت مرغ، ارز از کشور خارج شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، تورم بهتر از رکود صنعت و بیکاری در کشوراست، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا در برخی صنایع مانند خودروسازی برای جلوگیری از رکود و بیکاری در کشور قیمت برخی قطعات افزایش پیدا کند و این کار هیچ اشکالی ندارد، چون فقط چند درصد قیمت قطعه خودرو افزایش پیدا می‌کند که چندان تاثیری در تورم ندارد، درحالی که با این کار از ورشکستگی و تعطیلی صنایع و بیکاری جلوگیری خواهد شد.

طرح استفاده حداکثری از توان تولیدی در راستای نامگذاری امسال به عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در دستور کار مجلس قرار گرفت. البته این قانون پیشتر تدوین شده بود، اما نمایندگان مجلس با اصلاح و تصویب دوباره آن در تلاش برای دستیابی به هدف حمایت از تولیدات ملی هستند.