گروه بازرگانی - همزمان با طرح انتقادات اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نسبت به راه‌اندازی بورس ارز، اعضای کنفدراسیون صادرات نیز در نشستی جداگانه، مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کردند. رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه ورود ارز به بورس به صلاح کشور نیست و کنفدراسیون صادرات مخالف راه‌اندازی بورس ارز است، گفت: راه‌اندازی بورس ارز موجب ایجاد نرخ سوم یا چهارم ارزی می‌شود. رضی میری اظهار کرد: دولت می‌خواهد بر نرخ ارز کنترل داشته باشد و به همین دلیل شرایطی را فراهم می‌کند که ارز در بورس کشف قیمت شود، اما اگر بورس ارز اجباری باشد، باعث ایجاد ناهماهنگی و رانت خواهد شد. میری همچنین از عدم پرداخت جوایز صادراتی انتقاد کرد و گفت: سیاست دولت این است تا به جای جایزه نقدی مشوق‌های غیرمستقیم بدهد، اما ما به این موضوع اعتراض داریم؛ زیرا با توجه به افزایش هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام شده، دلار صادرکننده از ۲۲۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان تقلیل پیدا کرده و هزار تومان آن صرف هزینه‌ها می‌شود.

محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات نیز با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات‌ شورای پول و اعتبار و شورای عالی صادرات، نرخ بهره صادرات نباید بالای ۱۱ درصد باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این نرخ در تمام بانک‌ها بیش از ۲۱ درصد است. وی افزود: هزینه حمل و نقل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته و کالاهای صادراتی به دلیل مشکلات حمل و نقل با کشتی بین ۴۰ تا ۵۰ روز در بندرعباس می‌مانند. لاهوتی افزود: بانک مرکزی تورم را ۵/۲۲ درصد اعلام کرده و به همین اندازه باید نرخ مرجع هم افزایش یابد؛ اما هیچ افزایش قیمتی نداشته و از طرفی هیچ یارانه‌ای به واحدهای تولیدی پرداخت نشده تا قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا کند.

مظفر علیخانی، دبیرکل کنفدراسیون صادرات نیز با بیان اینکه ۳۵ تشکل عضو کنفدراسیون هستند، بیان کرد: استفاده‌ بهینه از داشته‌های تشکلات و ایجاد همگرایی بین تشکل‌های صادر‌کننده از اهداف کنفدراسیون صادرات ایران است. علیخانی افزود: به لحاظ کیفیت مشکلی برای رقابت با سایر کالاها وجود ندارد؛ اما به لحاظ قیمتی نمی‌توانیم در بازارها رقابت کنیم؛ زیرا در دو دهه گذشته تورم دو رقمی بوده و به همین میزان هر سال ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌شود که به همین اندازه فرصت صادرات را از بین می‌برد. وی کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را از دیگر مشکلات صادرات عنوان کرد. رضا نورانی هم در این نشست گفت: از سال ۷۹ هر سال ۲۰ درصد تورم در کشور وجود داشته، اما ۵/۲ درصد بر نرخ ارز افزوده شده و همین عامل باعث شده تا قدرت رقابت در بازار را از دست دهیم. او افزود: به دلیل حذف یارانه‌های سازمان توسعه تجارت، خطوط کشتیرانی بوشهر - بحرین و بوشهر - کویت تعطیل شده است.