فقط اعتبارنامه بهزادیان مسکوت ماند

گروه بازرگانی- سرانجام پس از گذشت ۲۰روز از برگزاری انتخابات ششمین دوره اتاق‌های بازرگانی کشور اعتبارنامه‌های ۵۱۹ منتخب از بین ۵۲۰منتخب سراسر کشور صادر شد. در این میان فقط اعتبارنامه محمدرضا بهزادیان که منتخب اول بخش بازرگانی اتاق تهران است، معلق مانده است: انجمن نظارت بر انتخابات ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی در آخرین جلسه خود که به ریاست شجاع‌الدین بازرگانی، رییس این انجمن و معاون وزیر بازرگانی، برگزار شد درباره صدور اعتبارنامه ۴۰ منتخب اتاق تهران تصمیم‌گیری کرد.

در پایان این نشست و در مجموع از بین ۴۰ منتخب اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران، اعتبارنامه ۳۹ منتخب به امضای اعضا رسید و اعتبارنامه محمدرضا بهزادیان مسکوت ماند.

براساس این گزارش اعتبارنامه ۴۸۰ نفر از منتخبان اتاق‌های بازرگانی و صنایع معادن شهرستان‌ها نیز دو روز قبل از این جلسه مورد تایید قرار گرفته و صادر شده بود.

گفته می‌شد علت اصلی تاخیر در صدور اعتبارنامه‌های منتخبان، اختلاف نظر اعضای انجمن نظارت درباره صدور اعتبارنامه برای پنج نفر منتخبان اتاق تهران بوده است که در نهایت با مسکوت ماندن اعتبارنامه محمدرضا بهزادیان به نظر می‌رسد تکلیف اکثریت منتخبات مشخص شده باشد.

محمدرضا بهزادیان، منتخب اول انتخابات اتاق تهران، در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرد: اگر قرار بود رای مردم در اتاق بازرگانی حاکم باشد قطعا حاکمان فعلی اتاق ایران سال‌ها قبل از این از اتاق رفته بودند بنابراین همان گونه که در ذهن فعالان بازرگانی و صنعت است تلاش برخی منتهی به تداوم حضور گروه فعلی در اتاق ایران می‌شود و فرقی نمی‌کند دولت اصلاحات روی کار باشد یا دولت نهم، چرا که آنها در همه دولت‌ها حرف خود را پیش برده‌اند. بهزادیان گفت: قطعا با حذف کسی که بیشترین رای را در انتخابات کسب کرده است موضوع دموکراسی و قانون خدشه‌دار می‌شود و ثابت می‌کند که خواسته‌های گروه‌های ماورای قانون همواره عملی شده است.

بهزادیان با یادآوری اتفاقات و اقداماتی که در سال گذشته موجب حذف وی از اتاق تهران شد، گفت: استیضاحی که برای خاتمه خدمتم در اتاق تهران ترتیب داده شد نیز از همین نوع بوده لذا معتقدم اقدامات غیرقانونی گروهی که به دنبال منافع شخصی در اتاق بوده‌اند ادامه دارد و همچنان در برابر خواست عموم مقاومت می‌شود.

وی با انتقاد از سکوت دولت در برابر فشارهای عده‌ای در اتاق افزود: حذف کسی که در مجموع ۱۳۶ کاندیدای اتاق تهران بیشترین رای را آورده است قطعا تبعات فراوانی خواهد داشت هرچند که از دو ماه قبل هم پیش‌بینی می‌شد که انجمن نظارت بر انتخابات با وجود چهار منتخب رییس اتاق ایران نخواهد توانست بی‌طرفانه عمل کند.

بهزادیان خاطرنشان کرد: به‌رغم مسکوت ماندن اعتبار نامه‌ام معتقدم که مرجع رسیدگی به انتخابات اتاق تهران طبق بند شش آیین نامه انتخابات، انجمن نظارتی که خود برگزار کننده بوده، نیست و مرجع اصلی آن شورای عالی نظارت است لذا از وزرای شورای عالی نظارت خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.

بهزادیان در ادامه تاکید کرد: قطعا اگر نتیجه‌ای از مراجع رسیدگی کننده داخلی دریافت نشود موضوع را برای رسیدگی به مراجع بین‌المللی که بر تشکل‌ها نظارت دارند، ارجاع خواهیم داد. دلیل اصلی انجمن نظارت برای صادر نکردن اعتبارنامه بهزادیان نامه کمیته انضباطی اتاق ایران به این انجمن مبنی بر ابطال کارت بازرگانی وی است، این در حالی است که ابطال کارت افراد طبق قانون اتاق‌های بازرگانی تنها با امضای وزیر بازرگانی امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر براساس تصمیم هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۸۶ به عنوان روز انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در آغاز ششمین دور فعالیت هیات نمایندگان این اتاق تعیین شد.

محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام این خبر عنوان کرد: پیش از برگزاری اولین نشست اعضای ششمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران، اواخر فروردین ماه سال آینده نشست معارفه منتخبان هیات نمایندگان دور ششم و تودیع هیات نمایندگان دور پنجم برگزار خواهد شد. وی عنوان کرد: براساس قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و آیین‌نامه مربوط به انتخابات هیات رییسه؛ در اولین جلسه هیات نمایندگان هر دوره، انتخابات هیات رییسه انجام می‌شود. راسخ درباره نحوه برپایی انتخابات هیات رییسه نیز توضیح داد: در اولین نشست هیات نمایندگان دور جدید از میان اعضایی که نامزد عضویت در هیات رییسه نباشند یک نفر به عنوان رییس سنی جلسه، دو نفر به عنوان ناظر و یک منشی برای انجام انتخابات هیات رییسه تعیین می‌شوند و سپس اعضای هیات رییسه که شامل یک نفر رییس، دو نفر نایب رییس، یک خزانه‌دار و یک منشی است با رای‌گیری جداگانه انتخاب می‌شوند.