گروه بازرگانی- گمرک ایران با هدف ساماندهی عملیات کنترل کالا در مرز و فراهم کردن تسهیلات لازم برای سرعت در فرآیند عبور و جابه‌جایی کالاها، به عضویت کنوانسیون بین‌المللی هماهنگی کنترل مرزی کالا درآمد. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، محمد حسین باغ عنایت، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک با اعلام این مطلب افزود: هدف از تصویب این کنوانسیون تسهیل جابه‌جایی بین‌المللی کالا و کاهش مقررات مربوط به انجام تشریفات گمرکی و کاهش تعداد و طول مدت کنترل‌ها از طریق هماهنگ کردن رویه‌های ملی و بین‌المللی است.

وی افزود: از آنجا که ایران از جمله کشورهای مهم و با اهمیت در مسیر کالاهای ترانزیتی و کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب است، عضویت در این کنوانسیون می‌تواند نقش موثری در سرعت بخشیدن به انتقال کالاهای ترانزیتی از خاک ایران داشته باشد.

محمدحسین باغ عنایت تصریح کرد: براساس این کنوانسیون طرف‌های متعاهد باید حتی‌الامکان روش ساده و سریعی را برای انتقال کالای ترانزیتی از خاک کشورشان به ویژه برای آن دسته از کالاهایی که تحت پوشش یک رویه بین‌المللی ترانزیت گمرکی انتقال داده می‌شود، فراهم کنند.

وی گفت:‌بازرسی کالاهای ترانزیتی که از مسیر کشورهای عضو عبور می‌کند تنها در مواردی صورت می‌گیرد که شواهد و قرائن عینی مبنی بر خطر وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک اظهار داشت: با عضویت گمرک ایران در کنوانسیون بین‌المللی هماهنگی کنترل کالا در مرز تعداد کشورهای عضو این کنوانسیون به ۵۰ کشور رسیده است.

باغ عنایت افزود: به موجب این کنوانسیون کلیه ارگان‌های ذی‌ربط در امر ترخیص کالا موظفند تحت مدیریت و با هماهنگی گمرک عمل کنند تا این سازمان بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشریفات ترخیص کالا را انجام دهد.

کاهش ارزش پرونده‌های قاچاق

در ۱۱ماه سال‌جاری ۴۵هزار و ۲۵۱فقره پرونده کالای قاچاق به ارزش یک‌هزار و ۳۱۱میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال توسط گمرکات کشور تشکیل شد که این میزان به لحاظ تعداد ۷/۲۳درصد و از حیث ارزش ۸/۸درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران از تعداد کل پرونده‌های متشکله قاچاق ۳۷هزار و ۲۵فقره به ارزش ۱۷۶میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال آن زیر ۱۰میلیون ریال بوده که ۸/۸۱درصد از تعداد کل و ۴/۱۳درصد از ارزش کل پرونده‌های متشکله قاچاق را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تعداد پرونده‌های متشکله قاچاق زیر ۱۰میلیون ریال در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸درصد و ارزش ان ۵/۴۲درصد کاهش یافت.

این گزارش حاکی است، کل جریمه وصولی از پرونده‌های متشکله قاچاق کالا ۱۱۵میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال بود که این میزان ۶/۱۱درصد در قیاس با سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین تعداد پرونده‌های متشکله قاچاق در ۱۱ماه سال‌جاری توسط گمرکات استان سیستان‌وبلوچستان تشکیل شد که ۷/۲۶درصد از تعداد کل پرونده‌های متشکله قاچاق کالا را به خود اختصاص داد.

در این مدت ۱۲هزار و ۶۵فقره پرونده کالای قاچاق توسط گمرکات استان آذربایجان غربی با اختصاص ۱۰درصد از تعداد کل پرونده‌های متشکله قاچاق در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

به لحاظ ارزش نیز بیشترین میزان پرونده‌های متشکله قاچاق توسط گمرکات استان تهران، آذربایجان غربی و هرمزگان تشکیل شد که به ترتیب ۳/۲۵درصد، ۷/۱۰درصد و ۵/۱۰درصد از ارزش کل پرونده‌های متشکله قاچاق را دارا بودند.

افزایش ۷/۸درصدی درآمد گمرک

درآمد گمرکات کشور حاصل از واردات خودرو و سایر کالاها در ۱۱ماه سال جاری با ۷/۸درصد افزایش به رقم ۳۳هزار و ۸۷۷میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال رسید.

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، بررسی مقایسه‌ای میزان درآمدهای وصولی گمرکات کشور در ۱۱ ماه سال جاری در قیاس با سال ۱۳۸۳ نشان می‌دهد که این میزان در ۱۱ماه سال جاری ۶/۲۰درصد نسبت به ۱۱ماه سال ۸۳ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، میزان درآمد وصولی گمرکات کشور در ۱۱ماه سال ۸۳، ۲۸هزارو ۸۲میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال و در سال گذشته ۳۱هزارو ۱۷۴میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال بود.

بر اساس این گزارش، میانگین نرخ حقوق ورودی در ۱۱ماه سال جاری ۱/۲۲درصد بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

گمرک شهید رجایی با کسب درآمد ۱۴هزار و ۱۳۶میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال بیشترین میزان را به خود اختصاص داد که ۷/۴۱درصد درآمد کل گمرکات از طریق این گمرک وصول شده است. پس از آن گمرک بندر امام خمینی (ره) با اختصاص ۹درصد، گمرک شهریار با ۹/۷درصد، گمرک خرمشهر با ۴/۶درصد و گمرک مهرآباد با ۵/۵درصد از درآمد گمرکات کشور بیشترین میزان را دارا بودند.

براساس این گزارش ۵/۷۰درصد از درآمد گمرکات کشور توسط ۵ گمرک مذکور وصول شد.