مدیرکل گمرکات کرمان گفت: صادرات غیرنفتی از این استان به خارج از کشور طی ۱۱ ماه امسال ۵۱درصد نسبت به پارسال افزایش یافت. حسین سالاری میزان صادرات غیرنفتی از این استان را طی امسال ۱۵۲هزار و ۱۴۴ تن به ارزش ۵۹۲۱میلیارد ریال معادل ۶۴۳میلیون و ۸۰۱هزار دلار اعلام کرد. وی گفت: این مقدار از لحاظ وزن ۵۱درصد و از نظر ارزش ۵۰درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

او عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرکات کرمان را شامل پسته و مغز پسته، مصنوعات مسی، پشم و کرک، خرما و سایر مواد غذایی و رنگ و رزین ذکر کرد. وی افزود: این کالاها به اروپا، کشورهای روسیه، هنگ کنگ، مالزی، ترکیه و نیز منطقه آسیای میانه صادر شده‌اند.

سالاری در زمینه واردات نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳هزار و ۷۹۹ تن کالا به ارزش ۷۶۸میلیارد ریال معادل ۸۳میلیون و ۱۵هزار دلار از طریق گمرکات کرمان ترخیص شده است. وی افزود: این مقدار از لحاظ وزن ۵۵درصد و از نظر ارزش ۵۹درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است. مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان، لوازم و ماشین‌آلات صنعتی و مکانیکی، ماشین آلات راهسازی، کشاورزی، لوازم صنعتی و برقی بوده است.مدیرکل گمرکات کرمان افزود: این کالاها از کشورهای آسیای میانه، ایتالیا، چین، هلند و مالزی وارد شده‌اند. وی میزان درآمد اکتسابی گمرکات استان کرمان را نیز طی امسال بیش از ۲۳۷‌میلیارد ریال اعلام کرد.

سالاری گفت: طی این مدت ۳۶۳۸ فقره پرونده قاچاق کالا نیز به ارزش ۹۸میلیارد ریال تشکیل شد که از نظر تعداد ۶۲درصد و از لحاظ ارزش ۵۷درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.