چشم‌های نگران تاجران آلمانی به بازار ایران

گروه بازرگانی- مدیران تجاری آلمان معتقدند که افزایش فشارهای مالی علیه ایران، راه اشتباهی برای مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور است. مدیراجرایی اتحادیه صنعتی سازندگان ماشین‌آلات آلمان (VDMA) در این باره به نشریه «هندلزبلات» گفت: دشوارتر کردن شرایط همکاری‌های تجاری با ایران مطمئنا نادرست است.

«هانس هسه» افزود: به علت خواسته‌های سیاسی دولت، صدور اعتبارات اسنادی و مبادلات مالی از طریق بانک سپه ایران ناممکن شده و همین روند موجب گردیده پرداخت‌های طرف‌های ایرانی به شرکت‌های آلمانی با تاخیر بسیار صورت پذیرد.

اتحادیه صنعتی سازندگان ماشین‌آلات آلمان پیش از این اعلام کرده بود که تحریم‌ها نباید همواره تحت تاثیر فرامین سیاست خارجی، شکل بگیرند.صادرات کالای آلمان به ایران در سال ۲۰۰۶ با ۶‌درصد کاهش به ۱۲/۴‌میلیارد یورو رسید و بنابر اعلام اتاق بازرگانی آلمان، انتظار می‌رود این رقم در سال‌جاری میلادی مجددا کاهش یابد.

صادرکنندگان آلمانی همچنین نسبت به سرعت پایین صدور جواز صادرات به ایران از سوی دولت آلمان که تحت فشار سیاسی آمریکا است، اعتراض دارند.

صدور ضمانتنامه‌های اعتباری توسط دولت آلمان نیز در هفته‌های اخیر با تاخیر بسیار صورت می‌گیرد. آلمان از مهم‌ترین تامین‌کنندگان فاینانس‌های تجاری با ایران بود و ضمانتنامه‌های اعتباری دولت این کشور برای صادرات به ایران سالانه به یک‌میلیارد یورو نیز می‌رسید.

بازرگانان آلمان از این که به علت فشارهای سیاسی دولت این کشور، بازار جذاب ایران را از دست بدهند و ایران شرکای تجاری تازه‌ای در خاور دور، چین و مالزی بیابد، شدیدا نگران هستند.ینس ناگل، رییس بخش تجارت خارجی اتحادیه عمده‌فروشی و تجارت خارجی آلمان (BGA) در این باره می‌گوید: برای صادرکنندگان آلمانی بزرگترین خطری که وجود دارد این است که تهران شرکای تجاری بلندمدتی در شرق آسیا بیابد و آنها را جایگزین صادرکنندگان آلمانی کند.

مارتین بای، رییس اتحادیه خاورمیانه و خاوردور آلمان (NUMOV) نیز با تایید سخنان ناگل، از اینکه تحریم‌های ناشی از فشارهای سیاسی به روابط تجاری ایران و آلمان آسیب بزند، ابراز نگرانی می‌کند.

وی می‌گوید: اگر ما فقط تاجر باشیم برای کوتاه‌مدت می‌توانیم از بازار ایران کنار بکشیم. اما اگر در بخش‌های فناوری و زیرساختی مشغول به کار باشیم، با کنار کشیدن از بازار ایران، شدیدا ضرر می‌بینیم.چندین شرکت آلمانی همچون Siemens, krupp, Lurgi, BASF, Linde ،MAN،۰ Volkswagen, Mercedes, ZA Freiedrich shafen هم‌اکنون در تعدادی پروژه‌های زیربنایی ایران به خصوص بخش پتروشیمی مشغول به کار هستند.

حدود ۵۰ شرکت آلمانی دارای دفاتر فروش و خدمات پس از فروش در ایران هستند و بیش از ۱۲ هزار شرکت آلمانی نیز در ایران نماینده تجاری دارند.

آنتون بوئرنر، رییس فدراسیون عمده‌فروشی و تجارت خارجی آلمان (BGA) نیز در این باره هشدار داد که آلمان بزرگ‌ترین بازنده تحریم‌های اعمالی علیه ایران خواهد بود.وی گفت: تحریم‌های تجاری علیه ایران بیش از همه شرکت‌های متوسط آلمانی را که به تجارت با ایران شدیدا وابسته هستند، متضرر خواهد ساخت.

کلاوس نیتزر، کارشناس تجاری آلمان در خاورمیانه معتقد است که اگر تحریم‌ها علیه ایران جدی باشد، رابطه تجاری آلمان با این کشور به شدت مخدوش خواهد شد.

اتاق بازرگانی آلمان پیش از این هشدار داده بود که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موجب از دست رفتن بیش از ۱۰ هزار شغل در آلمان خواهد شد و تاثیر منفی بر رشد اقتصادی اروپای مرکزی خواهد داشت.