همایش بازارشناسی و زمینه‌های صادرات به عراق روز پنجشنبه در هتل کادوس رشت برگزار شد. رییس سازمان بازرگانی گیلان در این همایش گفت : امروزه توسعه اقتصادی، محور توجه ملت‌ها و دولت‌ها است و صادرات یکی از راه‌های جدی توسعه اقتصادی است که آن را پایدار و مستمر می‌کند.

رضا پاک سرشت افزود: بنابراین راه‌های توسعه صادرات در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم تجارت جهانی ۱۰هزار میلیارد دلار است، اظهار داشت : به رغم تلاش‌های زیادی که طی سال‌های گذشته و دو سال اخیر برای افزایش سهم ایران در تجارت جهانی شده اما سهم ایران از این میزان قابل قبول نیست.

همچنین مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در این همایش گفت: ظرفیت کشور از لحاظ مصرف محدود اما از نظر تولید بیشتر است لذا برای افزایش مصرف باید منابع مالی داشته باشیم که تورم زا است.

سید کمال سیدعلی افزود : اما با افزایش صادرات می‌توان ضمن صدور مازاد تولید به خارج از کشور بار تورمی را نیز کاهش داد و ایجاد اشتغال کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه کارمزد برای صادرات به عراق یک درصد است ، گفت: برای توسعه صادرات به عراق سقف تعیین نشده در حالی که در بقیه کشورها سقف معین شده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار برای بانک توسعه صادرات و همین میزان برای بانک صنعت و معدن در قانون اعتبار لحاظ شده که بانک صنعت و معدن در واردات و بانک توسعه صادرات علاوه‌بر واردات در صادرات نیز می‌تواند از این اعتبار استفاده کند.

سیدعلی گفت : این میزان اعتبار در بودجه سال جاری به سه میلیارد دلار افزایش یافته و بانک کشاورزی نیز مشمول آن شده است. وی‌گفت: منابع مالی قابل استفاده برای توسعه صادرات وجود دارد.