مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری ایران گفت:پروسه عضویت ایران در WTO طولانی مدت است و موافقت آمریکا یا اروپا تاثیری بر عضویت سریع‌تر ایران در این سازمان نخواهد داشت. اسفندیار امیدبخش در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در تشکیل گروه کاری ایران در سازمان تجارت جهانی گفت: ایران می‌تواند بدون تعیین گروه کاری، گزارش رژیم تجاری را به دبیرخانه سازمان تجارت جهانی ارسال کند تا این گزارش میان اعضای سازمان توزیع شود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر، رژیم تجاری ایران آماده است و منتظر تعیین رییس گروه کاری هستیم، موضوعی که تاکنون قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا مانع از تعیین آن شده‌اند. امیدبخش در ادامه با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم مخالفت آمریکا با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) تاکید کرد:‌ سخنان رایس مربوط به عضویت ناظر ایران است که ایران نیز اکنون عضویت ناظر را به دست آورده و این سخنان در برگیرنده امتیاز خاصی نیست.

وی گفت:‌ اگر آمریکا و اروپا اکنون چک سفید نیز به ایران بدهند با قوانین سازمان تجارت جهانی منطبق نیست و کشور باید پروسه الحاق را طی کند. مانند روسیه که با وجود توافق با آمریکا هنوز در نوبت الحاق و عضویت است.

مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری ایران به درخواست‌های مکرر ایران برای عضویت ناظر در سازمان تجارت جهانی در طی سال‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: ایران درخواست عضویت خود را در سال ۱۹۹۶ به سازمان تجارت جهانی ارایه کرد که هر بار با مخالفت آمریکا مواجه شد و در نهایت در سال ۸۰ مقارن با سال ۲۰۰۰ میلادی تحولاتی روی داد و نماینده مصر در WTO که ریاست گروه کشورهای در حال توسعه را داشت بیانیه‌ای در حمایت از ایران قرائت کرد که منجر به عقب‌نشینی آمریکا از موضع خود شد. امیدبخش افزود: پس از گذشت سال‌ها و در نهایت در سال ۲۰۰۵ با عضویت ناظر ایران در سازمان تجارت جهانی موافقت شد.وی ادامه داد: باید در نظر داشت که پروسه عضویت کامل ایران در سازمان تجارت جهانی ممکن است که سال‌ها طول کشد و نیازمند صرف زمان است.