ائتلاف تحول خواهان برای انتخابات اتاق ایران

شهناز حسنی

با وجود نزدیک شدن به ایام انتخابات اتاق ایران، تحول خواهان به عنوان یکی از گروه‌های مدعی کسب ریاست اتاق، هنوز از اعلام نامزد خود برای تصدی این مسوولیت خودداری می‌کنند. این گروه پیشتر نیز این استراتژی را در انتخابات اتاق تهران دنبال کرده بودند، هر چند که نامزد آنها از رقیب خود شکست خورد، اما یکپارچگی همفکران این گروه در دادن رای به منتخب خود را نباید از نظر دور داشت.

تحول خواهان می‌گویند با وجود بیش از ۳۰۰ نفر اعضای آنها در تهران و شهرستان‌ها از انسجام کافی نیز برخوردارند و بدون تردید در انتخابات آتی اتاق ایران پیروز میدان خواهند بود. قرار است روسای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها، مدیران اتحادیه‌ها و تشکل‌های اتاق‌های بازرگانی ۲۲خرداد‌ماه امسال رییس جدید اتاق ایران را انتخاب کنند.

علینقی خاموشی در حال حاضر ریاست اتاق ایران را عهده‌دار است و وی را می‌توان اصلی‌ترین رقیب تحول خواهان در کارزار انتخابات اتاق ایران اعلام کرد.

ناامیدی «محمدرضا بهزادیان» شاخص‌ترین عضو خواستاران تحول و نفر نخست انتخابات تهران و همفکران وی (که‌ توسط انجمن نظارت بر انتخابات اتاق رد صلاحیت شد) از رسیدگی به شکایت خود در شورای عالی نظارت، باعث شده که برخی پیش‌بینی‌ها در خصوص معرفی وی به عنوان نامزد ریاست اتاق درست از آب در نیاید.

برخی از خواستاران تحول چندی پیش نیز تلویحا در برخی محافل گفته بودند برای حذف رییس کنونی اتاق ایران حتی حاضر به پذیرش «محمد نهاوندیان» به عنوان نامزد این گروه در انتخابات هستند، حال آنکه نهاوندیان در فهرست این گروه قرار نداشت، البته این گفته توسط دیگر اعضای تحول رد شد.

محسن مهرعلیزاده در واکنش به اظهاراتی این گونه تصریح کرد: برخی مطالب ارایه شده توسط برخی اعضا را نباید به عنوان نظر کل گروه دانست. زیرا نقطه نظرها صرفا شخصی خواهد بود. وی در خصوص علت تعلل تحول خواهان از معرفی نامزد خود گفت: هنوز وقت بسیار است، هر چند که اعضا در خصوص معرفی یک نامزد به اشتراک نظر نزدیک شدند، اما ترجیح می‌دهیم تمامی اعضای تحول خواه در تهران و شهرستان‌ها بر روی این فرد همفکر باشند.

این منتخب اتاق تهران اظهار داشت: خواستاران تحول به دنبال حذف افراد نیستند، بلکه هدف اصلی خود را تحول اساسی در روند فعالیت‌های آتی اتاق ایران می‌دانند.

وی با بیان اینکه اتاق ایران متعلق به همه ایرانیان است و نباید از آن استفاده انحصاری کرد، افزود: باید نقطه نظرهای اتاق‌های شهرستان‌ها به عنوان اتاق‌هایی با هویت مستقل در فعالیت‌های اتاق ایران لحاظ شود. مهرعلیزاده گفت: در صورت موفقیت ائتلاف بزرگ تحول خواهان در انتخابات اتاق ایران، اتاق ایران با نقطه نظرهای فعالان شهرستانی اصلاح می‌شود.

وی سپس به تشریح برنامه‌های این گروه پرداخت و گفت: خصوصی‌سازی و آزاد سازی واقعی، کوچک کردن دولت در حد سیاستگذاری، انتقال مدیریت واحدها به بخش‌خصوصی با پیش شرط آزادسازی اقتصادی و الزام دولت به کوچک‌سازی از مهم‌ترین برنامه‌های تحول خواهان است.

مهرعلیزاده، تلاش برای فراهم آوردن امکان حضور اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی و اصلاح امور در این خصوص، اصلاح قانون اتاق بازرگانی، دادن استقلال لازم کاری به شهرستان‌ها برای ایجاد ارتباط با کشورهای همجوار را از عمده‌ترین اهداف تحول خواهان برشمرد.

وی با تاکید براینکه اتاق ایران باید در تدوین قوانین و اصلاحیه‌ها نقش مهمی داشته باشد، همچنین استفاده از نرم افزارها برای به روز کردن فعالیت اتاق، خدمت‌رسانی به بیش از ۴۰هزار نفر عضو اتاق در سراسر کشور را از برنامه‌های تحول خواهان برشمرد.

مهرعلیزاده ایجاد معاونت اجرایی، راه‌اندازی صندوق هماهنگی پرداخت برای اتاق شهرستان‌ها، در نظر گرفتن بودجه ویژه از سوی مرکز برای توسعه صادرات استان‌ها، اصلاح پیش‌نویس قانون اتاق بازرگانی، احیا و گسترش دانشکده اتاق بازرگانی برای دادن آموزش‌های لازم در خصوص تجارت را از دیگر محورهای اساسی دانست که تحول خواهان برای بهبود فعالیت اتاق ایران به دنبال آن هستند.

وی با انتقاد از کم‌تحرکی بخش خصوصی برای ارایه برنامه مناسب جهت اجرای اصل ۴۴تصریح کرد، در حالی که بیش از دو سال است که از ابلاغ بند نخست اصل ۴۴می‌گذرد، اما بخش خصوصی هنوز برنامه‌ای در خصوص اجرای این اصل ارایه نداده است.

مهرعلیزاده از اتاق اکو، سازمان کشورهای دی هشت و اتاق کشورهای اسلامی به عنوان فرصت‌های طلایی اتاق بازرگانی ایران برای توسعه بازارهای هدف کشور نام برد و گفت: این اهداف در طول فعالیت گذشته اتاق ایران محقق نشده است. محمد رضا بهزادیان، نیز در این نشست با انتقاد از اقدامات هیات نظارت بر انتخابات اتاق ایران، گفت: توقع از دولت این بود که با تشکیل نشست شورای عالی نظارت نسبت به درخواست رسیدگی مجدد پرونده ردصلاحیت من، اقدام کند که گویا این خواسته محقق نمی‌شود.

بهزادیان سپس در خصوص وحدت نظر تحول خواهان در انتخابات اتاق تهران تاکید کرد: این وحدت رویه در انتخابات اتاق ایران نیز دنبال خواهد شد. بهزادیان ادامه داد: دعوای ما در انتخابات اتاق ایران در خصوص جلوگیری از اقتصاد دستوری است.

وی با بیان اینکه باید از انحصار رویکرد افراد مشخص در ریاست اتاق‌های مشترک خودداری کرد، افزود: اگر اراده عمومی وجود داشته باشد، فعالیت‌های اتاق بر اساس قانون و منطق پیگیری می‌شود. بهزادیان در پایان افزود: اصلاح پیش‌نویس قانون فعالیت اتاق ایران یکی از اساسی‌تری موضوعاتی است که منتخبان آینده باید در فعالیت خود به آن توجه کنند.