گروه بازرگانی- سمینار بازرگانی هزاره سوم و توسعه تجارت با حضور سرمایه‌گذاران و مدیران واحدهای فعال در منطقه آزادارس برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزادارس، علی جلیلی مدیرعامل سازمان منطقه آزادارس در این سمینار با اشاره به نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور گفت: امروزه در جهان بیش از ۸۵۰منطقه آزاد وجود دارد که با در نظر گرفتن فلسفه وجودی مناطق آزاد که همان جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با هدف افزایش صادرات است توانسته‌اند نقش موثری را در پیشبرد اهداف اقتصادی آن کشورها ایفا کنند.

وی گفت: برهمین اساس منطقه آزادارس نیز با جذب سرمایه گذارانی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، چین و روسیه در زمینه‌های مختلف تولیدی در نظر دارد تا با افزایش توان صادراتی منطقه،بتواند زمینه‌ساز حضور کالاهای تولیدی داخل کشور در اتحادیه اروپا شود.

مهندس جلیلی، تصریح کرد: امروزه آگاهی و تسلط سرمایه‌گذاران و مدیران واحدهای تولیدی بر نیاز بازار و شناخت بازارهای هدف عامل اصلی و اساسی بقای این واحدها به شمار می‌رود و توجه به این مبانی اصلی ضروری است.

دکتر مصطفی جعفری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مشاور شرکت هوندای ژاپن نیز در این سمینار با اشاره به نقش امروز مناطق آزاد در اقتصاد ایران گفت: متاسفانه مناطق آزاد ایران تاکنون نتوانسته‌اند در راستای فلسفه وجودی خود که همان توسعه تجارت، صادرات و گردشگری است حرکت کنند و دلیل آن نیز نبود طرح جامع و الگوی توسعه این مناطق در سازمان‌های متبوع است.