نخستین کارگاه آموزشی بازاریابی و صادرات با رویکرد توسعه صادرات محصولات باغبانی به ویژه خرما در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این کارگاه آموزشی مدیر بخش صنایع غذایی یونیدو و کوپر مشاور سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، صادرکنندگان، تولیدکنندگان کارشناسان، صاحبان صنایع بسته‌بندی، مدیران و نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بازرگانی، استاندارد، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند. مهندس مهرداد جلالی‌پور، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در سخنانی هدف از برپایی این کارگاه آموزشی را آگاهی متولیان تولید و تجارت خرما در خصوص به‌زراعی و کشت خرما، اصلاح فرآیند تولید، تغییروار تیه‌های تولید و سمت و سود دادن تجارت خرما، شناسایی بازار جدید و حفظ بازارهای موجود بیان کرد.

وی اضافه کرد: خرمای ایران در بازارهای جهانی از لحاظ قیمت رتبه نهم را دارد و این در حالی است که ایران از نظر وزن صادرات خرما و ارزش آن به ترتیب رتبه اول و سوم را دارا است.

مدیرکل دفتر صادرات کالا و خدمات ادامه داد: طی سال گذشته جمعا ۱۲۵هزار تن خرما ایران به دنیا از جمله کشورهای اروپایی صادر شد که بابت این تعداد صادرات خرما مبلغ ۸۴میلیون دلار ارز به کشور وارد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید خرمای کشور ۹۵۰هزار تن است که در نظر داریم با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، اصلاح فرآیند تولید و ایجاد امکاناتی نظیر انبار، سردخانه، تجهیز زیرساخت‌های حمل و نقل، بسته‌بندی مناسب، روش‌های نوین بازاریابی و مشتری‌پسند، صادرات خرمای کشور را از جهت تولید و قیمت بالا ببریم.