ساخت بزرگ‌ترین سیلوی جهان در ورامین آغاز شد

گروه بازرگانی-کلنگ احداث بزرگ‌ترین سیلوی مکانیزه ذخیره‌سازی گندم به ظرفیت ۵۰۰هزار تن در روستای قلعه‌بلند پیشوای ورامین با حضور قائم‌مقام وزیر بازرگانی، نمایندگان مجلس، سفیر انگلستان و جمعی از اعضای بخش‌خصوصی به زمین زده شد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، در این مراسم با اشاره به اهمیت اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و تصمیم دولت برای احداث سیلو از سوی بخش‌خصوصی از اقدامات شرکت بازرگانی دولتی درباره خرید و ذخیره‌سازی گندم، عملیات احداث سیلو برای ذخیره‌سازی، صادرات گندم، بومی‌سازی ساخت سیلو، تولید نان صنعتی و نیز غنی‌سازی آرد و بهسازی و بهداشتی کردن نانوایی‌ها سخن گفت. عکس تزیینی است

مجید پارسانیا، با اشاره به خودکفایی کشورمان در تولید گندم گفت: با توجه به افزایش تولید گندم در داخل کشور شرایط جدیدی در نگهداری از این محصول به وجود آمده است که در همین راستا نیز عملیات احداث سیلوی ۵۰۰هزار تنی از سوی بخش‌خصوصی در حال انجام است.

او ادامه داد: کشورمان تا قبل از دستیابی به خودکفایی در زمینه گندم رکورد واردات سالانه هفت میلیون تن گندم را گذرانده بود که مقایسه وضعیت قبلی با شرایط فعلی بر اهمیت وضعیت حاضر می‌افزاید.

وی افزود: در این مدت علاوه بر دستیابی به خودکفایی، کشورمان در محصول استراتژیک گندم به جرگه صادرکنندگان پیوسته‌است. بنابراین با توجه به افزایش تولید و برنامه‌ریزی برای صادرات آن نیاز به افزایش ذخیره‌سازی گندم به عنوان یک ضرورت مطرح شده است که از سوی دولت و با حمایت از بخش‌خصوصی در حال پیگیری است.

پارسانیا در بخشی از سخنانش به تشکیل کمیته خصوصی‌سازی در جهت افزایش ذخیره‌سازی گندم اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری تولید گندم از مرز ۱۳میلیون تن می‌گذرد این در حالی است که ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد کشورمان کمتر از پنج میلیون تن است و با وجود تولید بالا وضعیت نگهداری گندم در سطح مطلوبی نیست.

وی همچنین از استقبال بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ذخیره‌سازی گندم اظهار خرسندی کرد و افزود: با ادامه وضعیت فعلی در زمینه سرمایه‌گذاری در ساخت سیلو، تا پایان سال ۸۶ یک میلیون تن به ظرفیت ذخیره‌سازی گندم افزوده می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۸۷ نیز به ظرفیت ذخیره‌سازی گندم سه میلیون تن افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر حمایت دولت از بخش‌خصوصی و اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش سیلوسازی وزارت بازرگانی طرحی به منظور افزایش صادرات گندم را در دستور کار دارد که بر اساس این طرح صنف علاف و نیز تجارت گندم که به مرور از بین رفته بود احیا خواهند شد چرا که دولت قصد دارد این صنوف را در عرضه، خرید، ذخیره‌سازی، ترانزیت، فروش و صادرات مجدد گندم وارد کند.

وی همچنین بومی‌سازی ساخت سیلو را از دیگر اهداف دولت در زمینه حمایت از بخش‌خصوصی و در ساخت سیلو دانست و افزود: شرکت بازرگانی دولتی در حال حاضر استانداردهای سختگیرانه‌ای را در مورد کیفیت ساخت سیلو اعمال می‌کند و از کسانی که قصد احداث سیلو را داشته باشند حمایت خواهد کرد.

پارسانیا در ادامه تولید نان صنعتی را از دیگر ماموریت‌های وزارت بازرگانی برشمرد و گفت: ۹۵درصد ارزش مواد اولیه تولید نان را آرد تشکیل می‌دهد اما اگر همین آرد از سوی دولت به شکل مجانی در اختیار خبازی‌ها قرار گیرد تنها پنج درصد در قیمت تمام شده نان تاثیر دارد.

وی گفت: براساس بند ۱ تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۸۶، ۵۰۰میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی به این امر اختصاص یافته است. همچنین علاوه بر آن یک هزار میلیارد ریال نیز به عنوان تسهیلات بانکی و یک هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای بازنشست کردن خبازی‌ها در نظر گرفته شده است که این مصوبه نهایی شده و در انتظار ابلاغ آن هستیم.

پارسانیا همچنین خبر داد: طبق توافق وزارت بازرگانی با انجمن آرد کشور بیش از ۲۰ واحد تولید نان صنعتی در کلان‌شهرها در دست احداث است.

وی خرید گندم را از دیگر اقدامات شرکت بازرگانی دولتی برشمرد و گفت: از آغاز خرید گندم در سال جاری تاکنون سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تن گندم در ۱۶ استان خریداری شده که به معنای عملی شدن ۲۸درصد از خریدها است.

پارسانیا در ادامه استان‌های سمنان، زنجان و خراسان جنوبی را به عنوان استان‌های پایلوت در اجرای طرح خرید گندم اعلام کرد و افزود: در اجرای طرح خرید گندم در سال جاری سازمان‌های تعاون روستایی، بانک ملت، شرکت بازرگانی دولتی و نیز بخش‌خصوصی مشارکت خواهند داشت و بانک ملت نیز در کلیه استان‌ها مبلغ خرید گندم را به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.

پارسانیا همچنین خاطرنشان کرد: حمایت از غنی‌سازی آرد از سوی وزارت بازرگانی در دستور کار قرار گرفته و یارانه مضاعفی حدود پنج میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی همچنین خبر داد: ۲۸میلیارد تومان تسهیلات ویژه با بهره سه درصد سهم نانوا و ۱۱درصد سهم دولت برای بهسازی و بهداشتی کردن نانوایی‌ها اختصاص یافته که قطعا با اجرایی شدن آن تولید نان در واحدهای بهداشتی انجام می‌شود. البته این میزان تسهیلات به هفت تا ۱۰هزار نانوایی اختصاص می‌یابد.

جفری آدامز، سفیر انگلستان در ایران نیز مهمان این مراسم بود. چرا که بخش‌خصوصی انگلستان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. آدامز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه ما همیشه به روابط ایران و انگلیس خوشبینانه نگاه می‌کنیم عنوان کرد: اگر مردم در این باره از من سوال کنند با بیان یک ضرب‌المثل جواب می‌دهم «اگر دنبال دلیل هستید به اطراف خود نگاه کنید» برای اینکه با نگاه کردن به اطراف نسبت به آینده خوشبین هستم.

وی افزود: پروژه‌ای که در حال اجراست از تمام حمایت‌ها برخوردار است و از پروژه‌هایی است که تحت حمایت دولت، نمایندگان مجلس و نمایندگان شهر ورامین است. هرچند که این پروژه از سوی یک شرکت ماهر ایرانی حمایت می‌شود.

وی در توضیحات مختصری دلیل مشارکت انگلیسی‌ها در این پروژه را این گونه توضیح داد که شرکت انگلیسی که در این پروژه مشارکت دارد از مهارت خاصی در تکنولوژی آن برخوردار است و با هدف واردات این تکنولوژی به تهران آمده است.

وی تاکید کرد: وظیفه‌ام حمایت از همه شما تا آنجایی که در توانم هست خواهد بود و قول می‌دهم این کار را انجام دهم.

همچنین حسین مرادی، مدیر اجرایی این پروژه و مدیرعامل شرکت «ابردژ»‌ در سخنانی سرمایه‌گذاری در ساخت سیلو را در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ دانست و گفت: این پروژه از نظر نوع طراحی، جنس قطعات، امکانات تخلیه و بارگیری و نزدیکی آن به خطوط ریلی و ترانزیتی و نیز لحاظ کردن تمامی استانداردها در طراحی و ساخت آن از توان نگهداری ۵۰۰هزار تن غله برخوردار است و بیش از سه هزار فرصت شغلی مستقیم و هزاران فرصت شغلی غیرمستقیم را فراهم خواهد کرد.

به گفته این سرمایه‌گذار و فعال بخش خصوصی این مجموعه شامل ۶۹ سیلوی هفت هزار تنی خواهد بود که در مدت ۱۸ ماه آینده افتتاح خواهد شد.

در این مراسم، شجاع الدین بازرگانی، معاون وزیر بازرگانی خطاب به سفیر انگلستان گفت: دست همکاری را می‌فشاریم و برای همکاری و نیز تعامل بیشتر در راستای منافع مشترک، رعایت اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی و البته حسن همکاری و مشارکت بین‌المللی با کشور انگلستان تلاش می‌کنیم.

در حاشیه این مراسم سفیر انگلستان به پرسش‌های خبرنگاران درباره اتهامات اخیر انگلستان مبنی بر همکاری ایران با طالبان و نیز قطع روابط اقتصادی دو کشور پاسخ نداد.