صادرات گل و گیاه به صفر رسید

گروه بازرگانی- «روز ملی گل»، ۲۵خرداد ماه، در حالی سپری شد که فرایند تولید تا صادرات این بخش با مشکلات فراوانی گره خورده است.

گفته می‌شود روزانه حدود ۶ تا ۷میلیون شاخه گل وارد بازار می‌شود که تنها ۵۰درصد آن به فروش می‌رسد. صادرات گل نیز حال و هوایی بهاری ندارد. اگر به گفته رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران از دومیلیارد و ۳۰۰میلیون شاخه گل تولیدی در سال ۸۵ فقط ۱۰میلیون شاخه صادرات داشته‌ایم، پس باید در پژمردگی صادرات این محصول تردیدی نداشت.

غلامحسین سلطان محمدی می‌گوید که تولیدات گل ایران تنها به کشور روسیه و مقدرای هم به کشورهای حوزه خلیج‌فارس فرستاده می‌شود: «برای بالا بردن میزان صادرات گل و گیاه کشور باید تولیدکنندگان، به کشورهایی که در تولید این محصول حرفی برای گفتن دارند، رفته و یا نحوه بسته‌بندی و سلیقه بازار و کمبود آنها برای صادرات آشنا شوند.»

او در گفت‌وگو با «ایسنا»، واردات بی‌رویه پیاز و قلمه گل وگیاه از کشورهای اروپایی را از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان دانست و اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای از افراد که هیچ نقشی در این صنف نداشته و کانال مشخصی هم برای واردات ندارند، از دولت مجوز گرفته و بیش از نیاز کشور اقدام به واردات پیاز و قلمه می‌کنند که با توجه به مصرف پایین گل در کشور این اقدام آنها منجر به تولید بیش از نیاز و در نتیجه متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

سلطان محمدی خاطرنشان می‌کند: واردکننده‌ها پیاز و قلمه‌های گل را با قیمت بسیار بالا و به صورت شرایطی در اختیار تولیدکننده‌ها قرار می‌دهند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکننده و در نتیجه دولت به وجود می‌آورد.

رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران با یادآوری اینکه تاکنون بارها از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شده برای دادن مجوز، حداقل اطلاعاتی در زمینه نیاز کشور و وضعیت مصرف گل از اتحادیه‌ها دریافت کنند، ادامه داد: علاوه بر واردات بیش از نیاز پیاز و قلمه، ضعف در صادرات‌گل نیز باعث شده همواره در این فصل با مازاد تولید و خسارات تولیدکنندگان روبه‌رو شویم.

یک صادرکننده گل نیز معتقد است که اگر تورم موجود در بخش گل و گیاه مهار نشود، این بخش بیمار خواهد شد.

صادقی با بیان اینکه دولت باید به شدت مراقب مهار تورم در این بخش و بخش کشاورزی باشد، اذعان داشت: ما در صادرات به امارات هیچگونه مشکلی نداریم، ولی آنچه برای ما حایز اهمیت است، صادرات به کشورهای آسیای میانه است، چرا که کشورهای آسیای میانه بازار خوبی برای صادرات گل ایران هستند.

این صادرکننده اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ما در صادرات، تعداد پایین پروازهای فرودگاه‌های ما به کشورهای هدف است، به طوری که در هفته یک پرواز از تهران به کشورهای آسیای میانه صورت می‌گیرد که با توجه به پراکنده بودن تولیدکنندگان و مسائل پیرامون آن، مسلما گل آسیب‌های بسیاری را خواهد دید که باعث می‌شود مرغوبیت اولیه خود را از دست بدهد.

صادقی اذعان داشت: گلی که در امارات به ۱ درهم فروخته می‌شود را می‌توانیم در کشورهای آسیای میانه به یک دلار بفروشیم، ولی متاسفانه به دلیل کمبود تقاضا و مسائل حمل و نقل، همیشه با مشکل برخورد می‌کنیم.

وی علت قطع شدن صادرات به اوکراین و برخی کشورها را وجود مشکلات و مسائلی دانست که باعث می‌شد زیان حاصله بیشتر از سود آن شود.

یک تولیدکننده گل نیز، گمرکات کشور را در ناکامی صادرات این محصول مقصر می‌داند: «باید مسوولان بدانند که گل یک شیء سخت مثل سنگ نیست و زود پژمرده می‌شود، پس بایستی از گمرک زودتر ترخیص شود.»

برومند افزود: باید بین گل و سایر کالاها تفاوتی قائل شد. وقتی گل در گمرگ یک هفته می‌ماند، چه طور می‌توان انتظار صادرات آن را داشت؟!

یک تولیدکننده دیگر گل و گیاه، بی‌توجهی مسوولان به بخش گل و گیاه را در رکود و زیان این صنعت موثر می‌داند تا آنجا که به گفته وی صادرات گل و گیاه در حال حاضر به صفر رسیده است.

سیدحسین حسینی فقیه تاکید کرد: بازار صادرات گل در ایران با رکود مواجه است و به‌خصوص در استان خراسان تحت هیچ شرایطی نمی‌توان صادرات گل داشت.

وی اذعان داشت: متاسفانه گل متولی ندارد و مشکلات این بخشی باید یا توسط سازمان بازرگانی و یا صنف آن کنترل شود.

حسینی با اشاره به وجود بازارهای زیاد در آسیای میانه و کشورهای عربی از عدم صادرات ایران به این کشورها ابراز نارضایتی کرد و گفت: هر چند در بخش کشاورزی ضعف داریم، اما دولت نیز هیچ گونه خدماتی مانند سم، کود و پلاستیک به تولید‌کنندگان ارائه نکرده است.

او علت بالا بودن قیمت تمام شده گل‌های تولیدی را فقدان حمایت‌های دولتی و وجود مشکلات عدیده بر سر راه تولید اعلام کرد و افزود: اگر دولت موانع موجود بر سر راه صادرات و تولیدات گل و گیاه را حذف کند، ما شاهد جهش و ارز آوری بالا در این زمینه برای کشور خواهیم بود.

این تولیدکننده اظهار داشت: متاسفانه منابع طبیعی و گیاهان دارویی ما اکنون به صورت خالص و فله‌ای و حجم بالایی به آلمان صادر می‌شود.

وی گفت: این صادرات فله‌ای به صورت روز افزون ادامه دارد در حالی که می‌توانیم با یک فرمولاسیون ساده روی ماده خشک آن، این گیاهان را به صورت سورت شده و با ارزش افزوده بالا صادر کنیم.