گروه بازرگانی - نشست دو روزه چهار قدرت بزرگ سازمان تجارت جهانی که با هدف پیشبرد مذاکرات دور دوحه در پتسدام آلمان برگزار شده بود بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

روز گذشته خبرگزاری‌های جهان از شکست قطعی مذاکرات دور دوحه با توجه به دیدگاه‌ها و خواسته‌های هند، برزیل، آمریکا و اتحادیه اروپا خبر دادند اما پاسکال لامی، مدیر کل سازمان تجارت جهانی همچنان امیدوار به فروکش بحران مذاکرات میان کشورهای در حال توسعه و کشورهای پیشرفته در سال جاری است. به گزارش رویتر، لامی گفت: اگرچه مذاکرات این چهار کشور در پتسدام به شکست انجامید اما گفت‌وگوها در ژنو ادامه خواهد داشت. اما سلسو آموریم، وزیر بازرگانی برزیل معتقد است که ادامه مذاکرات با توجه به پیشنهادهایی که مطرح شده بی‌فایده است.

برزیل و هند، آمریکا را مسوول شکست این مذاکرات می‌دانند چرا که این کشور برخلاف مقررات WTO سالانه میلیاردها دلار به کشاورزان خود یارانه می‌دهد. در واقع حمایت یارانه‌ای و تعرفه‌هایی که آمریکا روی واردات محصولات کشاورزی اعمال می‌کند عامل اصلی به تعویق افتادن روند مذاکرات دور دوحه در ۶ سال گذشته بوده است.

در نشست پتسدام آمریکا پیشنهاد کرد که یارانه‌های کشاورزی را به رقم ۱۷میلیارد دلار محدود می‌کند اما برزیل اصرار داشت که این رقم باید ۱۵میلیارد دلار باشد.