اتاق ایران متعهد به توسعه تجارت الکترونیک است

گروه بازرگانی - رییس اتاق ایران بر این باور است که رقابت پذیری باید جزیی از ساختار بازار در نظر گرفته شود، زیرا دولتی بودن شرکت‌ها رقابت پذیری آنها را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین بازار مبتنی بر بخش‌خصوصی در تحولات بازار از قابلیت رقابت‌پذیری بیشتری برخوردار است. محمد نهاوندیان دیروز در سمینار آموزشی توانایی تجارت الکترونیک در توسعه صنایع کوچک گفت: صحبت درباره صنایع کوچک و متوسط عموما با سئوال جایگاه تلاقی اثربخشی و اشتغال زایی همراه بوده که از دید اثر بخشی تاکنون پاسخ صحیحی به آن داده نشده است.

نهاوندیان افزود: می‌توان با کاهش هزینه اثر بخشی را افزایش داده و امکان به خدمت گرفتن افراد بیشتری را فراهم کرد، این در حالی است که صنایع کوچک و متوسط از مزیت انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است که این عامل در پیشرفت فضاهای تجاری امری مهم تلقی و باعث رقابتی شدن بیشتر صنایع شده است.

وی از تعهد اتاق ایران مبنی بر توسعه تجارت الکترونیک خبر داد. همچنین در ادامه رییس سازمان پژوهش‌های علمی‌و صنعتی ایران نیز، صنایع کوچک و متوسط را اهرم اساسی در توسعه اقتصاد هر کشور ذکر کرد و اظهار داشت: صنایع کوچک و متوسط به عنوان موتور رشد اقتصادی، اغلب جایگاه راهبردی در اقتصاد را به خود اختصاص داده در صورتی که شرکت‌های بزرگ انعطاف‌پذیری خود را در این زمینه از دست می‌دهند.

غلامحسین رحیمی ‌افزود: از جمله مشکلات بهره‌گیری صنایع کوچک و متوسط از تجارت الکترونیک، نبود مهارت کارکنان، عدم اعتماد به تجارت الکترونیک، عمومیت نداشتن خرید و فروش آنلاین و نبود اطلاعات لازم در خصوص تجارت الکترونیک است.

معاون وزیر علوم و تحقیقات صنعتی ایران گفت: یکی از محل‌های حمایت از صنایع کوچک و متوسط، مراکز رشد است که بستر لازم را برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط فراهم می‌کند.

رحیمی‌گفت: صنایع کوچک و متوسط نیاز به حمایت‌های اساسی داشته که در این راستا وزارت علوم به عنوان مرکز ارایه دهنده مجوز به تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سعی در فراهم کردن بسترهای الکترونیکی مناسب دارد.

وی اظهار داشت: تاکنون هزاران میلیارد تومان برای تقویت و تاسیس شرکت‌های کوچک زودبازده تخصیص یافته ضمن اینکه شورای عالی «آی سی تی» در کشور اعتبارات وسیعی را برای فراهم کردن زیرساخت فعالیت در فضای دیجیتال در نظر گرفته است.