رییس اتاق بازرگانی و صنایع گیلان با اشاره به ضرورت انحصارزدایی از ساختار اتاق‌های بازرگانی خواستار اصلاح قوانین اتاق ایران شد.

به گزارش ایرنا، هادی تیز هوش تابان در دیدار نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و معاون وزیر بازرگانی از اتاق بازرگانی گیلان افزود: در ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها تفسیر دیگری شد، به طوری که افراد دوره پنجم حق شرکت در انتخابات این دوره را نداشتند. وی اظهار داشت: اصلاح قانون اتاق بازرگانی الزامی است تا قوانین روشن و آشکار و به‌دور از هرگونه تفسیر اجرا و از بروز مشکلات جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر دانش محوری ملاک عمل قرار گیرد، این دوره از فعالیت اتاق بازرگانی دوره پرتحرکی خواهد بود.

تیزهوش تابان گفت: در این دوره بخش‌خصوصی نیز مانند بخش دولتی می‌تواند دارای یک برنامه چهارساله باشد و اتاق‌های بازرگانی کشور برحسب سطح تحصیلات اعضای اتاق رتبه بندی می‌شوند.

وی از صدور کارت بازرگانی برای افراد فاقد صلاحیت‌های لازم به عنوان یکی دیگر از مشکلات اتاق بازرگانی نام برد و افزود: شرایط صدور کارت بسیار آسان است اما افراد با صلاحیت موفق به دریافت کارت بازرگانی نمی‌شوند.

تیز هوش تابان ادامه داد: ورود افرادی که از تجارت و بازرگانی‌خارجی چیزی نمی‌دانند موجب از دست رفتن بازارهای جهانی جمهوری اسلامی می‌شود که این امر مشکل ساز خواهد بود.

وی همچنین خواستار بازنگری در قانون صدور کارت بازرگانی شد و گفت: افراد متقاضی باید دارای تحصیلات خاص برای دریافت کارت بازرگانی باشند زیرا این مشکلات در مجموع موجب بروز سوء استفاده‌هایی شده‌است.

وی از سیستماتیک کردن اتاق بازرگانی به عنوان یکی دیگراز خواسته‌های اعضای اتاق بازرگانی گیلان نام برد و افزود: باید از برنامه‌های سنتی دوری کنیم و به صورت سیستماتیک عمل شود.

هوشنگ بهشتی یکی از اعضای کمیسیون اتاق بازرگانی گیلان نیز در این جلسه گفت: در دوره‌های گذشته انحصاری در اتاق ایران و شهرستان‌ها وجود داشت که باید از بین برود.

وی با اشاره ‌به ترکیب جدید اتاق بازرگانی ایران خواستار حذف این انحصار شد و افزود: اگر هیاتی از ایران به کشورهای دیگر برای توسعه روابط دو کشور اعزام می‌شود باید از اعضای اتاق بازرگانی شهرستان‌ها نیز در ترکیب این هیات‌ها استفاده شود.

وی همچنین خواستار توسعه تعاملات اتاق ایران با وزارت خانه‌ها و ادارات به‌ویژه اقتصادی و دارایی و اداره کل گمرکات ایران شد تا بسیاری از مشکلات و تنگناهای لاینحل برطرف شود.

بهشتی با تاکید بر توسعه پایانه آستارا گفت: محدودیت فضا، بروکراسی اداری و هزینه‌های اضافی موجب افزایش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی خواهد شد، لذا ایران بازار کشورهای آسیای میانه را از دست خواهد داد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت بازرگانی نیز در این دیدار گفت: ۵۰هزار نفر عضو اتاق بازرگانی با توجه به جمعیت۷۰میلیونی کشور و جمعیت بخش صنعت و بازرگانی زیاد نیست اما استفاده حداکثری اعضای اتاق بازرگانی و بخش صنعت را می‌طلبد.

شجاع‌الدین بازرگانی افزود: انتخابات اتاق بازرگانی خوب و پرشور برگزار شد و میزان شکایات از تعداد انگشتان دست کمتر بود و در واقع شکایت اصالت داری نداشتیم.

وی ادامه داد: سلامت و صیانت از رای مردم در اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است لذا با حضور حداکثری باید کارآمدی را افزایش و بر اثربخشی امور بیفزاییم.

بازرگانی گفت: در بعد داخلی اتاق بازرگانی باید قوانین و مقررات حاکم بر این نهاد مدنی اصلاح شود و این امر نیز از اولویت‌های کاری هیات مدیره جدید اتاق بازرگانی ایران است که به تبع آن سایر آیین نامه نیز تغییر می‌کند.

به گفته وی در بعد خارجی و شکل حاکمیتی و مشارکتی بخش‌خصوصی در ابعاد خرد و کلان آن برای اصلاح فرایندها باید تلاش شود چون در اقتصاد مشارکتی باید از مبانی تئوری خارج و وارد عمل شویم.

وی با اشاره به اجرای اصل ۴۴قانون اساسی در کشور گفت: هنوز درک لازم از اجرای این اصل در کشور وجود ندارد و واگذاری تمامی امور اقتصادی به بخش‌خصوصی در قالب توانمندسازی است که این توانمندسازی از مسیر توانمندی نیروی انسانی می‌گذرد.

وی گفت: وقتی دانش، محور کار باشد موجب اصلاحات اثربخش در کشور می‌شود.

بازرگانی با اشاره به وجود تعاملات بین اتاق بازرگانی و وزارت بازرگانی افزود: در گذشته همکاری‌هایی وجود داشته اما فصل مشترک بین وزارت بازرگانی به عنوان حوزه دولت و اتاق بازرگانی به عنوان بخش‌خصوصی یک ضرورت تام و درست است.

بازرگانی افزود: دولت بدون نگاه و توجه به بخش‌خصوصی نمی‌تواند به اهداف مورد نظر خود برسد و بخش‌خصوصی نیز بدون نگاه دولت نمی‌تواند به اهداف خود برسد لذا اصل ۴۴قانون اساسی محقق نمی‌شود.

وی از برپایی جلسات اتاق بازرگانی ایران در استان‌ها به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این اتاق یاد کرد و گفت: توان بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی شهرستان‌ها بیشتر از تهران است و اگر چه تهران یک کلان شهر است اما عرصه تولید و ظرفیت‌های ما در استان‌ها نهفته است.

وی اظهارداشت: نظرات اعضای اتاق بازرگانی شهرستان‌ها باید به تهران منتقل و سپس تصمیم‌گیری شود تا از انحصارات جلوگیری کرد زیرا دراین صورت می‌توان در فضای باز از خلاقیت‌ها نیز استفاده کرد.