رهایی از بلاتکلیفی هفت ساله

گروه بازرگانی - درست در مقطعی که مجلس شورای‌اسلامی طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد را آغاز کرده است، عملکرد یک سال اخیر این مناطق تشریح شد.براساس گزارش دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد،«تعیین اعضای هیات مدیره و مدیران جدید سازمان‌های مناطق آزاد با هدف هماهنگی بیش‌تر با استانداری‌ها و دولت، نقل و انتقال نیروها و دفاتر تهران، سازمان‌های مناطق آزاد که در ابتدای تابستان طبق نظر رییس‌جمهور این کار با توقف کار دفاتر تهران و انتقال نیروها به مناطق به سرانجام رسید و از این رهگذر ضمن کاهش هزینه‌های جاری، تعداد کارکنان این مناطق نیز تقلیل یافته است.» از جمله فعالیت‌های این شورا بوده است. در این گزارش آمده است: با ابلاغ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی، تدوین آیین‌نامه اجرایی آن در اول خردادماه سال ۸۵ از تصویب شورای‌عالی مناطق آزاد گذشت و هم اکنون در مرحله ابلاغ رسمی ‌قرار دارد. با ابلاغ قانون و آیین‌نامه اجرایی آن، این مناطق از بلاتکلیفی هفت ساله رهایی یافته و می‌روند تا با مزایا و تسهیلات بیش‌تر و فعالیت قانونمند، جایگاه خود را در اقتصاد ملی بیابند.

تشکیل دو جلسه شورای‌عالی مناطق آزاد با حضور اکثریت وزرای عضو و تصویب بودجه سال ۸۵ سازمان‌های مناطق آزاد، متوازن بودن بودجه به مفهوم برابری منابع و مصارف، مکلف شدن سازمان‌ها به انتقال دفاتر خود از تهران به مناطق، تلاش برای ساماندهی و تعیین تکلیف شرکت‌های تابعه و وابسته مناطق، اختصاص بیش از ۸۵‌درصد از درآمدهای ۴۲۰۰‌میلیارد ریالی مناطق به اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری، تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مناطق ویژه اقتصادی، تصویب صورت‌های مالی سال ۸۳ سازمان منطقه آزاد اروند، از دیگر محورهای کاری این شورا بوده است.

همچنین شورای‌عالی مناطق آزاد، ضمن بحث راجع ‌به ضرورت و الزامات تبیین جایگاه و تدوین استراتژی مناطق آزاد، دبیرخانه شورای‌عالی را مکلف کرد تا پایان نیمه اول امسال سیاست‌های راهبردی این مناطق را جهت تصویب به شورای‌عالی ارائه کند. شورای‌عالی با توجه به گذشت بیش از ۱۲ سال از عمر قانونی مناطق آزاد، دبیرخانه شورای‌عالی را موظف کرد با انجام مطالعات در خصوص بازنگری، تکمیل و یا اصلاح قوانین و مقررات، شناسایی نیازهای کوتاه مدت و تدوین راهکارهای اجرایی این مناطق، پیشنهادهای لازم را جهت تصویب حسب مورد به شورای‌عالی، دولت و یا مجلس شورای اسلامی‌ تقدیم کند.

با توجه به تفسیر گمرک از بند (ی) تبصره یک قانون بودجه سال ۸۵ و متعاقب آن جلوگیری از اخذ ۱۵‌درصد سود بازرگانی کالاهای وارداتی به مناطق آزاد توسط سازمان‌های مربوط، شورای‌عالی مقرر کرد گمرک رویه مورد عمل از ابتدای سال را متوقف و وفق نظر معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری عمل کند.

از سوی دیگر، نشست منظم مدیران سازمان‌های مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به منظور طرح مسائل مشترک و حل و فصل مشکلات مبتلا به، به صورت نوبه‌ای در مناطق برگزار می‌شود.

با توجه به تقاضای روزافزون برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی از سراسر کشور، قرار شد بررسی این تقاضاها به زمانی موکول شود که مطالعه مربوط به آسیب‌شناسی، دلایل موفقیت‌ها و ناکامی‌های این مناطق و تدوین سیاست‌های راهبردی مربوط به توسعه کمی ‌این مناطق به انجام رسد. این مطالعه هم اکنون در حال انجام است و امید می‌رود تا پایان شهریور به نتایج مورد نظر دست یابد. سالم‌سازی عرصه مناطق آزاد برای فعالیت‌های مفید اقتصادی همراه با روان‌سازی امور در چارچوب سیاست‌های دولت نهم در مدت چند ماه گذشته صورت گرفت.

ارس قطب صادراتی می شود

امیدواریم ارس به قطب صادرات تبدیل شود و کارهای مولد و اشتغالزا درآن رونق بگیرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس درگفت و گو با خبرنگاران درتبریز با بیات این مطلب گفت: تغییر رویکرد مدیریت جدید کل مناطق آزاد از وضع موجود به آن چیزی که در قانون آمده، مدنظر است.

مهندس جلیلی از تدوین استراتژی مناطق آزاد در دبیرخانه مناطق آزاد خبر داد و گفت: مناطق آزاد هنوز نتوانسته‌اند جایگاهشان را در مجموعه کشور نشان دهند.

وی بااشاره به این مطلب که مطالعات برای احداث فرودگاه آغاز شده، افزود: تعیین و اصلاح محدوده ارس در حجم فرودگاه تاثیرگذار است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: علاقه‌مندیم بخش خصوصی برای احداث هتل در منطقه تلاش کند و سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم دولت هستند و اگر برای احداث هتل استقبالی نشود، خود اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیات مدیره قبلی استعفا داده، گفت: تعیین هیات‌مدیره جدید در حال بررسی است و گزینه‌هایی مطرح است که اسامی پس از جمع‌بندی ظرف این ماه معرفی می‌شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: طرح راهبردی منطقه طی ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد و همزمان با آن ظرف چند ماه آینده طرح جامع آغاز می‌شود که برای طرح جامع به احتمال زیاد از مشاور خارجی استفاده می‌شود.

جلیلی با اشاره به اینکه از زمان شروع فعالیت منطقه آزاد ارس ۴۸ شرکت در منطقه ثبت شده، افزود: سرمایه گذاری ۹ شرکت خارجی در منطقه ثبت شده است. این میزان سرمایه‌گذاری که حدود ۷/۲میلیون دلار است صرف تولید اکسید روی، شمش، برنز، مس، در زمینه روکش MDF، تولید وسایل پلاستیکی، بسته‌بندی چای، صنایع چوبی و مبلمان شهری شده است. جلیلی با تاکید بر اینکه استراتژی مشخصی در خصوص بازارهای CIS نداشتیم، گفت: به‌رغم رغبت شدید این بازارها به کالاهای ایرانی، مسیر را کوتاه دیدیم و فرصت‌های خوبی را از دست دادیم اما هنوز فرصت وجود دارد.