استان مرکزی پسته صادر می‌کند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه سالانه بیش از ۶‌هزار تن پسته از باغات استان مرکزی حاصل می‌شود، گفت: از این حجم تولید پسته، ۷۰‌درصد آن به اروپا صادر می‌شود. نادر ابراهیمی‌در گفت‌وگو با «مهر» در اراک افزود: بیش از ۵۰‌درصد از پسته استان در منطقه زرندیه ساوه به دست می‌آید و نسبت به سایر مناطق کشور دارای مرغوبیت مطلوبتر است و جنبه صادراتی دارد.

وی استان مرکزی را در رده ششم تولید پسته در کشور عنوان کرد و مناطق تولید کننده پسته در کشور را کرمان، یزد، خراسان، فارس، سمنان و استان مرکزی عنوان و اضافه کرد: به دلیل نبود زمینه های بسته‌بندی و آماده سازی در استان این محصولات به صورت خام به رفسنجان می‌رود و از آنجا صادر می‌شود.وی با اشاره به مصوبه دولت در استان مرکزی مبنی بر ایجاد پایانه صادراتی پسته و انار در زرندیه و ساوه، تصریح کرد: ایجاد پایانه صادراتی پسته در زرندیه نیازمند۱۰‌میلیارد تومان اعتبار است و می‌تواند به استان‌های همجوار نیز سرویس دهد.رییس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه به آغاز پسته کاری و برداشت پسته در زرندیه اشاره کرد و گفت: تولید امسال به ۹‌هزار تن می‌رسد و سال‌های آینده این تولیدات به بیش از ۵۰‌هزار تن می‌رسد. از همین رو، ایجاد پایانه صادراتی پسته در منطقه ضروریست و علاوه بر آن در راستای اشتغالزایی در منطقه است.

صادرات گل‌و گیاه

همچنین مدیر گمرکات استان مرکزی اعلام کرد: با اخذ مجوزهای قانونی لازم، گمرکات این استان از هفته‌جاری مجاز به صادرات گل‌و‌گیاه به خارج کشور هستند. محمود شریعت در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: تاکنون صادرات گل و گیاه تنها از طریق پنج گمرک کشور مجاز بود که ‌فراهم شدن شرایط لازم برای گمرکات استان مرکزی، فصل مهمی در صادرات این محصول است. شهرستان محلات در استان مرکزی یکی از مراکز مهم تولید و پرورش گل درکشور است و سالانه قابلیت صادرات ۴۵میلیون شاخه گل بریده، ۵/۱میلیون تولیدات گلدانی و ۸میلیون اصله درختچه زینتی از این منطقه وجود دارد. به گفته شریعت: در سیزدهمین سفر استانی هیات دولت به استان مرکزی، در اردیبهشت ماه امسال، مجوز مرزهوایی فرودگاه اراک تصویب شد که ‌با فعال شدن این پروازها از هفته جاری، صادرات گل و گیاه از این استان آغاز خواهد شد. شریعت ‌اضافه کرد: اگرچه هنوز امکانات لازم نظیر سردخانه در فرودگاه اراک وجود ندارد، اما اخذ مجوز برای انجام امور گمرکی گل‌و‌گیاه در استان، ضریب، معطلی محموله‌های صادراتی گل و خسارات ناشی از آن را کاهش می‌دهد. در سه ماه‌ اول امسال ۲/۳ میلیون دلار‌ گل‌و‌گیاه به شکل غیرمستقیم از شهرستان محلات استان مرکزی صادر شده است.