هیات تجاری ایران در شانگهای

توسعه و گسترش همکاری‌های تجاری و بازرگانی میان بخش‌های خصوصی ایران و شانگهای در نشستی که با حضور فعالان اقتصادی دو طرف در شهر بندری شانگهای واقع در شرق چین برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وحید فرمند، کفیل سرکنسولگری ایران در شانگهای روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در پکن، گفت: در این نشست که بیش‌از ۲۵۰ نفر از تجار و بازرگانان ایرانی و چینی حضور داشتند، دو طرف راه‌های تقویت و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور را بررسی کردند. وی افزود: «چن جین هوا» معاون اتاق بازرگانی شانگهای در این جلسه در سخنانی آمادگی تجار و بازرگانان شانگهای را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با تجار ایرانی اعلام کرد.

در این نشست اسدا... عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، در سخنانی، به تشریح وضعیت بازار، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بخش خصوصی ایران درخصوص همکاری با تجار چینی پرداخت.

فرمند، افزود: هیات ایرانی همچنین روز شنبه از اتاق بازرگانی و فدراسیون صنایع و بازرگانی شانگهای دیدار و با مقامات این بخش‌ها درباره‌ چگونگی گسترش همکاری‌های دو جانبه به ویژه تقویت ارتباط تجار بخش خصوصی ایران و چین بحث و تبادل نظر کردند.

وی گفت: در شرایطی که مردم چین به دلیل فقر اطلاعات، آگاهی کافی از ظرفیت‌های اقتصادی ایران ندارند، برگزاری نشست‌های تخصصی برای ترغیب بازرگانان و نمایندگان شرکت‌ها و صنایع چین به منظور جلب سرمایه‌گذاری مشترک بسیار اهمیت دارد.

فرمند، افزود: شانگهای به عنوان تبلور رشد صنعت و تجارت چین با ۱۸۰میلیارد دلار حجم واردات و صادرات در سال ۲۰۰۵ میلادی، دارای ظرفیت‌های بسیاری در جهت تامین اقلام صنعتی و غیرصنعتی ایران و در عین حال بازاری مناسب برای صادرات محصولات ایرانی به شمار می‌رود. ارزش دادوستد ایران با شانگهای، جه‌جیانگ، جیانگسو و آنخویی در سال گذشته با ۳۵درصد افزایش به یک میلیارد و ۵۳میلیون دلار رسید.