درخواست پاکستان: میوه را قرنطینه نکنید

گروه بازرگانی - همایون اخترخان، وزیر بازرگانی پاکستان، گفت: پاکستان از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کینو است و ایران برای واردات میوه‌های پاکستانی هم‌چون انبه و کینو شرط قرنطینه گذاشته است که صادرات میوه به این کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند. به گزارش روزنامه دیلی‌تایمز، اخترخان در دیدار با صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی ایران، تصریح کرد: این در حالی است که حتی کشورهای اروپایی چنین قرنطینه‌ای برای واردات میوه از پاکستان اعمال نکرده‌اند.

در همین حال مفتح گفت: ایران صادرکننده پیاز و وارد‌کننده سیب‌زمینی است. پاکستان می‌تواند سیب‌زمینی مازاد خود را به ایران صادرکند.

مفتح همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی، تصریح کرد: تجارت پاکستان و ایران طی شش سال گذشته افزایش خوبی داشته است و از ۱۴۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار به ۶۳۸‌میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر میزان مبادلات تجاری دو کشور رضایت‌بخش نیست و می‌تواند بیش از پیش افزایش و توسعه یابد. وی با اشاره به اشتراکات بسیار زیاد مردم دو کشور همسایه گفت: واردات از پاکستان در اولویت تجاری، قرار دارد و خواستار افزایش واردات برنج باسماتی از این کشور هستیم.

وی همچنین بیان کرد که ایران می‌تواند مسیر صادراتی خوبی برای صدور کالاهای پاکستانی به روسیه و دیگر مناطق باشد.

مفتح گفت: ایران سالانه ۲۰۰‌هزار تن برنج باسماتی از پاکستان وارد می‌کند و این میزان می‌تواند چندین برابر افزایش پیدا کند.

مفتح در ادامه اظهارات خود از تلاش برای ایجاد یک بانک ایرانی در پاکستان خبر داد و گفت: بانک‌های ایرانی به زودی شعبی در پاکستان دایر خواهند کرد و مجوز این اقدام در حال حاضر از سوی دولت پاکستان داده شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مشکل اساسی پیش روی گسترش تجارت میان دو کشور، گفت: مشکل اساسی برای پاکستان این است که این کشور یک صادرکننده بزرگ و عمده به ایران ندارد.

وی با اعلام اینکه واردات برنج پاکستانی تاثیری بر تولید برنج در ایران ندارد عنوان کرد، تولید برنج در ایران کافی نیست.

مفتح در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خط لوله انتقال گاز ایران به هند و پاکستان گفت: در حال حاضر یک گروه کاری در حال بررسی و گفت‌وگو در این خصوص هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تصمیم ایران برای تبدیل ذخایر ارزی خود به یورو گفت: دلیل خاصی برای این تصمیم وجود ندارد، استفاده از ارزهای خارجی مختلف می‌تواند تجارت با دیگر کشورها را تسهیل کند. معاون وزیر بازرگانی ایران همچنین با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان (KCCI) دیدار کرد.

پاکستان و ایران در ماه مارس ۲۰۰۴ توافقنامه تجارت ترجیحی به امضا رساندند که این توافقنامه از شهریورماه امسال به مرحله اجرا درآمد و براساس آن ۲ کشور بر ۶۰۰ قلم کالا تخفیف تعرفه‌ای اعمال کرده‌اند.

براساس سند توسعه صادرات پاکستان که برای سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۰۶ برنامه‌ریزی شده این کشور باید ارزش صادرات خود را از ۵/۱۶میلیارد دلار فعلی به ۳/۴۳میلیارد دلار برساند. براساس این سند صادرات پوشاک و البسه این کشور از ۹۸/۹میلیارد دلار فعلی باید به ۳۶/۲۴میلیارد دلار بالغ شود. همچنین صادرات چرم و محصولات چرمی این کشور نیز باید از رشد سالانه ۱۱درصد برخوردار شود.