سیستم بانکی خودمختار کشور مشکل بزرگ سرمایه‌گذاری است

گروه بازرگانی - در سی و هفتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور رییس کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس شورای‌اسلامی برگزار شد، تعرفه‌های جدید صدور کارت بازرگانی و گواهی مبدا به تصویب اعضای هیات‌نمایندگان این اتاق رسید. براساس این مصوبه، متقاضیان دریافت کارت‌بازرگانی تا ۱۰‌میلیون تومان سرمایه، مبلغ ۱۵۰‌هزار تومان، از ۱۰‌میلیون تا ۵۰‌میلیون تومان سرمایه، مبلغ ۲۰۰‌هزار تومان و از ۵۰‌میلیون تومان سرمایه به بالا مبلغ ۲۵۰‌هزار تومان بابت صدور کارت‌بازرگانی پرداخت خواهند کرد.

همچنین تعرفه صدور گواهی مبدا برای تمام کشورها به استثنای عراق و افغانستان از ۵‌هزار تومان به ۱۰‌هزار تومان افزایش یافت.

انتخابات هیات‌مدیره مرکز داوری اتاق ایران دستور‌ بعدی جلسه هیات‌نمایندگان اتاق ایران بود که پس از انجام رای‌گیری از میان نامزدها اسدا.... عسگراولادی، علی‌اصغر جمعه‌ای و محمدامین ‌هادوی به مدت ۳ سال به عنوان اعضای هیات‌مدیره مرکز داوری اتاق ایران برگزیده شدند.

مهندس علینقی خاموشی، رییس اتاق بازرگانی ایران در این جلسه با اشاره به لزوم شکل‌گیری کمیسیون تخصصی اصل ۴۴ در اتاق ایران گفت: این کمیسیون زیر نظر کمیسیون اقتصادی به ریاست دکتر محمد نهاوندیان تشکیل می شود و مسوول پیگیری و بررسی اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی است.

وی افزود: مشکلات بخش‌خصوصی فقط با بزرگ شدن این بخش قابل حل است و اگر بخش‌خصوصی مایل است که در قانون‌گذاری‌ها اعمال‌نظر کند، باید قدرتمند و پویا شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران سپس با انتقاد از برخی حرکت‌های خود جوش در اتاق‌های شهرستان‌ها خاطرنشان کرد که هیچ اتاقی حق تخطی از این تعرفه‌های تصویب شده را ندارد.

در ادامه این جلسه، شاهی عربلو، رییس کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از فرار سرمایه‌ها از کشور گفت: در طول ۲۸سال بعد از انقلاب، همواره سرمایه‌گذاران از اقشار مظلوم جامعه به شمار می‌آیند، زیرا از یکسو جان و مال خود را ایثار می‌کنند و از سوی دیگر به جای تشکر در معرض فشار و تهدید قرار می‌گیرند.

وی افزود: محصول این مظلومیت نیز ۴‌میلیون بیکار و بیش از ۶‌میلیون فقیر تحت‌پوشش کمیته‌های خیریه هستند.

وی سپس با اشاره به تشکیل کمیته راهبردی به فرمان مقام معظم رهبری اظهار داشت: اگر بخواهیم با پشتیبانی رهبری جلوی ضرر و زیان را بگیریم، باید رویکرد خود را اقتصادی کنیم.

رییس کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سرمایه‌گذاری به عنوان محور تولید و پویایی گفت: فرد سرمایه گذار باید محترم شمرده شود تا به نتایج دلخواه دست پیدا کرد و اگر روند فرار سرمایه بدین شکل ادامه پیدا کند، در آینده نمی‌توان بیکاری را کنترل کرد.

شاهی‌عربلو در ادامه گفت: دولت مجری تصمیمات و مصوبات مجلس است و وقتی قانون محکم باشد، نمی‌توان در اجرای امور سلیقه ای عمل کرد و اگر تریبون مجلس در جهت سرمایه‌گذاری فعال باشد تمام سازمان‌ها و مسوولان نیز پیرو اجرایی کردن این سیاست گام بر می‌دارند.

وی سپس با انتقاد از سیستم بانکی خود‌مختار کشور گفت: عمده مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری به خاطر سیستم بانکی کشور است و اگر این مشکلات مرتفع شود، قوانین سرمایه‌گذاری به راحتی قابلیت اجرایی شدن می‌یابند و هدف ما این است که با اصلاح بازار پولی کاری کنیم که بانک به دنبال مشتری باشد.

وی با تاکید بر ابلاغیه اصل ۴۴ رهبری از این ابلاغیه به عنوان انقلاب دوم یاد کرد و اظهار داشت: اگر روزی برسد که فرار سرمایه از کشور به صفر برسد آن روز سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ما هجوم می‌آورند.

محسن شاطرزاده، معاون وزیر صنایع نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت‌های صنعتی در سه بخش افزایش تولید، سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات در سال ۸۵ گفت: افزایش تولیدات صنعتی در کلیه واحدها از ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش یافته است و این افزایش در واحدهای فلزی و معدنی از ۱۵ تا ۸۰درصد بوده است.

معاون وزیر بازرگانی در خصوص رشد سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از حدود ۲۸۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی، ۲۴۵ طرح در بخش صنعت است و در هشت‌ماه اول سال ۸۵، حدود ۷میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری ثبت شده داریم.