پترو چاینا سالانه 6 میلیارد مترمکعب L.N.G از ایران می‌خرد

منابع چینی دیروز به نقل از شرکت پتروچاینا گزارش دادند که این شرکت خبر امضای تفاهمنامه اولیه با ایران برای خرید سالانه ۳میلیون تن «ال.ان.جی» از سال ۲۰۱۱ به مدت ۲۵سال را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، «کائو ژنگیان» سخنگوی شرکت پتروچاینا با اعلام خبر فوق گفت: پتروچاینا و شرکت ملی صادرات گاز ایران تفاهمنامه اولیه قرارداد صادرات «ال.ان.جی» از ایران به چین را طی ۲۵سال منعقد کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس این قرارداد پتروچاینا از سال ۲۰۱۱ سالانه ۳میلیون تن «ال.ان.جی» از ایران خواهد خرید، اما دو طرف تاکنون بر سر موافقتنامه چارچوبی به توافق رسیده‌اند و جزئیات قرارداد هنوز نهایی نشده است.

هم‌اکنون شرکت ملی نفت چین (که پتروچاینا زیرمجموعه آن است) در حال ساخت سه پایانه ال.ان.جی در شهرهای جیانگسو، دالیان، و تانگشان است.

به گزارش خبرنگار ما پیشتر در تهران در مورخ یازدهم آذرماه، خبر امضای اصول کلی تفاهمنامه اولیه خرید سالانه ۳میلیون تن گاز L.N.G یا معادل ۶میلیارد مترمکعب در سال بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت پتروچاینا منتشر شده بود. براساس این خبر مذاکرات دو طرف که روز هفتم آذرماه تا آخرین ساعات شب ادامه یافته بود، نهایتا منجر به امضای تفاهمنامه‌ای شد که به موجب آن ایران سالانه ۶میلیارد مترمکعب گاز یا روزانه معادل ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار مترمکعب گاز مایع طبیعی از سال ۲۰۱۱ به پتروچاینا خواهد فروخت.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در همان موقع با اشاره به امضای رئوس توافق‌های مربوط به فروش سالانه ۳میلیون تن «ال‌.ان.جی» ایران به چین در روز سه‌شنبه، هفتم آذرماه، گفته بود با امضای این توافقنامه (اچ.او.ای)، زمینه ورود کشور چین نیز به این پروژه عظیم فراهم شد.

مهندس سیفی، با تاکید بر اینکه قیمت فروش گاز در این توافقنامه براساس فرمولی، متناسب با قیمت روز نفت خام تعیین می‌شود، تصریح داشت: در صورت تغییر قیمت نفت‌خام که یک حامل انرژی در دسترس معامله‌گران است، قیمت گاز طبیعی نیز تغییر خواهد کرد، ضمن آنکه این فرمول، سقف قیمتی ندارد و امکان بازنگری و تغییر فرمول بری متناسب کردن قیمت در دوره‌های زمانی مختلف فراهم شده است.به گفته وی، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پتروچاینا، مدیرعامل و نیز نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت‌چاینا اویل، نایب رییس هیات مدیره شرکت «سی‌.ان.او.دی.سی» و چند تن دیگر از مدیران ارشد شرکت‌های چینی که به‌طور عمده از شرکت ملی نفت چین مشتق شده‌اند، برای حضور در مراسم امضای این تفاهمنامه اولیه، به ایران آمده بودند.

همچنین پیشتر غلامحسین نوذری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته بود: برای صادرات گاز «LNG» به چین همزمان با سه شرکت این کشور در حال مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

نوذری گفته بود: این قراردادها به طور موازی دنبال می‌شود و با هرقیمتی در این قراردادها به توافق برسیم قیمت به توافق رسیده به مبنایی برای دیگر شرکت‌های در حال مذاکره تبدیل می‌شود.

براساس این گزارش، قیمت یکی از مهمترین موضوعات مهم و مورد اختلاف در فروش گاز مایع ایران محسوب می‌شود. مذاکرات سینوپک با ایران برای خرید گاز مایع طبیعی درحالی انجام می‌شود که شرکت دولتی «زنگ زونگ» چین نیز برای واردات ۱۱۰میلیون تن گاز طبیعی مایع از ایران نیز مذاکره و در پی انعقاد قرارداد است.این حجم از صادرات گاز طبیعی مایع، ایران را از سال ۲۰۰۸ به بعد به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع تبدیل می‌کند.