تجار و پیله‌وران ایلامی مستقر در مرز بین‌المللی مهران از نبود بانک ایرانی و حاکم نبودن اصول علمی بر بازارهای عراق گلایه دارند و خواستار فراهم شدن چنین امکان و بستری شدند. به گزارش «ایسنا»، تجار و غرفه‌داران مستقر در بازارچه مرزی مهران با گسترش فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات بازرگانی با پیله‌وران عراقی و همچنین ترانزیت سوخت از کشورهای مشترک‌المنافع عراق و وجود بازارهای مصرف در این کشور با مشکلاتی مواجهند که نیازمند دخالت و رایزنی دولت با عراقی‌ها است. رضا پنجه شاهی، از غرفه‌داران بازارچه، در این زمینه گفت: مبادلات ما هم اکنون گسترش یافته و از سطح پیله‌وری فراتر رفته است تعادل نقدینگی نیز بیش از آنچه است که در حد متعارف پیله‌وری انجام می‌شود و این در حالی است که نظام اقتصادی کشور ما در عراق نه بانک دارد و نه حتی یک صندوق و موسسه مالی!

وی افزود: بازارهای عراق نیز با وجود اینکه به شدت خواستار کالاهای مختلف ایرانی هستند اما اصول علمی بازرگانی و علمی بر آنها حاکم نیست و با این شرایط کار مبادلات در سطح بالا و با حجم پول زیاد هنوز به صورت سنتی و پیله‌وری انجام می‌شود.

نورا... ثباتیان از بازرگانان ایلامی، نیز در این زمینه اظهار کرد: با شرایطی که کشور عراق دارد این مشکلات طبیعی است اما نباید هر سال بگذرد و ما دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم باید هر چه سریع‌تر شعبه بانک‌های ایرانی در عراق فعال شوند و قرارداد آموزش پیله‌وران عراقی بین دو دولت منعقد شود. همچنین محسن چمن‌آرا، رییس اتاق بازرگانی استان ایلام، با تایید نبود بانک ایرانی در کشور عراق و مشکلات تجار گفت: هم‌اکنون به دلیل اینکه بازارهای عراق طبق اصول علمی و روز دنیا توان فعالیت ندارند، ما هم نمی‌توانیم استراتژی‌های بازاریابی خود را در آنجا عملی کنیم. وی خاطرنشان کرد: درآمد مردم عراق کم است و تجار عراقی‌ بازارهای این کشور خواهان اجناس و کالاهای ارزان قیمت هستند در چنین شرایطی برخورد علمی با آنها، به صورت یک‌طرفه خواهد بود و نتیجه نمی‌دهد.