گروه بازرگانی- رییس انجمن بازرگانی هلند و ایران (NIBA) می‌گوید: بازرگانان هلندی از تجارت با ایران استقبال می‌کنند. مایکل راس در جمع اعضای این انجمن در اتاق ایران تصریح کرد: ما جامعه‌ای باز داریم و هدفمان توسعه تجارت با ایران است.

به گفته وی به‌رغم برخی مشکلات می‌توان از زمینه‌های فراوانی که برای تجارت با این کشور وجود دارد، بهره‌برداری کرد. وی همچنین افزود: افراد با تجربه زیادی در ایران به تجارت مشغول هستند که ما نیز قصد فعالیت با آنها را داریم. شمس‌الدین خارقانی معاون اتاق بازرگانی در امور بین‌الملل نیز در این دیدار با تاکید بر علاقمندی ایران برای توسعه روابط اقتصادی با هلند گفت: ایرانیان بسیاری علاقمند به همکاری با سرمایه‌گذاران هلندی هستند و این امر نیازمند بسترسازی‌هایی است که باید هرچه سریع‌تر فراهم شود. وی افزود: اتاق بازرگانی بزرگترین بخش غیردولتی و کارفرمایی ایران است و در حال حاضر ۵۰‌هزار عضو در ۳۰ استان کشور دارد و با اصلاحات اقتصادی که اخیرا در ایران صورت گرفته است عملکرد اتاق بازرگانی بیش از پیش اهمیت یافته است. وی با انتقاد از حجم پایین تجارت خارجی هلند با ایران نسبت به کل حجم تجاری این کشور یادآور شد: سرمایه‌گذاران هلندی می‌توانند با کمک بخش خصوصی ایران زمینه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی مشترک را به وجود آورند و این نوع سرمایه‌گذاری‌ها باعث گسترش حقیقی روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها می‌شود. مصطفی اسفندیاری، نایب‌رییس شورای بازرگانی ایران و هلند نیز در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت روابط اقتصادی دو کشور تصریح کرد: با توجه به حضور فعال شرکت‌های هلندی در ایران، رشد سطح روابط تجاری دو کشور در سال‌های اخیر چشمگیر و رو به رشد بوده حجم روابط اقتصادی دو کشور در سال جاری بالغ بر ۲‌میلیارد یورو خواهد بود. وی گفت: در حالی که حجم روابط اقتصادی ایران و هلند در سال ۲۰۰۳ تنها ۷۷۰ میلیون یورو بود، این رقم در سال ۲۰۰۵ به رقم ۲/۱‌میلیارد یورو و در سال ۲۰۰۶ به رقم ۶/۱‌میلیارد یورو رسید. اسفندیاری ادامه داد: ماشین‌آلات صنعتی، صنایع تایر و نساجی، فولاد و تجهیزات نفتی و مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد پتروشیمی، سهم قابل توجهی در صادرات هلند به‌ایران دارد، لیکن بخش عمده صادرات ایران به هلند را نفت خام تشکیل می‌دهد.

به گفته وی همکاری‌های دو کشور در امور تجاری، فنی، مشاوره‌ای و اجرای پروژه‌های صنعتی در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، کشاورزی و گل و گیاه، صیادی و کشتیرانی و کشتی‌سازی ادامه دارد.وی تاکید کرد: در حال حاضر، ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌های هلندی در طرح‌های اقتصادی و صنعتی ایران به غیر از بخش انرژی، بالغ‌بر ۹۲/۱‌میلیارد دلار است. نایب‌رییس شورای بازرگانی ایران و هلند در ادامه به فعالیت‌های شرکت‌های نفتی هلند در ایران اشاره کرد و گفت: شرکت نفتی هلندی - انگلیسی موسوم به داچ شل تاکنون در پروژه‌های سروش، نوروز، پارس جنوبی (فازهای ۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۳) و عسلویه مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده است، همچنین قرارداد همکاری بین شرکت‌های شل، رپسول، NIOC در پروژه استخراج گاز در منطقه پارس جنوبی (فاز۱۳) و تولید گاز LNG و فروش آن به ارزش ۷/۴‌میلیارد دلار بوده که در شهریورماه ۸۳ در وین به امضا رسید.