آغاز پرداخت جوایز صادراتی سال 85

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت، از آغاز مرحله اول توزیع جوایز و مشوق‌های صادراتی سال ۸۵ خبر داد و گفت: با تخصیص ۲۰۰‌میلیارد ریال از اعتبار جوایز صادراتی ۳۵درصد از تعهدات دولت به صادرکنندگان در اوایل تیر ماه پرداخت می‌شود.

به گفته بابک افقهی مبلغ کل جوایز صادراتی سال ۸۵ رقمی‌ معادل ۲۴۵‌میلیارد بود و سازمان توسعه تجارت امیدوار است که با توجه به قول‌هایی که از سوی رییس‌جمهور مطرح شده است کسری بودجه جوایز صادراتی جبران شود تا در راستای توسعه صادرات نفتی گام‌های عملی‌تری برداشته شود. معاون پشتیبانی سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «ایسنا»، با تاکید بر اینکه اثربخشی جوایز صادراتی در سال‌های گذشته افزایش صادرات غیر نفتی را در پی داشته است، افزود: توزیع و بررسی اثربخشی جوایز صادراتی در رشد صادرات کالا‌های خاص، سازمان توسعه تجارت را در تعریف بسته‌های حمایتی برای کمک به ماندگاری در بازار‌های هدف و نیز توسعه صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالا مصمم‌تر کرد.

وی همچنین اولویت بخشیدن به صادرات خدمات فنی و مهندسی را نیز یکی دیگر از نکاتی برشمرد که باید در توسعه صادرات غیر نفتی مدنظر قرار گیرد.

افقهی تصریح کرد: در راستای فضای ایجاد شده مبنی بر حمایت از بخش خصوصی، جوایز صادراتی نیز به اشخاص ۱۰۰درصد خصوصی، تعاونی و نیز شرکت‌هایی که در زمان صادرات کالا (تاریخ خروج کالا در پروانه صادراتی)، سهام یا سرمایه آن‌ها به هیچ شرکت دولتی یا سهام دولتی تعلق نداشته باشد پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی صادرات غیر نفتی درباره نحوه محاسبه جوایز صادراتی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: بر اساس یکی از بند‌های قانون حمایت از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، مقرر شد مبنای تاریخ جوایز صادراتی آن‌ها به گونه‌ای باشد که شرکت‌های حاضر در این حوزه از ثبات پرداخت قانونی برای محاسبه در اعلام قیمت‌هایی که براساس آن فعالیت دارند برخوردار باشند.

افقهی توضیح داد: با تصویب و ابلاغ شورای عالی صادرات غیر نفتی صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در صورتی که مشمول دریافت جایزه برای اجرای یک پروژه باشد این موضوع در تمام سال‌های اجرای پروژه پرداخت خواهد شد و نحوه محاسبه جوایز نیز تابع سال انعقاد پروژه خواهد بود.

معاون پشتیبانی سازمان توسعه تجارت در ادامه درباره دلایل کاهش صادرات در ماه‌های آغازین سال ۸۶ گفت: با وجود این که اخیرا ذهن‌ها به این سمت می‌رود که صادرات کاهش یافته است اما بررسی آماری نشان می‌دهد که به طور متوسط ۸۷۰میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که ۲۰درصد بیش از اهداف کمی‌ پیش‌بینی شده برای دولت بوده است.

به اعتقاد وی رشد ۲۰درصدی صادرات در سال ۸۶ به معنای تحقق ۹/۱۹درصد برای صادرات غیر نفتی کشور بوده است که مقایسه این میزان با مدت مشابه سال قبل بیانگر کاهش ارزش صادرات یک یا دو کالاست.

افقهی تاکید کرد: دستیابی به رشد ۵/۴۷درصدی صادرات غیر نفتی در سال ۸۵، دلیلی بر برآورده شدن این میزان رشد در سال ۸۶ نیز نیست و نباید انتظار تکرار رشد ۴۷درصدی صادرات را داشته باشیم.