گروه بازرگانی - مدیرعامل شرکت‌ سهامی فرش ایران از کاهش مجدد صادرات فرش دستباف در چند ماه اخیر خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک آمار دقیق صادرات این کالا را اعلام می‌کنیم.

جلال‌الدین بصام در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین جشنواره قالی‌های نفیس ایران و سومین جشنواره فرش و دستبافته‌های عشایری افزود: هیچ یک از کشورهای رقیب ایران در تولید فرش دستباف تاکنون نتوانسته‌اند طرح‌های متنوعی برای بافت فرش ارائه دهند. وی با بیان این که این موضوع موجب شده است تا این کشورها به کپی‌برداری از طرح‌های تولید فرش ایرانی روی بیاورند، افزود: با برنامه‌ریزی باید از این اقدام جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران افزود: بافت تکراری و استفاده از طرح‌های قدیمی و همچنین روی نیاوردن به طرح‌های جدید موجب بیکاری تعداد زیادی از طراحان فرش کشور شده است.

وی با بیان این که کشورهای رقیب، تلاش می‌کنند تا طراحان مجرب ایرانی فرش دستباف را به کار گیرند، گفت: کشورهای رقیب فرش دستباف ایران قصد دارند با به کارگیری طراحان مجرب ایرانی خلا موجود بر سر راه رقابت‌ با فرش ایرانی را پر کنند.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران مهم‌ترین برگ برنده ایران در زمینه فرش دستباف را طراحی دانست و افزود: طراحان غیرایرانی فرش دستباف در کشورهای رقیب نظیر چین و هند نمی‌توانند با ایران رقابت کنند. بصام درباره حمایت‌های دولت از طراحان فرش دستباف ایران تصریح کرد: اخیرا مرکز ملی فرش تاسیس انجمن طراحان و نقاشان قالی را در دستور کار خود قرار داد که البته این انجمن‌ها در چند شهر کشور نظیر اصفهان، تبریز و کرمان نیز آغاز به کار کرده‌اند ضمن آن که این برنامه در دستور کار دیگر شهرهای کشور نیز قرار دارد.