پرسش‌ها و پاسخ‌های رو در رو

گروه بازرگانی - عصر روز سه‌شنبه در مراسمی که با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری، وزرای کشاورزی، بازرگانی، اقتصاد و صنایع و همچنین روسای سازمان‌های برنامه و بودجه، بانک مرکزی و رییس مرکز توسعه صادرات در ساختمان شهید رجایی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد ۴ نفر از صادرکنندگان بزرگ کشور به نمایندگی از بخش‌های خدمات فنی مهندسی، کشاورزی، صنعت و تشکل‌های صادراتی به بیان مشکلات و ارائه پیشنهادهای خود پرداختند. در این مراسم محمد رضا اسکندری وزیر کشاورزی اولین وزیری بود که با دستور رییس‌جمهور در خصوص مشکلات بخش کشاورزان به ارائه توضیحاتی پرداخت. وی در هنگام پاسخگویی با اعتراض چند تن از صادر‌کنندگان از جمله صادر‌کنندگان میگو، کشمش و خرما روبه‌رو شد و به ارائه آمار و ارقام و عملکرد وزارت کشاورزی در این خصوص پرداخت.

اسکندری گفت: در خصوص صادرات خرما در سال‌های ۸۳ - ۸۴، با ۶/۸درصد ارزش وزنی و ۶۸درصد ارزش ریالی روبه‌رو بوده‌ایم. وی گفت: ما به دنبال توسعه کشت نخل هستیم و آمار و ارقام جدیدی نیز در دست داریم.

در پی سخنان وزیر، رییس‌جمهوری خطاب به نمایندگان صادرکننده نمونه کشور، وزرای حاضر و مسوولان خواستار آن شد که در جلسه‌ای با حضور یکدیگر تعامل کنند تا در بخش‌ کشاورزی مشکلات رفع شود.

رییس‌جمهوری لزوم فرآوری انواع کالاها قبل از صادرات در داخل کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دولت از صادر‌کنندگان حمایت لازم را خواهد کرد.

وی گفت: دولت، صادر‌کنندگان و کشاورزان مقابل یکدیگر نیستند، بلکه ما در کنار یکدیگریم.

در این هنگام نماینده کشاورزان گفت: آقای رییس جمهور، به بنده اعلام کردند برخی سخنان را نگویم. رییس جمهوری در پاسخ به وی گفت: با لاپوشی چیزی درست نمی‌شود، ما آمده ایم کار را پیش ببریم، اگر آماری اشتباه ارائه شده است، ما نفی نمی‌کنیم، دولت نهم به‌دنبال حل مشکلات است.

در ادامه این مراسم یکی از تولید‌کنندگان زعفران در کشور گفت: افتخار ما تولیدکنندگان زعفران این بود که بر روی بسته‌های زعفران بنویسیم ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و با افتخار پرچم ایران را بر روی بسته‌های خود حک کنیم. در این هنگام وزیر کشاورزی که برای جواب دادن به سوالات ایستاده بود به ارائه توضیحاتی پرداخت.

دکتر احمدی‌نژاد نیز پس از سخنان اسکندری خطاب به حاضران گفت: ما حق نداریم منافع ملی را فدای رقابت‌های شخصی کنیم. ما یک خانواده هستیم و باید بنشینیم و در کنار هم تفاهم کنیم تا حق کسی ضایع نشود.

رییس‌جمهور در ادامه به وزرای کشاورزی، بازرگانی و اتحادیه صادر‌کنندگان گفت: بنشینید و با ارائه راهکار مشکلات را از بین ببرید.

احمدی‌نژاد همچنین به صادر‌کنندگان گفت: ما تسهیلات را در اختیار شما قرار می دهیم تا شما بروید و براساس قیمت پایه تعیین شده از سوی وزارت کشاورزی و بازرگانی، شخصا محصولات را از کشاورزان بخرید.

وجود مابه‌التفاوت ارزی از دیگر مشکلات اظهار شده از سوی صادر‌کنندگان بود که رییس جمهوری چنین به آن پاسخ داد: مسوولان ذی‌ربط راهکارها را ارائه دهند تا در جلسه هیات امنای ارزی تصمیم جدی گرفته شود.

احمدی‌نژاد گفت: نقطه اطمینان بنده در صادرات و بخش صادرات آنجایی است که این بخش بر روی ریل خود با سرعت به جلو حرکت کند زیرا ما می‌توانیم با سرعت به جلو حرکت کنیم و تمامی بازارها را در اختیار بگیریم.

وی گفت: رفع مشکلات و تسخیر بازارها نیازمند همکاری تمامی بخش‌ها است، ما یک خانواده هستیم، به‌خصوص در بخش صادرات نگاه ما یک نگاه ملی است. ما یک خانواده‌ایم و باید کالای ایرانی را با قدرت و سرعت به جهانیان نشان دهیم.

رییس جمهوری خطاب به حاضران گفت: وزیری موفق است که بتواند مشکلات را حل کند. ما باید کشور را به طور مناسب اداره کنیم و این توانمندی وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بنده به شما پیشنهاد می‌کنم تا قبل از جلسه بعدی با برگزاری انتخابات، نمایندگانی را در بین خود مشخص کنید تا ارتباط مستمری با مرکز توسعه صادرات داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها نیز حضور یابند، اگر لازم بود مواردی را توضیح دهید می‌توانند در جلسه هیات وزیران آن مسائل را مطرح کنند.

رییس جمهور پیشنهاد کرد جلسه آینده صادر‌کنندگان نمونه کشور چهارشنبه هفته آینده برگزار شود.

سپس انصاری، نماینده صادرکنندگان بخش خدمات فنی مهندسی به بیان مطالب خود پرداخت و با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات فنی مهندسی کشور در سال ۸۵نسبت به سال ۸۳ همکاری بیشتر صندوق ضمانت صادرات را با صادرکنندگان خواستار شد.

رییس جمهوری در این هنگام از رییس صندوق ضمانت صادرات که درجلسه حاضر بود، خواست که با حضور در پشت تریبون به درخواست نماینده صادرکنندگان بخش خدمات فنی و مهندسی پاسخ دهد.

سید علی، رییس صندوق ضمانت صادرات نیز در سخنانی توضیحات لازم را ارائه و برای حل مشکل اعلام همکاری کرد.

در ادامه جلالی نماینده صادرکنندگان بخش کشاورزی که‌خود از صادرکنندگان قدیمی زعفران کشور است، با اشاره به اینکه ۹۴درصد تولید زعفران دنیا توسط ایران صورت می‌گیرد، حل مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی ازجمله زعفران، خرما، پسته و کشمش را خواستار شد.

جلالی، نبود آزمایشگاه‌های تخصصی سموم کشاورزی برای اندازه‌گیری بقایای سموم در محصولات و پرداخت نشدن مشوق‌های صادراتی را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: این مشکلات منجر به کاهش صادرات محصولات کشاورزی شده است.

رییس جمهوری پس از سخنان جلالی، از محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی خواست که به اظهارات نماینده صادرکنندگان محصولات کشاورزی پاسخ دهد، اسکندری نیز با ارایه آمار و ارقامی به نقل از اداره گمرک، اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی همچون پسته، خرما، زعفران و کشمش در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۳ از نظر ارزش و وزن افزایش داشته است.

احمدی‌نژاد پس از شنیدن سخنان نماینده صادرکنندگان محصولات کشاورزی و وزیر کشاورزی، با تاکید بر تلاش دولت برای حل مشکلات مردم، گفت: پوشاندن مشکلات مردم، خدمت به مردم نیست و هدف اصلی ما خدمت به مردم و حل مشکلات آنها است.

شریعتی رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز در سخنانی درخصوص عملکرد اتحادیه تعاونی روستایی در خرید این محصول، گفت: اتحادیه تعاونی روستایی در این خصوص دخالت می‌کند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به اظهارات شریعتی، گفت: اتحادیه تعاونی روستایی نباید دخالت مستقیم در خرید و صادرات کالا داشته باشد و تصدی گری کند، البته می‌تواند برای تسهیل در امور مدیریت نماید.

احمدی‌نژاد همچنین ضمن مخالفت با خرید مستقیم محصول زعفران توسط مشتری خارجی در کشور، گفت: اگر خریدار خارجی به صورت مستقیم محصول را در داخل خریداری کند، حق تولیدکننده، صادرکننده و ملت ضایع شده است.

سیدمسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی نیز در این زمینه توضیح داد: براساس طرح این وزارتخانه، وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت پایه محصولات را تعیین کند و اتحادیه‌های صادرکنندگان محصول را براساس قیمت تعیین شده خریداری و نسبت به صادرات آن اقدام کنند.

وزیر بازرگانی در عین حال تاکید کرد که اگر اتحادیه صادرکنندگان محصول را براساس قیمت تعیین شده خریداری نکرد، آنگاه اتحادیه تعاونی روستایی وارد عمل شده و محصول را از تولیدکننده خواهد خرید.

رییس جمهوری در این هنگام اظهار کرد که برای خرید محصولات تولید کنندگان تسهیلات لازم را در اختیار اتحادیه صادرکنندگان خواهد گذاشت تا آنها محصولات را با قیمت تعیین شده خریداری و نسبت به صادرات آن اقدام کنند.

ژائله سعدآباد، نماینده صادرکنندگان بخش صنعتی نیز به‌عنوان سومین نفر در سخنانی دیدگاه‌های خود را مطرح کرد و از مشکلات ارزی به‌عنوان مهم‌ترین مشکل این بخش نام برد.

رییس جمهوری نیز از طهماسب مظاهری مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران برای ارائه توضیح دعوت کرد و مظاهری نیز در سخنانی بر پوشش دادن صادرکنندگان در مقابل تورم و تغییر نرخ ارز تاکید کرد.

احمدی‌نژاد همچنین از صادرکنندگانی که مشکل مابه‌التفاوت ارزی دارند خواست که درخواست خود را به‌صورت کتبی ارائه دهند تا در جلسه‌ای با حضور وزیر بازرگانی نسبت به حل آن اقدام شود.

جوادزاده، نماینده تشکل‌های صادراتی نیز به‌عنوان آخرین نفر دیدگاه‌های خود را مطرح کرد و توجه ویژه دولت به تشکل‌های صادراتی را خواستار شد.

جوادزاده گفت: تشکل‌های صادراتی تمام درد دل‌های صادرکنندگان را به گوش مسوولان می‌رساند اما کسی این تشکل‌ها را در نظر نمی‌گیرد درحالی که اگر تشکل‌های صادراتی جدی گرفته شوند، بخش بزرگی از مشکلات این بخش حل خواهد شد.

نماینده تشکل‌های صادراتی در پایان از رییس جمهوری خواست، از میان صادرکنندگان کشور فردی را به‌عنوان مشاور خود در امور صادرات انتخاب کند، مشکل جوایز صادرات و ارائه تسهیلات ارزی به صادرکنندگان را حل نماید و به صادرکنندگان مانند قهرمانان ملی نشان لیاقت بدهد.

رییس جمهوری پس از شنیدن سخنان نمایندگان صادرکنندگان با اشاره به اینکه همه مشکلاتی که توسط آنان مطرح شده قابل حل است، بر تلاش دولت برای حل این مشکلات و حمایت از صادرکنندگان تاکید کرد.

احمدی‌نژاد در پایان پیشنهاد کرد که برای شنیدن سخنان دیگر نمایندگان صادرکنندگان و تبادل نظر بیشتر باآنان هفته آینده نیز جلسه دیگری برگزار شود.