گروه بازرگانی- اتاق تهران بار دیگر سفره صبحانه با وزرا و مسوولان اقتصادی کشور را پهن می‌کند. به گفته یحیی آل‌اسحاق در هفته آینده وزیر اقتصاد مهمان نمایندگان اتاق تهران خواهد بود و از آن پس نیز صبحانه با مسوولان براساس سنتی که سال گذشته در این اتاق شکل گرفت، ادامه خواهد یافت. «طبق گفته‌های وزیر صنایع و معادن سالانه باید ۱۲۵‌میلیارد دلار در بخش صنعت و معدن سرمایه‌گذاری شود تا بتوان به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله دست یافت.»

یحیی آل اسحاق، در سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این مطلب افزود: بر روی ۲۴‌هزار واحد در کشور سرمایه‌گذاری شده که بین ۲۰ تا ۹۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند، این درحالی است که ۱۲۰‌هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد.

وی تولید ناخالص ملی را ۲۵۰‌هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: سالانه ۱۰‌میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی از سوی وزارت صنایع و معادن باید هزینه شود که در این راستا یک واحد صنعتی از بخش‌خصوصی توانسته ۲۵۰‌میلیون تومان از این وزارتخانه اعتبار جذب کند.

آل اسحاق از وجود ۱۰‌میلیارد دلار طرح‌های صنعتی نظیر تیتانیوم کهنوج، آلومینای عسلویه و فولاد زرند خبرداد و گفت: پیشنهاد اتاق بازرگانی این است که بخش‌خصوصی این پروژه‌ها را بررسی کرده و اگر تشکل، اتحادیه و کنسرسیومی از بخش‌خصوصی آمادگی ورود و سرمایه‌گذاری در این بحث را دارد می‌توان مقدمات کار را به کمک اتاق بازرگانی فراهم کرد.

وی از حذف بروکراسی‌های حاکم بر شرایط صدور کارت بازرگانی خبر داد و گفت: این مشکلات طبق کارهای کارشناسی صورت گرفته از سوی اعضای هیات رییسه اتاق تهران در حال رفع شدن است به نحوی که همزمان افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند، صدور کارت برای ۲ یا چند شخص در یک محل، صدور کارت به نام رییس هیات‌مدیره صورت خواهد پذیرفت.

در ادامه این نشست پدرام سلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از نقش کمرنگ اتاق بازرگانی در تصمیم‌گیری‌ها و نیز اظهارنظر رسمی نکردن در خصوص مسائل مهمی از جمله سهمیه‌بندی بنزین، کاهش نرخ سودبانکی و اعتراض هنرمندان به عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی انتقاد کرد.

وی گفت: صادرات غیرنفتی کشور در دوماهه اول ابتدای سال‌جاری ۵/۱۷‌درصد کاهش یافته و در مقابل واردات ۱۷‌درصد افزایش. بنابراین کسری تراز تجاری به ۵‌میلیارد دلار رسیده که باید از سوی بازرگانان عوامل آن کالبدشکافی شود.

سلطانی گفت: ۲۵‌درصد واردات از نظر ارزشی از کشور امارات بوده و مشاهده می‌شود که هم اکنون این کشور، تبدیل به مسیر ترانزیت آسان برای واردات به ایران شده و در مقابل سود این کار عاید این کشور می‌شود.

وی اقدام دولت و مجلس را مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین یک گام شجاعانه در مسیر کاهش مصرف بنزین و هدفمندکردن یارانه‌ها دانست.

سلطانی خواستار ساماندهی تعطیلات رسمی کشور شد و افزود: همچنین اتاق بازرگانی باید تلاش کند که سهام نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص دهد چراکه در همه جای دنیا کار برگزاری نمایشگاه‌ها با اتاق‌های بازرگانی است.

همچنین مهدی جاریانی یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز گفت: وجود فضای جدید در تحولات اقتصادی و اجرای سیاست اصل ۴۴ وظیفه سنگینی را بر دوش بخش‌خصوصی نهاده که باید همگام با خواسته دولت و رهبری به امر شکوفایی اقتصادی بپردازد.

سیدحمید حسینی نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، با انتقاد از تشکیک ممیزین وزارت دارایی در خصوص بخشنامه معافیت صادرکنندگان فرآورده‌های نفتیاز مالیات، گفت: در برنامه چهارم توسعه بر ممنوع بودن هرگونه دریافت مالیات از صادرات برمبنای برنامه سوم توسعه تصریح شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: به تازگی وزارت اقتصاد تفسیر جدیدی از قانون نفت برداشت کرده که باید این موضوع اصلاح شود.

وی افزود: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌وگاز پتروشیمی قرار است این موضوع را در شورای عالی صادرات مطرح کند، زیرا که مالیات کشور هیچ ارتباطی به قانون نفت ندارد.

حسینی سپس از مجموع سیاست‌های نظام در برنامه‌های سوم و چهارم و تلاش برای توسعه صادرات تقدیر کرد. وی افزود: پرداخت جایزه‌های صادراتی، کاهش کارمزد، تقویت بانک توسعه صادرات، اختصاص وام از حساب ذخیره ارزی و اختصاص وام‌های اعتباری برای ایرانیان خارج از کشور ازجمله اقدامات صورت گرفته در سبد حمایتی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.

در ادامه این نشست فاطمه مقیمی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق خواستار ایجاد بانک‌های اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و معرفی آنها به اعضا شد.

فاطمه مقیمی اظهار کرد: مقصود از این سرمایه‌گذاران به‌ویژه ایرانیانی هستند که‌خارج از کشور زندگی می‌کنند و به سرمایه‌گذاری در وطن تمایل دارند. وی با بیان اینکه تحریم اقتصادی موجب روند نزولی میزان سرمایه‌گذاری (داخلی و بین‌المللی) شده است، تصریح کرد، رایزنی‌های اتاق بازرگانی در مجامع بین‌المللی نقش مهمی در خروج از بحران دارد.

مقیمی گفت: متوسط سود تسهیلات بانکی در خارج چهار‌درصد است که توجه به این پیش زمینه می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهد.

وی اعزام گروه‌های اقتصادی به کشورهایی که بیشترین روابط تجاری را با ایران دارند، بررسی سریع و مجدد قانون امور گمرکی و به‌روز نگهداشتن آن و... را تا مرحله تصویب در مجلس شورای اسلامی خواستار شد.

مقیمی در پایان افزود: تلاش بی‌وقفه دراجرای دقیق اصل ۴۴قانون اساسی، ایجاد کمیسیون‌های تخصصی با توجه به رشد صنایع گوناگون در اتاق تهران، برگزاری همایش‌های تخصصی بخش‌خصوصی را در رسیدن به اهدافش یاری می‌کند.

همچنین دکتر علی رشیدی، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، از روش کار دستوری دولت در اقتصاد انتقاد کرد و گفت: این روش با اصول علم اقتصاد و موازین آن مخالف است و مشکلات بسیاری را برای اقتصاد فراهم خواهد کرد.

وی خواستار ایفای نقش اتاق بازرگانی در راستای کارشناسی کردن امور اقتصادی شد.

میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و تهران، نیز با طرح موضوع کمیسیون‌های اتاق بازرگانی تهران و ایران خاطرنشان کرد که در تعریف کمیسیون‌های جدید برای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران باید تلاش شود تا کمیسیون‌های موازی ایجاد نشود و کمیسیون‌هایی تخصصی تشکیل شوند که مشکلات اقتصادی و نقش و جایگاه بخش‌خصوصی را به درستی مورد ارزیابی قرار دهند.

در دقایق پایانی نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، پیشنهاد تعیین تعداد کمیسیون‌های اتاق تهران و دادن برخی از این کمیسیون‌ها به اتاق ایران مطرح شد که با مخالفت تعدادی از اعضای هیات نمایندگان این اتاق مواجه شد.

موضوع زیر سوال رفتن استقلال اتاق تهران یکی از دلایلی‌ بود که منتقدان بر آن پافشاری می‌کردند البته هیات رییسه اتاق تهران برای بررسی این پیشنهاد زمان بسیار کمی‌ را در دقایق پایانی اختصاص داده بودند که مطرح کردن این موضوع موجب اختلال در ادامه روند جلسه شد و این پیشنهاد برای بررسی‌های بیشتر به جلسات آینده هیات نمایندگان موکول شد. همچنین در حاشیه این نشست، علی‌نقی خاموشی که چندی پیش با رای فعالان اقتصادی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، از صندلی ریاست این اتاق کنار رفته است در جلسه حضور یافت و بر خلاف سابق هیچ اظهارنظری نکرد.

وی که زودتر از دیگران جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران را ترک کرد حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نیز نشد و گفت: «من که دیگر کاره‌ای نیستم! با آدم تو خیابون که صحبت نمی‌کنن!»